Review – Below the Surface: Seizoen 1 (2017)

Regie: Kasper Barfoed
Cast: Johannes Lassen, Jakob Oftebro, Alba August, Sara Hjort Ditlevsen & Paprika Steen
Genre: Drama, thriller
Originele zender: Kanal 5
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD: 12 september 2017

Eigenlijk mag je het zo helemaal niet zeggen en toch kan je er niet omheen: het zijn woelige tijden met de ene terroristische aanslag na de andere. Terwijl de inwoners van onder andere België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zich stilaan wat veiliger beginnen voelen, werd Amerika deze week ook nog eens opgeschrikt door een gruwelijke daad. Het lijkt of we het allemaal stilaan gewoon worden en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Ook in film- en serieland zien makers de terreurdaden en het is dan ook geen verrassing dat die onderwerpen nu en dan op de voorgrond komen. Maar als er een reeks over dat onderwerp komt uit Scandinavië, is je interesse meteen reusachtig. Kan het nieuwe Below the Surface over de hele lijn boeien?

In Below the Surface maken we kennis met de jonge Philip Nørgaard. Wanneer hij na jarenlange gijzeling in het Midden-Oosten eindelijk kan terugkeren naar Denemarken, wordt hij door de politie en het leger gepromoveerd tot leidinggevende van de TTF, een eenheid die gespecialiseerd is in het omgaan met terroristische aanvallen. Niet veel later vindt er in de metro van Kopenhagen een gijzeling plaats en al snel blijkt dat Philip en zijn team van het TTF in actie moeten komen. Maar wat willen de terroristen? Hoe meer Philip begint te onderzoeken, hoe duidelijker het allemaal begint te worden. Terwijl Philip dag in, dag uit worstelt met zijn eigen ontvoering, moet hij er voor zorgen dat de 15 gijzelaars heelhuids uit de metro geraken. Maar zal dat uiteindelijk ook lukken?

Een reeks over een terroristische aanslag in Denemarken… Voor ons als Belgen is het iets dat enorm hard aanleunt bij de realiteit. Het doet immers denken aan de bloederige aanslagen van 22 maart 2016 in Brussel. Dat neemt niet weg dat je je bij het kijken van deze reeks enorm amuseert. Van de allereerste seconde tot de allerlaatste scene slagen de makers van het knappe Below the Surface erin je in het hele gebeuren mee te sleuren. Naast heerlijke actie is er ook plaats voor mooie dramatische aspecten en vleugjes romantiek en dat maakt dat de reeks enorm veel te bieden heeft. Dat de reeks bovendien niet enkel inzoomt op de gruwel van een terroristische aanslag, maar ook de motieven van de terroristen zelf goed behandelt, maakt het allemaal nog beter. Below the Surface is een actuele, boeiende, entertainende én vaak verrassende reeks.

15 gijzelaars, drie gijzelnemers en een heleboel politieagenten en militairen onder leiding van hoofdpersonage Philip Nørgaard: dat is waar deze reeks over gaat. Het spreekt voor zich dat er dan heel wat tijd moet gaan naar het uitwerken van goede personage. En ook dat doen de makers goed. De gijzelnemers worden niet alleen afgeschilderd als terroristen maar ook als mensen. Er wordt goed ingegaan op ieders leven door flashbacks die nu en dan essentieel zijn en daardoor krijg je een goed inzicht in de verschillende personages. Ook Philip, zijn love interest Louise en TV-presentatrice Naja zijn enorm interessante personages. En dat die verschillende karakters uitstekend naar het scherm worden gebracht door voortreffelijke acteurs maakt het er alleen nog beter op. Johannes Lassen, Jakob Oftebro, Sara Hjort Ditlevsen én de geweldige Paprika Steen doen het allemaal perfect.

Het is intussen een oud gegeven, maar in Scandinavië weten ze dus echt wel hoe ze interessante én entertainende televisiereeksen moeten maken. Terwijl iedereen in Vlaanderen momenteel in rep en roer is over de nieuwe Één-reeks Tabula Rasa, loont het zeker ook de moeite om Below the Surface een kans te geven. De reeks is erg knap in beeld gebracht, het verhaal zit heel erg goed in elkaar én er is enorm veel plaats voor de uitwerking van personages. Op geen enkel moment verveel je je bij het bekijken van deze reeks en dat zegt eigenlijk al genoeg. Hou jij dus van interessante Scandinavische reeksen die spannend én stijlvol zijn? Dan ben je met Below the Surface helemaal aan het juiste adres. Je vindt deze reeks van Lumière sinds 12 september 2017 op DVD in de winkelrekken of digitaal op http://www.lumiereseries.com.

Heb jij ooit al van deze reeks gehoord of spreken het onderwerp en de personages van dit gloednieuwe Below the Surface je aan? Ga jij de reeks kijken of toch liever niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.