Review – Don’t Knock Twice (2016)

Regie: Caradog W. James
Cast: Katee Sackhoff, Lucy Boynton, Richard Mylan & Nick Moran
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Splendid Film
Releasedatum DVD: 30 maart 2016

In de ogen van filmstudio’s zijn horrorfilms de laatste jaren echt het nieuwe goud. Zien we er geen verschijnen in de bioscoopzalen, dan zien we er ongetwijfeld een aantal in de winkelrekken belanden. Terwijl filmliefhebbers in de bioscoopzaal momenteel nog steeds kunnen genieten van de indrukwekkende horror-thriller Split, is er ook weer een interessante release die meteen op DVD verschenen is. Splendid Film brengt op 30 maart 2017 de bovennatuurlijke horrorprent Don’t Knock Twice uit op DVD, een op-en-top Engelse griezelfilm die je af en toe de stuipen op het lijf jaagt. Maar is Don’t Knock Twice ook echt een degelijke film?

In Don’t Knock Twice volgen we Jess en Ben. Zij is een kunstenares en leeft van de beelden die ze dagelijks boetseert, terwijl hij werkt bij een succesvol bankkantoor. Geld en geluk hebben ze in overvloed, en toch missen ze nog één belangrijk iets: hun dochter Chloe. Die zit in een lokaal opvangtehuis, want toen Chloe klein was, had Jess heel wat persoonlijke problemen. Wanneer Jess en Ben langskomen om te zien of ze Chloe weer in huis kunnen halen, loopt het allemaal verkeerd af. Chloe gaat met Danny, een goede vriend, op stap en uiteindelijk belanden ze aan een eng huis waarover heel wat verhalen verteld worden. Chloe verneemt de volgende dagen niet meer veel van Danny en vindt het allemaal heel akelig. Is Danny ontvoerd? Of is er iets anders gaande. Chloe besluit om bescherming te zoeken bij Jess en Ben, maar wat ze dan samen ontdekken is ongelooflijk.

Don’t Knock Twice begint meteen heel erg goed. De normale en toch ook duistere sfeer zorgen ervoor dat je als kijker meteen helemaal in het verhaal ondergedompeld wordt. Bovendien zie je ook meteen dat deze film veel meer wil brengen dan enkel en alleen een aantal schrikwekkende taferelen die je onder een dekentje doen wegduiken. Don’t Knock Twice brengt immers ook het verhaal van een moeder die een verstoorde relatie heeft met haar dochter. Dat maakt de film dan ook meteen beter dan het gros van middelmatige horrorfilms. Het is alleen erg jammer dat die dramatische verhaallijn niet goed verweven wordt met de enge horrorelementen. Het lijkt alsof de twee verhaallijnen compleet los van elkaar verteld worden en ze worden ook nooit met elkaar in verband gebracht. Jammer is dat, want het lijkt alsof de scenaristen op die manier een lege film wat proberen op te smukken.

Het verhaal is dus niet echt helemaal sterk. Gelukkig zorgen scenaristen Mark Huckerby en Nick Ostler er wel voor dat hun personages voldoende diepgang vertonen. Ook de relaties tussen alle personages zijn erg mooi uitgewerkt. Jess en Ben, een koppel dat het echt gemaakt heeft op professioneel vlak, mist enkel nog de dochter die ze een tijd geleden in één of ander tehuis hebben achtergelaten. Het klinkt zeker niet mainstream en lijkt veelbelovend voor het vervolg van de film. Ook Chloe, die een mooie achtergrond meekrijgt en van wie je de motieven doorheen het hele verhaal begrijpt, is erg goed uitgewerkt. Het is dus ongelooflijk jammer dat het verhaal niet wat beter aan elkaar gelijmd werd, want anders had regisseur Caradog W. James echt een enorm sterke horrorthriller op het scherm getoverd.

Wat betreft het acteerwerk hoeft Don’t Knock Twice echt niet onder te doen voor grotere kleppers à la The Conjuring (2013). De rol van de gebroken Chloe wordt knap naar het scherm gebracht door Lucy Boynton. Ze draagt de rol echt mooi en zorgt ervoor dat je erg goed met haar kan meevoelen. Ook Katee Sackhoff, meteen de bekendste naam uit de cast, zet een goede performance neer als moeder Jess. Het is mooi om te zien hoe zij samen met Boynton de hele prent draagt. Je merkt dat de twee actrices het goed met elkaar kunnen vinden en dat vertaalt zich naar het scherm. Verder doet Richard Mylan het goed als Ben en schittert Nick Moran als de erg introverte politie-inspecteur Bordman. Net zoals Caradog W. James’ vorige film, The Machine (2013) met Toby Stephens, is ook deze prent weer meer dan goed gecast. James weet wat hij doet en zorgt ervoor dat de kijker maar weinig tekort komt.

Natuurlijk zijn er veel betere horrorthrillers dan Don’t Knock Twice. Het dramatische aspect is er in deze prent wel, maar het wordt niet voldoende verweven met de overige bestanddelen van het verhaal. Daardoor is het moeilijk om echt helemaal in het verhaal mee te gaan. Gelukkig zorgen de scenaristen er wel voor dat de personages echt en goed aanvoelen, waardoor je je wel met hen kan vereenzelvigen en tot op een bepaalde hoogte toch opgaat in het verhaal. Bovendien worden die verschillende mooie personages ook goed neergezet door straffe acteurs. Katee Sackhoff, Lucy Boynton, Richard Mylan en Nick Moran zorgen ervoor dat het er allemaal overtuigend uitziet. Maar ook regisseur Caradog W. James doet het goed. Hij zorgt ervoor dat de film er visueel echt staat. Don’t Knock Twice is zonder twijfel een interessante horrorfilm die je best eens een kans geeft. De prent ligt vanaf 30 maart 2017 in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Denk jij dat Don’t Knock Twice een goede film is? Ben je van plan om hem op DVD te kijken? Spreken het verhaal, de personages en de stijl van de prent je wel aan? Laat nu je mening weten door hier onder een reactie te plaatsen en met iedereen te delen wat jij ervan denkt.