Review – Monster Trucks (2016)

Regie: Chris Wedge
Cast: Lucas Till, Jane Levy, Thomas Lennon, Holt McCallany, Amy Ryan & Rob Lowe
Genre: Actie, avontuur, komedie
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 april 2017

Heel erg vaak gebeurt het niet, maar af en toe beslissen filmstudio’s last minute om een bepaalde prent bij ons niet in de zalen uit te brengen. De grootste reden daarvoor is dat de film in Amerika wellicht geen hit is geworden. Zo besliste Sony Pictures een aantal weken voor de release van Resident Evil: The Last Chapter (2016) om de film hier in België geen kans te geven. In 2016 waren er ook nog een aantal andere prenten die plots niet meer het daglicht zagen in onze zalen. Één daarvan is Monster Trucks, een actievolle avonturenfilm die in de VS echt compleet flopte. Maar is het ook echt zo dat de film kwaliteit mist?

In Monster Trucks maken we kennis met de jonge Tripp, een succesvolle en knappe kerel die in zijn vrije tijd wat bijklust op een lokaal autokerkhof. Wanneer op een dag een vreselijke ramp plaatsvindt op een bedrijventerrein van oliegigant Terravex en er vervolgens rare gaten in auto’s belanden, ontdekt Tripp dat dat misschien wel eens samen zou kunnen hangen. Samen met Meredith, een medestudente die hopeloos op hem verliefd is, ontdekt hij een nieuwe diersoort die van diep onder de aardkorst naar boven is gekomen door het roekeloze boren van het oliebedrijf. Terravex wil maar al te graag de olie naar boven halen, maar daarvoor moeten ze de habitat van de indrukwekkende dieren met de grond gelijk maken. Wetende dat er heel wat op het spel staat, beslissen Tripp en Meredith om de strijd met het grote bedrijf aan te gaan. En zo begint een spannend avontuur tussen twee tieners en een machtig bedrijf…

Monster Trucks begint op een heel aangename manier. De sfeer, de goede introductie van de personages en het mooie tempo waaraan het verhaal voorbij flaneert, doen je hopen op een kwalitatief goede film. Dat is echter niet helemaal het geval, want eens het verhaal op gang is, valt het meteen helemaal terug stil. Het probleem is bij deze film – net zoals bij zo vele films die maar niet lijken te begrijpen hoe je het allemaal moet doen – dat de personages veel te ver van de kijker blijven. Zowel Tripp als Meredith zijn volkomen lege en oninteressante personages die je compleet koud laten. Dat maakt het voor de kijker immens moeilijk om dicht bij het verhaal te blijven. Dat verhaal is trouwens ook niet helemaal interessant, maar neemt je tot op een bepaald niveau wel mee.

Dat Monster Trucks niet de beste film is die je ooit in de bioscoop of in je huiskamer zag, staat zonder twijfel echt vast. En toch kan je de film niet helemaal een misbaksel noemen. Als je eens zin hebt om gewoon hersenloos naar een film te kijken, is deze prent echt wel de moeite waard. Je moet je totaal niet inspannen en bovendien is het allemaal nog wel plezierig. Hoogstaande cinema is het niet, maar entertainen doet de prent zeker. Er zit zelfs een duidelijke boodschap in met een flauwe kritiek op de economie zoals die vandaag is en de grote oliebedrijven zoals BP. Natuurlijk is het allemaal erg flauw en moet je soms zelfs met de film lachen, maar het is vast ook niet de bedoeling geweest van de makers dat je deze film echt serieus nam. Je mag bij het kijken van deze film dus echt niet te streng zijn. Ga gewoon in je zetel zitten, kijk en laat alles naar je toe komen. Het valt allemaal nog wel mee.

Het verhaal en de personages zijn dus niet echt top, maar het acteerwerk zit over het algemeen wel goed. Doordat de dialogen hier en daar erg stom geschreven zijn, komt het acteerwerk af en toe iets te gemaakt over. Maar de jonge Lucas Till, die je kent als Havok van de laatste X-Men-films, doet het meer dan oké. Hij zorgt ervoor dat je je na verloop van tijd toch in het verhaal begint in te leven. Ook Jane Levy, die in Don’t Breathe (2016) verraste met haar acteerwerk, zorgt ervoor dat het allemaal nog wel meevalt. Je voelt duidelijk de chemie tussen de twee en dat maakt het erg aangenaam om naar te kijken. Verder zien we in de prent ook Holt McCallany, Rob Lowe, Thomas Lennon en Amy Ryan de revue passeren. Monster Trucks is dus zeker geen slecht gecaste film.

Een echte topfilm is Monster Trucks helemaal niet. Maar dat is wellicht ook nooit de bedoeling geweest van regisseur Chris Wedge. De man brengt een erg licht verteerbare film die meer dan eens flirt met ongeloofwaardigheid. Het verhaal is ongelooflijk flauw en de personages zijn leger dan leeg. Maar visueel zit alles helemaal goed en ook het acteerwerk maakt veel goed. Monster Trucks wordt uiteindelijk toch nog een vermakelijke film die je als een hersenloos wezen naar het scherm doet staren. Niet iedereen zal de film een kans willen geven, maar als nog maar één ding in deze recensie iets doet bij jou, zorg dan dat je de film niet mist. Lucas Till en Jane Levy zullen jou eeuwig dankbaar zijn. De film wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 26 april 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Had jij ooit al eens van Monster Trucks gehoord? Heb je de film al gezien en begrijp waarom deze in de Verenigde Staten zo hard flopte? Spreken het verhaal, de personages en de speciale effecten je wel aan? Laat het weten door hier onder een korte reactie te plaatsen.