Review – Peppermint (2018)

Regie: Pierre Morel
Cast: Jennifer Garner, John Gallagher Jr., John Ortiz, Annie Ilonzeh & Juan Pablo Raba
Genre: Actie, drama, thriller
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 12 september 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 januari 2019

Iets meer dan tien jaar geleden werd Liam Neeson echt helemaal onsterfelijk door zijn rol als Bryan Mills in de Taken-franchise. De prent over een man die op zoek was naar zijn ontvoerde dochter werd snel een gigantische hit en zorgde voor een grote fanbase. Het zette Neeson op de kaart als actieheld en eigenlijk heeft de man sindsdien niet veel anders gedaan. In 2018 was de regisseur van Taken helemaal terug met een gelijkaardige film. In Peppermint is het niet Liam Neeson, maar wel Jennifer Garner die wraak neemt op mensen die haar alles ontnomen hebben. Wordt deze film ook zo’n cultuurfenomeen of is de nieuwste prent van Pierre Morel maar een flauwe en voorspelbare actiefilm? Wellicht weet je het antwoord nu zelf al, maar laten we het toch maar snel samen ontdekken!

Peppermint gaat over Riley North, een doodgewone Amerikaanse mama met een gezinnetje. Wanneer ze op een avond met haar dochter en manlief naar een kerstmarktje gaat, worden die laatste twee door een gewelddadige drugsbende meedogenloos neergeschoten. Van het ene moment op het andere is Riley alles kwijt. Als ze ook nog eens de rechtszaak tegen de vermoedelijke daders verliest, verdwijnt ze van de radar. Een aantal jaren later wordt de stad geterroriseerd door een aantal ‘goedaardige’ misdaden en al gauw heeft de politie door dat de voormalige doodgewone mama terug is om wraak te nemen op iedereen die haar leven kapot heeft gemaakt. Terwijl Riley dat probeert, doet de politie er alles aan om haar in te rekenen. Maar zal dit allemaal wel tot een goed einde komen?

Het is vast en zeker geen verrassing, maar echt straf is Peppermint helemaal. Met een niet zo entertainende openingsscene trapt Pierre Morel zijn nieuwe film af en jammer genoeg zet hij meteen de toon voor de rest van de prent. Het verhaal is verre van origineel en vooral bijzonder simplistisch. De rode draad is duidelijk, maar eigenlijk veel te weinig om de cinefiel echt te boeien. Verwacht je dus nooit aan interessante subplots, want die zijn er helemaal niet. Alles wat je in deze actieprent ziet heb je al wel eens een keertje ergens anders gezien en dus zijn er maar weinig dingen die je echt met volle aandacht naar het scherm doen staren. Zelfs de uiteindelijke finale voelt helemaal niet zo straf aan. Alles is voorspelbaar aan Peppermint. Maar viel dat eigenlijk niet een beetje te verwachten?

Wat uiteindelijk wel positief is, is dat Peppermint een vrouw centraal stelt. Riley North is wel een totaal leeg karakter met overgesimplificeerde drijfveren, maar gelukkig is het niet de zoveelste man die een beetje met geweren komt zwaaien. Natuurlijk maakt dit helemaal niet goed dat de prent zo mager is. Ook het geloofwaardige acteerwerk door Jennifer Garner maakt het er niet beter op. Naast Garner passeren ook John Gallagher Jr., John Ortiz en Annie Ilonzeh de revue, maar ook zij vertolken lege persoonlijkheden die je na verloop van tijd gewoon geeuwend naar het scherm doen staren. De cast is wel in orde, maar Morel vergeet zijn acteurs te voorzien van sterke personages. Jammer is dat, maar ook dat is niet meteen onoverkomelijk bij dit soort films.

Peppermint is echt geen goede actiefilm. Werkelijk ieder element dat je in deze film ziet is gestolen van een andere prent in het actiegenre. Dat maakt het allemaal heel duidelijk: als je op zoek bent naar een leuke film op een saaie avond, laat je deze prent beter links liggen. Ondanks het fijne acteerwerk van Jennifer Garner en collega’s Gallagher Jr. en Ortiz zijn er eigenlijk maar weinig positieve elementen te bespeuren in deze prent. Pierre Morel heeft veel geluk gehad met zijn Taken (2008), maar weet dus op geen enkele manier hetzelfde effect bij de cinefiel te hercreëren. Wil je de film toch een kans geven? Peppermint wordt verdeeld door The Searchers en ligt sinds 22 januari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de matige trailer snel.

Zegt Peppermint je wel iets? Of laten de personages, het verhaal en de cast je maar koud? Zag je de film al in de bioscoop of ben je van plan om hem nog thuis te ontdekken? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.