Review – The BFG (2016)

Regie: Steven Spielberg
Cast: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Penelope Wilton, Rebecca Hall & Jemaine Clement
Genre: Avontuur, fantasy, familie
Distributie: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 20 juli 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 november 2016

Er zijn van die regisseurs waarvan je gewoon geen enkele film mag missen. Denk maar aan bekende namen zoals Martin Scorsese, J.J. Abrams en Ridley Scott. Hoewel niet elke film steeds even fenomenaal is, zal er altijd interesse zijn. Nog een naam die je ongetwijfeld bekend in de oren klinkt, is die van Steven Spielberg. De E.T.-regisseur maakt bijna jaarlijks een film en telkens is het weer uitkijken naar de volgende prent. Dit jaar konden we in de bioscoop een heel erg interessante film van hem bewonderen: The BFG. Spielberg had al langer het idee om een Roald Dahl-film te maken. Maar zorgt Spielberg alweer voor een schot in de roos?

In The BFG – of in het Nederlands: de GVR – maken we kennis met de jonge Sophie. Zij woont in het hartje van Londen en dat in een weeshuis. Sophie is helemaal alleen: ze heeft geen vrienden en ook op wat vriendschap van de directrice kan het arme meisje niet rekenen. Maar wanneer Sophie ’s nachts uit het raam staart en plots heel wat rare dingen op straat ziet, kan ze haar ogen niet geloven. Voor ze het weet wordt ze door een reusachtig iets meegenomen naar een land dat ze niet kent. Maar al snel leert ze hem kennen: De Grote Vriendelijke Reus. Net als Sophie is de GVR heel eenzaam en zo ontstaat er een mooie vriendschap. Maar er ligt gevaar op de loer. Er zijn nog andere reuzen in Reuzeland en die zijn helemaal niet zo vriendelijk. Zullen Sophie en de GVR het opnemen tegen de andere reuzen?

The BFG is een heel interessante film, alleen al omdat het een verfilming is van de verhalen van één van de beste schrijvers die de wereld ooit kende: Roald Dahl. Het gelijknamige boek is en blijft voor velen echt een klassieker. Gelukkig is ook deze film qua verhaal een regelrecht schot in de roos. Meteen komt het verhaal mooi op gang en word je als kijker compleet ondergedompeld in de wereld van de Grote Vriendelijke Reus. Bovendien heb je ook meteen de focus van het hele verhaal door: de ongelooflijk mooie vriendschap die ontstaat, ondanks de zo vele verschillen tussen Sophie en haar grote vriend. En ja, misschien is het allemaal wel een beetje cliché en hebben we zulke taferelen al eerder gezien. The BFG is toch ergens iets heel unieks.

Wat The BFG zo mooi doet overkomen, is de mooie relatie die je tussen de Grote Vriendelijke Reus en Sophie ziet groeien. De film, die behoorlijk lang duurt, neemt zijn tijd om alles perfect te laten evolueren en dat is voor de kijker dan ook heel aangenaam. En ja, het verhaal is bijzonder eentonig en er zijn geen interessante subplots, maar dat stoort in dit geval niet. Spielberg blijft trouw aan zijn focus en dat maakt alles zo ongelooflijk sterk. Bovendien zorgt Spielberg ervoor dat er steeds voor iedereen een aanknopingspunt is met de echte wereld. Want sommige delen in de film spelen zich af in Reuzenland, terwijl andere delen zich compleet in Londen afspelen. Als je daarbij ook nog eens de Britse koningin ziet voorbijkomen, weet je eigenlijk al genoeg.

The BFG is gelukkig niet alleen op het vlak van het verhaal een echte voltreffer. Ook visueel zorgt Spielberg weer voor schitterend werk. De Grote Vriendelijke Reus ziet er geweldig uit dankzij de mooie speciale effecten. En hoewel je natuurlijk weet en ziet dat het allemaal knappe CGI is, voelt de reus toch heel menselijk aan. Bovendien creëert Spielberg een mooie nieuwe wereld, die veel doet denken aan die van Jack the Giant Slayer (2013). De kijker reist steeds mee met de reus en ook dat is telkens weer een heel avontuur. Steven Spielberg bewijst met zijn film dat hij nog lang niet uitgeteld is. The BFG is een voortreffelijk gemonteerde film die entertaint van de eerste seconde tot het allerlaatste moment.

En dat is nog niet alles. Ook het acteerwerk in deze Spielberg-film is weer van een ongelooflijk niveau. Dé ster in The BFG is de jonge maar uiterst getalenteerde Ruby Barnhill. Met The BFG schittert ze voor een allereerste keer in een film en ze doet dat ongelooflijk goed. Hoewel haar acteerwerk af en toe heel ingestudeerd overkomt, voelt het allemaal heel zacht en lief aan. En dat komt ongetwijfeld ook door de Grote Vriendelijke Reus zelf. Niet alleen de speciale effecten maken het personage zo knap, ook de man achter de reus mag je niet vergeten. Niemand minder dan Mark Rylance kruipt in de huid van de reus. Ook hij levert ge-wel-dig acteerwerk af.

De GVR is een betoverende, fantasierijke en vooral heel erg vriendelijke film. Van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde is de film een aangenaam avontuur dat nooit verveelt. Het verhaal over een mooie vriendschap is ontzettend boeiend en ook de wereld die Steven Spielberg errond creëert maakt het er allemaal nog beter op. Spielberg levert wederom een schitterende film die voor jong en oud een absolute must is. Dat komt ongetwijfeld ook door de magische speciale effecten. The BFG is dus een film die zonder twijfel niet mag ontbreken in je filmverzameling. De film ligt sinds 30 november 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Las jij als kind (of nu nog) alle verhalen van Roald Dahl? Ben jij benieuwd hoe een grote naam als Steven Spielberg deze verfilming brengt? Spreken het verhaal en de mooie personages je aan? Of zegt The BFG je helemaal niks? Laat het weten door te reageren.