Review – The Watcher (2018)

Regie: Tim Hunter
Cast: Nicolas Cage, Robin Tunney, Marc Blucas, Kassia Conway & Bill Bolender
Genre: Thriller, mysterie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 december 2018

Met sommige acteurs gaat het al een aantal jaren niet zo heel goed. Het beste voorbeeld hiervan is Matthew McConaughey, de acteur die in 2014 schitterde in Christopher Nolans Interstellar en die voor zijn rol in Dallas Buyers Club (2013) de Oscar voor Beste Acteur in de wacht sleepte. De voorbije jaren hebben we de man echter niet meer zien schitteren in veel interessante prenten en ook zijn nieuwste Serenity (2019) lijkt daar geen verandering in te brengen. Maar McConaughey is niet het enige voorbeeld dat een beetje op de sukkel is. Ook National Treasure-acteur Nicolas Cage is al jaren op de dool. Maar daar leek in 2018 verandering in te komen. De acteur schitterde immers in het geweldige Mandy (2018). Eind 2018 bracht Dutch FilmWorks Cages nieuwste prent The Watcher uit op DVD en Blu-Ray. Zit de acteur nog steeds op een goed spoor of is het weer naar af?

In The Watcher trekken we samen met Ray en Maggie richting het zuiden van de VS. De twee proberen te ontsnappen aan hun verleden, want nog niet zo heel lang geleden verloren ze op dramatische wijze hun enige dochtertje. Nu willen ze herbeginnen en dus besluiten ze om een oud motel te kopen en het uit te baten. Maar wanneer Ray het pand en het domein begint te verkennen, ontdekt hij iets heel vreemds: de schijnbaar doodgewone spiegel in kamer 10 blijkt een doorkijkspiegel. Ray weet niet wat hij ervan moet denken en besluit af en toe de gasten van de kamer te bekijken. Niet veel later beginnen er in het hotel rare dingen te gebeuren en wordt er zelfs één van de gasten vermist. Zou het kunnen dat kamer 10 en de doorkijkspiegel er iets mee te maken hebben? Of zou Ray zelf iets te verbergen hebben?

The Watcher – of zoals elders getiteld Looking Glass – is een film die bij ons niet in de bioscoopzalen verschenen is. En laten we maar meteen heel eerlijk zijn: dat is een goede zaak ook. Alleen al de beginscène, waarin we alle medewerkers van de film zien passeren terwijl de personages rondrijden, is veel te lang en saai. En dat zet eigenlijk meteen de toon voor de rest van de film. The Watcher is een saaie prent waarin spanning nooit een hoogtepunt bereikt en bovendien trekt het verhaal echt op niets. De prent blijft over de hele lijn bijzonder eentonig en ook qua regie kan je maar moeilijk enthousiast zijn. En dat is bijzonder, aangezien regisseur van dienst Tim Hunter bijzonder veel ervaring heeft in de televisiewereld. The Watcher is echt een misbaksel, maar eigenlijk viel dat wel te verwachten.

Één van de grootste problemen waarmee de film kampt, is het gebrek aan interessante personages. Al vanaf de allereerste seconde heb je door dat Ray en Maggie eigenlijk niets te vertellen hebben en dat je ook nooit meer over hen te weten zal komen. Van één of andere psychologische ontwikkeling is er ook nooit sprake. Gelukkig doet actrice Robin Tunney het wel goed als Maggie. Maar Nicolas Cage? Die belandt opnieuw in een gigantisch dieptepunt door zijn acteerprestatie als de sukkelachtige Ray. Cage komt vaak gemaakt over en dat is uiteraard niet positief. De cast wordt verder aangevuld door de relatief onbekende Marc Blucas, Kassia Conway en Bill Bolender. Ook zij vertolken totaal lege personages die je maar weinig boeien.

Helaas: er is geen enkel positief element te vinden in The Watcher. De nieuwe film met Nicolas Cage is over de hele lijn één groot misbaksel. Het verhaal gaat nergens over, de personages zijn leger dan een lege kartonnen doos en ook het acteerwerk van Nicolas Cage laat te wensen over. En dan is er nog de regie van Tim Hunter, die ook mag weinig overtuigingskracht aan de film geeft. The Watcher kreeg in België geen bioscooprelease en dat is een groot geluk. De prent had immers nooit gemaakt mogen worden, want het niveau ervan is werkelijk erbarmelijk. Wil je de film toch eens een kans geven omdat je fan bent van Cage? Dat kan, want de prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 28 december 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al eens gehoord van The Watcher of Looking Glass en ben je toch geïnteresseerd in de film? Spreken het verhaal, de personages en de cast je wel aan? Of zag je de film al en vond je het ook allemaal zo slecht? Laat het weten door nu te reageren.