Review – Utøya 22. juli (2018)

Regie: Erik Poppe
Cast: Andrea Berntzen, Aleksander Holmen, Brede Fristad en Elli Rhiannon Müller Osborne
Genre: Drama, thriller
Distributeur: September Film
Releasedatum bioscoop: 5 december 2018
Releasedatum DVD: 5 februari 2019

Terrorisme is iets dat de mensheid altijd al met zich mee heeft gedragen. Zelfs toen we nog als totaal ongeorganiseerde stammen leefde, waren er al bendes die niets liever deden dan de zo weinige orde om te zetten in chaos. De laatste jaren hebben we in Europa tal van vreselijke aanslagen meegemaakt en ook ons klein Belgenlandje bleef niet gespaard. Maar als er in de recente geschiedenis van Europa één aanslag is die iedereen zich nog wel herinnert, dan is het vast en zeker wel die in Noorwegen in 2011. De extreemrechtse Anders Breivik plaatste toen een bom aan het regeringsgebouw in Oslo en reisde later die dag naar het eilandje Utøya, waar de man 77 tieners zonder twijfelen neerknalde. Over die vreselijke dag gaat de interessante dramathriller Utøya 22. juli, een film die in 2018 relatief geruisloos de Belgische zalen binnen waaide.

In Utøya 22. juli maken we kennis met Kaja, een jong Noors meisje dat samen met honderden andere leeftijdsgenoten verblijft op het mooie eilandje Utøya, het decor voor een groot kamp georganiseerd door de Noorse Arbeiderspartij. Terwijl de pubers zichzelf klaarmaken voor een gezellige avond met een grootse party, horen ze niet veel later dat er een grote ontploffing was in de hoofdstad. Niemand weet wat er juist gebeurd is, maar velen gaan uit van een gewone gasexplosie was. Niet veel later wordt de kampplaats opgeschikt door luide knallen en al gauw heeft iedereen door dat dat geweerschoten zijn. Maar is het een oefening? Willen de leidinggevenden de tieners leren over hoe ze moeten omgaan met angst? Of is er iets veel ergers aan de gang?

Als je op zoek bent naar een film die je vanaf de allereerste seconde tot het allerlaatste beeld met een gigantische krop in de keel naar het scherm laat staren, ben je met Utøya 22. juli absoluut aan het juiste adres. Hoewel je eigenlijk al weet hoe alles gaat aflopen, blijft het toch bijzonder beklijvend om te zien hoe de aanslag van Anders Breivik eraan toeging. Over de gehele lijn vormt angst de rode draad en dat is iets wat regisseur Erik Poppe fenomenaal straf in beeld brengt. Door zijn dynamische regie en een cameravoering die heel dicht tot bij de personages komt, kom je als kijker zelf ook telkens heel dicht bij. Je zit zelf permanent op het puntje van je stoel en kan helemaal begrijpen hoe de personages reageren. Utøya 22. juli is een bijzondere, leerrijke en vooral heel erg straffe prent waar je stil van wordt.

Utøya 22. juli slaagt er dus in om de kijker permanent mee angstig te laten voelen. Dat komt onder andere ook door het uitstekende personage dat Kaja heet. Het nietsvermoedende tienermeisje belandt van het ene moment op het andere in een ware nachtmerrie en dat zie je heel erg goed. De rol wordt fenomenaal naar het scherm gebracht door Andrea Berntzen, een Noorse actrice van wie we de komende jaren wellicht nog meer gaan horen. Berntzen legt over de gehele lijn gevoel in haar personage en dat is iets wat in deze film geweldig goed van pas komt. Maar ook Aleksander Holmen, Brede Fristad en Elli Rhiannon Müller Osborne zetten puik acteerwerk neer met hun rollen als respectievelijk Magnus, Petter en Emilie. Echt heel veel dialogen zijn er misschien wel niet, maar ook door non-verbale communicatie zeggen de personages veel. En dat maakt Utøya 22. juli nog sterker.

Je had het wel kunnen verwachten, maar Utøya 22. juli is een uitstekend Noors drama. Het moet voor alle aanwezigen destijds vreselijk zijn geweest om te zien en horen hoe Anders Breivik de ene na de andere kogel op onschuldige jongeren afvuurde. Die angst voor de dood brengt regisseur Erik Poppe perfect naar het scherm, waardoor je als kijker werkelijk elke minuut angstig mee naar het scherm staart. De personages zijn goed en door het acteerwerk van onder andere Andrea Berntzen wordt het allemaal nog beter. Utøya 22. juli is voor iedereen een niet te missen dramathriller die leerrijk is en je bovendien ook echt met een krop in de keel doet nadenken over alles wat toen gebeurde. De prent wordt verdeeld door September Film en ligt sinds 5 februari 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Kan jij je de vreselijke aanslag in Noorwegen nog herinneren? Vind jij het ook zo vreselijk dat Anders Breivik al die onschuldige tieners vermoordde? Heb jij Utøya 22. juli al gezien? Wat vond jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.