Review – Brothers for Life (2018)

Regie: Brett Donowho
Cast: Bruce Willis, Cole Hauser, Shawn Ashmore, Ashton Holmes & Melissa Bolona
Genre: Actie, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 mei 2018

Er zijn heel wat acteurs die je steeds aan één enkel genre linkt. Erg positief is dat voor hen niet, want het zorgt ervoor dat ze steeds weer in dezelfde soort rollen gecast zullen worden. Één van de namen die je wellicht meteen te binnen schiet is die van Liam Neeson. De acteur is sinds Taken (2008) een ware actieheld en is altijd te zin in spannende actiefilms. Maar ook Bruce Willis is één van die acteurs. Zijn Die Hard-franchise krijgt heel binnenkort nog een nieuwe film, maar intussen schittert de man ook nog in allerhande kleinere actieprenten. Zo was hij dit jaar te zien in Brothers for Life,  een film die sinds kort ook bij ons in de winkelrekken ligt. Weet Bruce te overtuigen met zijn nieuwe prent?

In Brothers for Life volgen we het doen en laten van drie broers. Deklan is een veteraan die probeert om zijn weg te zoeken nu hij terug is van het Midden-Oosten, terwijl Brandon en Roman stilaan een eigen leven beginnen op te bouwen met de liefde van hun leven. Maar alles lijkt te veranderen wanneer Mia, de verloofde van Roman, plots verdwijnt. Al snel ontdekken Deklan en zijn broers dat Mia ontvoerd is door een gigantische drugsbende en besluiten ze om niet te wachten tot de politie ooit optreedt tegen dit grote gevaar. Brandon, Decklan en Roman ontpoppen zich tot een ware moordbende in de hoop Mia uit de handen van de bende te bevrijden. Maar zal dat ook lukken zonder dat er gewonden vallen?

Typischer dan dit kan een actiefilm helemaal niet zijn. Het verhaal dat Brett Donowho brengt met zijn nieuwe film is bijzonder dun en eigenlijk maar een manier waarop hij de actie in deze prent probeert te verantwoorden. Dat de intro van de film langer dan een half uur duurt, is dan ook volledig onbegrijpelijk. Daar probeert Donowho immers om personages op te bouwen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet essentieel is voor het verdere verloop van de film. De nadruk ligt over de hele lijn op de actie, waardoor je maar één enkel ding kan concluderen: Brothers for Life is een dwaze actieprent zonder verhaal, zonder boodschap, zonder inhoud… Hebben we daar vandaag nog wel nood aan?

Van personages is er dus in deze film ook helemaal geen sprake. Of de drie broers nu daadwerkelijk drie broers zijn of gewoon heel erg goede vrienden, het speelt allemaal geen rol. Bovendien heb je ook helemaal geen idee van wie de persoonlijkheden nu eigenlijk zijn, maar eigenlijk maakt dat ook helemaal niet zo veel uit. Actie is alles wat telt in deze prent, dus verwaarlozen van personages is dan blijkbaar geen probleem. Gelukkig valt het acteerwerk al bij al nog wel mee. De rollen van Roman, Decklan en Brandon worden neergezet door respectievelijk Ashton Holmes, Cole Hauser en Shawn Ashmore. En die mix werkt nog best wel goed. Bruce Willis neemt de rol van Rechercheur James Avery voor zijn rekening, een personages dat even overbodig is als de film in zijn geheel.

Je voelt het helemaal goed aankomen: Brothers for Life is helemaal niet de moeite waard. De film duurt veel te lang, alleen al omdat er eigenlijk helemaal geen verhaal aanwezig is. De actiescenes zijn wel leuk in beeld gebracht en er zitten ook echt een paar fraaie shots in, maar verder kan je over deze dwaze actieprent niet veel positiefs zeggen. Regisseur Brett Donowho stelt hard teleur, maar eigenlijk was dat helemaal te verwachten. Bruce Willis is overbodiger dan ooit, maar gelukkig zorgen Cole Hauser en zijn andere collega’s ervoor dat er toch nog iets te beleven valt. Hoe dan ook: verdoe je tijd niet met deze film. Brothers for Life wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt vanaf 25 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Brothers for Life al gezien of ben je benieuwd naar deze nieuwe film met Bruce Willis? Ga je de DVD of Blu-Ray in huis halen? Laat het ons nu weten door hier onder kort een reactie achter te laten met jouw mening.