Review – Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)

Regie: James Gunn
Cast: Chris Pratt, Zoe Saldana, Vin Diesel, Bradley Cooper, Dave Bautista & Kurt Russell
Genre: Avontuur,  actie, sciencefiction
Distributeur: Marvel (Disney)
Releasedatum bioscoop: 26 april 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 september 2017

Superheldenfilms zijn al jaren de meest bombastische sciencefictionfilms in de Belgische zalen . Van Thor tot Iron Man, van Captain America tot de Hulk… Het zijn allemaal personages die nagenoeg iedereen kent. Terwijl momenteel de grootste superheldenfilm tot nu toe, Avengers: Infinity War, in de zalen speelt, zijn er ook andere Marvel-films die netjes in de winkelrekken liggen te wachten tot jij ze eindelijk koopt. In 2014 presenteerde James Gunn de eerste film rond de Guardians of the Galaxy en dat werd meteen een groot succes. Een vervolg kon niet uitblijven, dus in 2017 konden cinefielen eindelijk genieten van Guardians of the Galaxy Vol. 2. Kan de regisseur opnieuw zo veel indruk maken?

In Guardians of the Galaxy Vol. 2 trekken we wederom de ruimte in en volgen we opnieuw het doen en laten van Quill, Gamora, Drax, Rocket en Groot. Wanneer een gevaarlijke missie in De Soeverein, een vreemd rijk geregeerd door een gouden priesteres, misgaat, worden de vijf vrienden op indrukwekkende wijze gered door een mysterieuze man. Die beweert niet veel later de vader te zijn van Quill en neemt hen mee naar een prachtige planeet vol schitterende natuur. Alles lijkt perfect, maar Gamora voelt dat er iets vreemds aan de hand is. Wat is de ‘vader’ van Quill van plan? Al gauw moeten de ‘Guardians of the Galaxy’ hun naam opnieuw waarmaken en het universum zien te redden van de ondergang. Maar dat is niet zonder gevaren…

Een fantastisch ruimteavontuur, dat is waar Guardians of the Galaxy in 2014 garant voor stond. Ook in dit tweede deel krijgt de kijker van meet af aan een indrukwekkend ruimtespektakel voorgeschoteld met fantastische speciale effecten en heerlijke stukjes humor. De beginscene is fenomenaal leuk en zet meteen de toon voor de rest van de prent. Het maakt bovendien ook duidelijk waar de focus op ligt: het moet allemaal gewoon leuk zijn. Entertainend is de prent dus zeker, maar perfect helemaal niet. Het verhaal dat Gunn in deze prent vertelt is immers een tikkeltje te simplistisch en magertjes waardoor het hele gebeuren halverwege een beetje stilvalt. Jammer, maar slecht wordt de prent nooit. Guardians of the Galaxy Vol. 2 is en blijft over de gehele lijn heerlijke popcorncinema.

Net zoals in de eerste film ligt de focus dus op Quill, Gamora, Drax, Rocket en Groot. En het moet gezegd: die personages zijn za-lig. Hoewel niet iedereen een zelfde interessante psychologische ontwikkeling doormaakt, blijven alle karakters gedurende de hele prent op een heel hoog niveau zweven. En ook de nieuwe personages zijn leuk. Pom Klementieff maakt indruk als de vreemd ogende Mantis en Kurt Russel doet net hetzelfde als Ego. Zelfs Sylvester Stallone komt ergens piepen. De nieuwe personages zijn een uitstekende aanvulling en maken de prent nog leuker dan het al is. Maar eigenlijk zijn het vooral de originele Guardians die je voortdurend doen glimlachen. Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Bradley Cooper en Vin Diesel doen het allemaal perfect. Wat een heerlijke cast toch!

Je had het wellicht al verwacht, maar wij vinden Guardians of the Galaxy Vol. 2 een indrukwekkend leuke, visueel verbluffende en entertainende prent. Hoewel het verhaal duidelijk minder straf is dan in de eerste film, slaagt regisseur-scenarist James Gunn erin je doorheen de hele film te loodsen zonder dat je je verveelt. De CGI is prachtig en ook de soundtrack is net zoals in de eerste film geweldig. Chris Pratt leidt een heerlijke cast met onder andere Zoe Saldana en Kurt Russel en eigenlijk zegt dat allemaal al genoeg. Guardians of the Galaxy Vol. 2 is een niet te missen staaltje topcinema dat je zo snel mogelijk in huis moet halen. De prent van Marvel ligt sinds 6 september 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de fenomenale trailer nu.

Heb jij Guardians of the Galaxy Vol. 2 destijds in de bioscoop gezien? Was jij overweldigd door de sciencefiction of liet het je allemaal maar koud? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.