Review – A Ghost Story (2017)

Regie: David Lowery
Cast: Casey Affleck & Rooney Mara
Genre: Drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 mei 2018

Wat gebeurt er eigenlijk met ons als we voor de laatste keer hebben geademd en dan voor eeuwig onze ogen sluiten? Gaan we ergens heen of is er gewoon helemaal niets? Het zijn vragen die jou ongetwijfeld ook al wel eens bezig hebben gehouden. Toen je nog jong was heb je vast en zeker al eens gehoord dat mensen naar de gewone wereld terugkeren als onzichtbare geesten en alles zien wat je doet en meemaakt. Stel je nu eens voor dat dat echt waar is? Daarover gaat A Ghost Story, een interessante dramafilm met topacteurs Rooney Mara en Casey Affleck. Eentje om in te kaderen of eentje om te vergeten? Tijd om dat eens te onderzoeken.

In A Ghost Story krijgen we inkijk in het leven van een jong koppel. C, de man, en M, de vrouw, leiden een doodgewoon leven in een doodgewoon huis en hebben de gewoonlijke onenigheden in verband met samenleven. Wanneer C plots aangereden wordt en sterft, blijft M helemaal alleen achter in het huis waar ooit zo veel liefde heerste. Het duurt niet lang alvorens C als spook terugkeert naar het huis en ziet hoe het leven zonder hem als een hogesnelheidstrein voorbijsnelt. Alles wat ooit zo gewoon was, lijkt nu plots niets. Terwijl M verder gaat met haar leven en het huis verlaat, moet C blijven waar hij is. Hij kan niet weg en is gedoemd om te wachten tot ook zijn leven als spook er helemaal op zit.

Met zijn nieuwe prent behandelt regisseur David Lowery – je kent hem wellicht van Pete’s Dragon (2016) – een bijzonder grote existentiële vraag die mensen dag in dag uit bezighoudt. Dat de man de ‘dood’ en het ‘hiernamaals’ op zo een tastbare manier tot leven wekt, is een bijzonder grote verdienste. Spoken zijn immers één van de manieren waarop jij de doden wel eens voorstelt. Lowery doet je nadenken over de dood, maar vergeet niet om je tegelijk ook echt te entertainen en nu en dan zelfs de stuipen op het lijf te jagen. Maar vergis je niet: A Ghost Story is helemaal geen horrorfilm. Het is een ingetogen, trage, mooie vertelling vol stiltes die je meermaals tot diep binnenin raakt. Kippenvel krijg je, maar dan niet omdat het eng is.

Meer personages dan C en M krijg je in A Ghost Story eigenlijk helemaal niet te zien. Ondanks de vele stiltes en het beperken tot de strikt essentiële dialogen, heb je nooit het gevoel dat je naar lege, nietszeggende personages zit te staren. Het is wel zo dat je weinig weet over het verdere leven van het koppel, maar daar gaat het hier helemaal niet over. M is een aangename jonge vrouw die al even aangenaam tot leven wordt gebracht door de immens getalenteerde Rooney Mara. Maar ook C, uitstekend vertolkt door Casey Affleck, is een sterke persoonlijkheid. Let trouwens ook op de manier waarop regisseur Lowery de liefde tussen de twee personages op nog geen tien minuutjes prachtig bij je laat binnenkomen. Indrukwekkend mag je dat zeker noemen.

A Ghost Story is geen bombastische film vol indrukwekkende speciale effecten. David Lowery presenteert deze keer een stille film waarin een spook voelt wat het is om stilaan vergeten te worden. Het is een themathiek die jou ongetwijfeld aanspreekt en eigenlijk alleen al daarom is de film echt de moeite waard. De acteerprestaties van Rooney Mara en Casey Affleck zijn beklijvend, net zoals de prachtige soundtrack die het allemaal bijzonder goed ondersteund. Niks dan lof dus voor deze totaal onterecht onbekendere film. A Ghost Story is een mooie dramafilm die je mag inkaderen, maar die je vooral zo snel mogelijk moet kijken. De prent van Universal Pictures ligt sinds 2 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al van A Ghost Story gehoord of heb je de film al gezien? Wat vond jij ervan? Ben je ook zo enorm onder de indruk van Rooney Mara en Casey Affleck? Laat het weten door hier onder te reageren.