Review – The Infiltrator (2016)

Regie: Brad Furman
Cast: Bryan Cranston, John Leguizamo, Diane Kruger, Benjamin Bratt & Saïd Taghmaoui
Genre: Thriller, criminaliteit, biografie
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum bioscoop: 14 september 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 januari 2017

De laatste jaren hebben we heel wat films en series kunnen ontdekken over het leven van Pablo Escobar, de drugshandel in Colombia en alles wat daarbij komt kijken. Denk bijvoorbeeld maar aan Escobar: Paradise Lost, de film uit 2014 waarin Benicio Del Toro in de huid kroop van de beruchte drugsbaron. Een andere titel die je ongetwijfeld bekend in de oren klinkt, is die van Netfilx Original Narcos, een serie die zich tevens focust op dezelfde donkere periode die Colombia teisterde. En ook heel recent zagen we in de bioscoopzalen een film verschijnen over diezelfde bizarre geschiedenis van Colombia: The Infiltrator. Is deze film een zoveelste poging om hetzelfde verhaal te vertellen of brengt hij iets helemaal nieuws?

In The Infiltrator maken we kennis met Robert Mazur, een voormalige boekhouder die nu aan het werk is bij de politie. Wanneer hij voor de zoveelste keer in aanraking komt met het gigantische drugskartel van de monstergangster Pablo Escobar, komt hij met een lumineus idee. Hij wil niet langer de drugs volgen, maar wel het geld dat ermee gemoeid gaat. Samen met zijn jonge collega Emir Abreu begint Mazur aan een reusachtige undercoveroperatie om de organisatie van Don Pablo van binnenuit aan te vallen. Het is een gevaarlijk spel waarbij niet alleen op leven en dood wordt gespeeld, maar waarbij ook Roberts familie steeds in gevaar komt. Naarmate Robert meer en meer begint te ontdekken, krijgt hij ook steeds meer begrip en vriendschappelijke gevoelens voor de mensen die voor Escobar werken. Zullen Mazur en Abreu er uiteindelijk in slagen om een deel van het netwerk compleet bloot te leggen?

Er zijn veel films die undercoveroperaties als rode draad hebben. Ook The Infiltrator sleurt de kijker mee in een boeiend verhaal over een uiterst gevaarlijke infiltratie die op elk moment geheel faliekant kan aflopen. Het lastige aan deze film is dat het allemaal op een behoorlijk trage manier op gang komt. Het duurt net iets te lang alvorens de kijker echt helemaal meegetrokken wordt in het verhaal, maar eens dat gebeurt kan je eigenlijk echt niets meer op de film aanmerken. Het verhaal bouwt vanaf dat moment op een perfecte manier op en samen met de hoofdpersonages kom je steeds meer en meer te weten over de dubieuze wereld waarin drugs verhandeld wordt en geld witgewassen. Het is bovendien ook interessant om alles te zien vanuit het standpunt van een undercover politie-agent. Niet zo heel vernieuwend zou je misschien kunnen zeggen, maar in deze prent is het wel effectief, mede omdat het allemaal echt gebeurd is.

The Infiltrator focust gelukkig niet enkel op de drugshandel en de undercoveroperatie waarin Robert Mazur zichzelf stort. Het verhaal wordt na verloop van tijd enorm breed en wordt opgevuld met een goede en aangename dosis drama. We zien duidelijk hoe de personages met zichzelf worstelen en ontdekken dat een undercoveroperatie niet steeds gemakkelijk is. Je weet immers dat personen waarmee je nu bevriend bent, morgen dankzij jou in de gevangenis kunnen belanden. De personages – die voortreffelijk uitgewerkt zijn en stuk voor stuk een perfecte psychologische ontwikkeling doormaken – voeren door het hele verhaal heen een innerlijke dialoog over wat nu moreel wel en niet verantwoord is. Dat maakt The Infiltrator een ongelooflijk interessante film die echt tot op het einde helemaal weet te boeien.

Het klopt niet altijd, maar het is niet fout om het volgende te stellen: als de personages goed uitgewerkt zijn, is ook het acteerwerk van een ongelooflijk degelijk niveau. In het geval van The Infiltrator klopt dat zeker. De hoofdrol van Robert Mazur wordt zeer overtuigend en knap neergezet door Breaking Bad-ster Byan Cranston. De gevierde acteur zorgt er met zijn indrukwekkend acteerwerk voor dat de kijker zich over de hele lijn met hem kan identificeren. Op geen enkel moment wordt je achtergelaten en dat is natuurlijk alleen maar positief. Cranston wordt bovendien bijgestaan door een aantal schitterende acteurs. John Leguizamo speelt de rol van Mazurs partner Abreu ongelooflijk goed en ook Jason Isaacs zien we overtuigend zijn rol spelen. Verder wordt de cast aangevuld door fijne acteurs die nooit storend spelen.

The Infiltrator is van de allereerste seconde tot op het allerlaatste moment een heel erg goede film. Het verhaal komt misschien net iets te traag op gang, maar van zodra je helemaal meegezogen wordt, laat de film je nooit los. Regisseur Brad Furman brengt dit waargebeurde verhaal op een erg geloofwaardige manier naar het grote scherm en zorgt ervoor dat de kijker op elk moment van de film geniet. De beelden, de spanning en de personages… Alles zit goed in deze film. Als je daarnaast ook nog eens kan genieten van het schitterende acteerwerk van Bryan Cranston, Diane Kruger en John Leguizamo, besef je helemaal dat je op deze film maar weinig kan aanmerken. The Infiltrator is dus een film die ongetwijfeld thuis hoort in jouw filmcollectie. De prent ligt sinds 5 januari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij deze film al in de bioscoop gezien? Vond je de prent wel goed of denk je dat The Infiltrator niet echt een voltreffer is? Of wachtte je op de DVD of Blu-Ray en wist je al een exemplaar te bemachtigen? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.