Review – Disobedience (2018)

Regie: Sebastián Lelio
Cast: Rachel McAdams, Rachel Weisz, Alessandro Nivola, Allan Corduner & Anton Lesser
Genre: Romantisch drama
Releasedatum DVD & Blu-ray: 19 december 2018

Geloof en homoseksualiteit zijn twee termen die vaak helemaal niet samen gaan. Dat geldt zeker in de drie Westerse tradities: christendom, jodendom en de islam. Geen van die levensbeschouwingen laten openlijk ruimte voor homoseksualiteit en dat is absoluut een grote zonde. Waarom kan je geen goede gelovige zijn als je houdt van iemand van hetzelfde geslacht? Laat het duidelijk zijn: de religies zijn gewoon helemaal nog niet aangepast aan de hedendaagse realiteit. Over deze moeilijke materie gaat Disobedience, een interessant romantisch drama van Sony Pictures dat niet in de Belgische zalen te zien was. En dat is opmerkelijk, zeker met namen als Rachel McAdams en Rachel Weisz. Is er een reden waarom de film meteen op DVD en Blu-Ray verscheen? Of is het een grote fout?

Disobedience gaat over de dappere Ronit, een joodse vrouw die jaren geleden helemaal naar New York afzakte om er aan haar carrière te timmeren. Wanneer ze echter hoort dat haar vader ziek is en niet veel later sterft, moet ze terug naar haar geboortestadje in het Verenigd Koninkrijk. Geheel tegen iedereens verwachting in staat Ronit plots aan het huis van haar vader om te rouwen voor het grote verlies dat iedereen geleden heeft. Maar niet iedereen ziet haar graag komen, zeker niet omwille van wat vroeger gebeurd is: Ronit had gevoelens voor Esti, die vandaag de vrouw is van de toekomstige rabijn. Al gauw komen de gevoelens tussen de twee terug en moeten ze hun best doen om alles te onderdrukken. Maar moet dat eigenlijk wel? Ronit en Esti moeten belangrijke keuzes maken die hun levens voor goed kunnen veranderen…

Twee gevoelige onderwerpen staan er dus centraal in Disobedience: geloof en homoseksualiteit. En het moet gezegd: al van meet af aan voel je hoe een ongelooflijk subtiele, gevoelige en vooral indrukwekkend straffe film Oscarwinnend regisseur Sebastián Lelio op de kijker loslaat. De regisseur-scenarist legt de relaties tussen de verschillende personages perfect bloot en weet je meteen helemaal mee te sleuren met het verhaal. En hoewel het allemaal heel rustig en ingetogen is, bouwt de film op naar een heerlijke climax toe die je helemaal doet beseffen dat het goed is. Uiteindelijk staat er één kerngedachte centraal: die van de zelfbeschikking, de keuze om te doen wat je wil. En dat voelt bijzonder sterk aan. Disobedience is een verrassend goede film die hier echt in de zalen had moeten spelen.

De cast wordt dus aangevoerd door Rachel Weisz en Rachel McAdams. De naamgenotes spelen respectievelijk de rol van Ronit en Esti, twee ultra-Orthodoxe joodse vrouwen die zich tot elkaar aangetrokken voelen terwijl ze weten dat het helemaal niet mag. Het is geen verrassing dat de twee hoofdpersonages tot in de puntjes zijn uitgewerkt en je werkelijk iedere keuze die ze maken helemaal mee aanvoelt. Je staat voortdurend dicht bij alles en iedereen en dat kan je alleen maar positief noemen. De rol van rabijn-to-be Dovid Kuperman wordt trouwens ook perfect naar het scherm gebracht door Alessandro Nivola, die je misschien kent van zijn rol als Brennan in Jurassic Parc III (2001). Alles is zo ingetogen en mooi vertolkt, dat je na afloop van de film helemaal rustig bent. Heerlijk is dat.

Een verrassend goede film is het dus, die Disobedience die helemaal niet te bewonderen was in de Belgische zalen. En dat is hooguit opmerkelijk, aangezien zowat elk element in de film nagenoeg perfect is. Regisseur Sebastián Lelio regisseert een straffe, ingetogen en gevoelige film over twee vrouwen die van elkaar willen houden, terwijl de joodse gemeenschap dat helemaal niet goedkeurt. Alles voelt sterk aan en dat komt mede ook door het verbluffend goede acteerwerk van Rachel McAdams en Rachel  Weisz. De twee dragen de film compleet en zorgen ervoor dat jij je als kijker geen enkel moment verveelt. Één tip dus: zorg dat je deze prent zo snel mogelijk bekijkt. Disobedience wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 19 december 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Hou jij van films die belangrijke onderwerpen aansnijden? Heb je Disobedience al gekeken of ben je het van plan na het lezen van onze recensie? Of denk je dat de film toch niet zo goed is? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.