Review – Mechanic: Resurrection (2016)

Regie: Dennis Gansel
Cast: Jason Statham, Tommy Lee Jones, Michele Yeoh, Jessica Alba & Sam Hazeldine
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Distributeur: Dutch FilmWorks & Kinepolis Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 31 augustus 2016
Releasedatm DVD & Blu-Ray: 16 december 2016

Er zijn filmconcepten waarover je een ongelimiteerd aantal films kan maken. Iedereen kent wel een filmfranchise die zijn hoogtepunt al lang heeft bereikt. Denk maar aan de hele Transformers-reeks van Michael Bay. De laatste film was immers een gigantisch misbaksel. Maar ook in de woelige wereld van DC Comics lijken de films er steeds weer op achteruit te gaan. Als je dan toch een concept in leven wil houden, moet je ervoor zorgen dat de nieuwste film steeds de vorige overtreft. Je moet nieuwe ideeën hebben en mensen moeten bij je film vanaf de allereerste seconde een echt ‘wauw’-gevoel hebben. Een ander filmconcept dat we dit jaar opnieuw mochten ontdekken, was dat van The Mechanic. In 2011 bracht Jason Statham dat personage voortreffelijk tot leven en dat willen ze maar al te graag volhouden. Dit jaar konden we Mechanic: Resurrection ontdekken, maar is het nog wel vernieuwend?

Mechanic: Resurrection speelt zich een aantal jaren na de gebeurtenissen van de film uit 2011 af. Arthur Bishop, die goed de kost verdiende als huurmoordenaar, leeft teruggetrokken in een haventje in Brazilië. Daar kan niemand hem vinden. Maar wanneer een medewerker van Crain, zijn meest geduchte vijand, er toch in slaagt hem op te sporen, weet hij hoe laat het is. Bishop vlucht naar Thailand, waar hij de knappe Gina leert kennen. Toeval of niet, ook zij wordt door Crain achternagezeten. Wanneer zijn bevallige vriendin door de criminele bende van Crain ontvoert wordt, heeft Bishop geen andere keuze. Hij moet opnieuw aan de slag als huurmoordenaar om zijn vriendin te redden. Zal het Bishop lukken om dit tot een goed einde te brengen?

In principe zijn actiefilms altijd entertainend. Als je een geloofwaardige slechterik hebt en het verhaal hangt nog maar een heel klein beetje aan elkaar, dan heb je genoeg om als een hersenloze mier te genieten van een entertainende film. En eerlijk: soms is dat ook meer dan genoeg. Maar ergens verwachten we toch iets meer van een actiefilm. Mechanic: Resurrection is een film die zonder twijfel ook entertaint. Het verhaal is typisch en ook de personages zijn over de hele lijn figuren die je precies nog een keer hebt gezien. Over de hele lijn is de film eigenlijk heel veilig. De ene cliché volgt na de andere en het verhaal is ongelooflijk voorspelbaar. Stoort dat? Ja en nee, want ergens had je wel kunnen verwachten dat het vervolg op The Mechanic nooit zo goed zou zijn als de originele film.

Mechanic: Resurrection is dus een film die op geen enkel vlak vernieuwt. Alles wat je in de film ziet, heb je ongetwijfeld al ergens gezien. Maar dat is niet het enige probleem waarmee de film kampt. Het verhaal is eigenlijk over de hele lijn net iets te ongeloofwaardig. Want het motief van hoofdpersonage Arthur Bishop is in deze film onvoorwaardelijke liefde. Dat is op zich al heel cliché, maar storend is het niet. Het probleem is dat dat liefdesverhaal veel te flauw opgebouwd wordt en dat het allemaal veel te ongeloofwaardig is. Gina komt blijkbaar uit Cambodja, waar Crain haar onder druk zette. Maar hoe kwam Crain daar, hoe is ze in Thailand beland… Het zijn vragen die onbeantwoord blijven. Mechanic: Resurrection zit vol met ‘plot holes’ en dat maakt het voor de kijker soms heel lastig.

Ook de actiescenes komen niet steeds even overtuigend over. Regisseur Dennis Gansel lijkt niet echt helemaal op de juiste plaats te zitten. Hij regisseert de film op een speelse manier, maar dat maakt het voor de kijker af en toe net iets te druk. De actiescenes zijn rommelig en soms zelfs iets te amateuristisch. Felicitaties zijn er dan weer wel voor zijn verschillende en gevarieerde locaties, want Mechanic: Resurrection is wel een behoorlijk indrukwekkende reis rond de wereld: van Thailand tot Sidney tot Brazilië. Gelukkig zit het acteerwerk wel goed. Het is immers altijd een plezier om Jason Statham als actieheld rond te zien springen en ook in deze film doet de Brit het voortreffelijk. Gina wordt tevens mooi neergezet door Jessica Alba. Maar het is vooral Tommy Lee Jones die met zijn bescheiden rol het niveau van de film net iets hoger legt.

Mechanic: Resurrection is niet helemaal slecht, al flirt het er meer dan eens mee. Het verhaal is over de hele lijn weinig vernieuwend en ook de personages heb je precies al eerder gezien. De film barst van de clichés en ongeloofwaardigheid ligt voortdurend op de loer. Maar toch entertaint de film en ben je geïnteresseerd in hoe het uiteindelijk allemaal zal aflopen. Dat komt waarschijnlijk gewoon omdat Mechanic: Resurrection eindelijk nog eens een film is die helemaal gedragen wordt door acteur Jason Statham. Die overtuigt zeker, maar het is vooral Tommy Lee Jones die met de eer gaat lopen. Het jammere is dat de regie van Dennis Gansel niet helemaal overtuigt, waardoor het vaak echt lastig is om te volgen. Mechanic: Resurrection is dus een film voor echte actieliefhebbers die niet al te veel van een film eisen.  Dutch FilmWorks brengt de film op 16 december 2016 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van de Britse acteur Jason Statham en vind je dat hij in deze Mechanic: Resurrection een goede acteerprestatie neerzette? Zag jij deze film al in de bioscoop of wacht je op de Home Entertainment-release? Laat het nu weten door hier een reactie te plaatsen.