Review – Girl (2018)

Regie: Lukas Dhont
Cast: Victor Polster, Arieh Worthalter, Katelijne Damen & Valentijn Dhaenens
Genre: Drama
Distributeur: Lumière
Releasedatum bioscoop: 17 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 februari 2019, ook te bekijken via www.lumiereseries.com

Wat voortspruit uit de Belgische film- en seriewereld heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een waar exportproduct. Van de grote Jacob Verbruggen – die recent meewerkte aan het ijzersterke The Alienist – weten we al langer dat hij in het buitenland furore maakt, maar vorig jaar was ook Felix Van Groeningen met zij Beautiful Boy aanwezig op het internationale toneel. En terwijl Adil El Arbi en Bilall Fallah momenteel Will Smith regisseren in Bad Boys for Life, lijkt er maar geen einde te komen aan het gigantische succes van Lukas Dhonts debuutfilm Girl. De prent won immers een aantal prestigieuze prijzen op het filmfestival van Cannes en het scheelde ook geen haar of een Oscarnominatie was binnen. De prent van Lumière ligt sinds een tijdje in België op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken, dus is het hoog tijd voor een Screendependent-recensie.

Girl gaat over de puberende Lara, die in een nog niet zo heel ver leven als Victor door het leven ging. Het jonge meisje heeft al jaren één grote droom en gaat er nu ook echt voor: ze wil balletdanseres worden. Na een aartsmoeilijke auditie krijgt ze toelating om voor acht weken een proefperiode te lopen aan een prestigieuze balletschool. Intussen begint ze aan een zware hormonenkuur en kijkt ze steeds meer uit naar die ene allesveranderende geslachtsoperatie. Het is voor Lara immers niet gemakkelijk om elke dag tussen al die balletdansende meisjes te moeten vertoeven, zeker niet wanneer ze zich samen moeten omkleden en douchen. Lara moet beseffen dat ze niet van de ene dag op de andere fysiek echt een meisje kan zijn, maar dat is verre van gemakkelijk. Zal het Lara lukken om geduldig af te wachten? Of loopt dit allemaal faliekant af?

Transgenders… het is en blijft een onderwerp dat voor heel veel mensen jammer genoeg niet zo heel bespreekbaar is. Dat Lukas Dhont dan ook net daar een film over wilt maken, toont eigenlijk meteen al aan dat de debuterende regisseur een gigantisch talent is. Dat vertaalt zich immers ook in zijn allereerste langspeelfilm. Het script waarmee de man werkt is van een ongeziene kwaliteit en brengt de cinefiel letterlijk een soort van filmextase. Door de ingetogen sfeer en de brandendactuele thematiek ben je voortdurend geboeid en bovendien komt alles daardoor ook heel erg dichtbij. Dat Dhont en zijn hele team op verschillende filmfestivals tal van prestigieuze prijzen in de wacht wisten te slepen, is dan ook helemaal terecht. Girl is een ijzersterke dramafilm die de perfectie nadert.

Die perfectie is niet alleen het gevolg van het talent van de regisseur. Ook hoofdrolspeler Victor Polster, die voor de eerste keer het beste van zichzelf geeft voor een camera, zet een fenomenaal bewonderenswaardige prestatie neer. Polster is de geknipte jongen voor deze rol en bewijst dat met zijn beheerste en geraffineerde acteerwerk. Hij weet de kijker vanaf de allereerste seconde om zijn vinger te draaien en trekt je gedurende een dik anderhalf uur mee in het verhaal. Het personage dat hij vertolkt, dat van de nog in transitie zijnde Lara, is ook gewoon fantastisch goed uitgewerkt. Je begrijpt iedere hersenkronkel van het personage en dat is bijzonder. Ook de rest van de cast, met in het bijzonder Arieh Worthalter, Katelijne Damen en Valentijn Dhaenens, doet het trouwens echt goed.

Lukas Dhont heeft zich met zijn allereerste langspeler definitief op de kaart gezet, zowel in België als ver daarbuiten. De dramatische transgenderfilm over Lara die worstelt met zichzelf is fantastisch goed geschreven en met absolute finesse geregisseerd. Dhont weet perfect waar hij de focus moet leggen en door het verbluffende acteerwerk van Victor Polster wordt het allemaal nog straffer. Girl is een unieke film die de perfectie nadert en die bijgevolg meer dan terecht ging lopen met de Caméra d’Or-prijs op het filmfestival van Cannes. Lukas Dhont serveert de cinefiel een prent van ongeziene kwaliteit die absoluut voor iedereen een must is. Dus laat het één goede tip zijn: mis deze topfilm niet. Girl wordt verdeeld door Lumière en ligt sinds 19 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken en is ook te bewonderen via www.lumiereseries.com. Bekijk de trailer nu.

Heb jij de reis én het succes van Girl ook gevolgd de laatste maanden? Heb je de film al gekeken en was je ook zo onder de indruk van Dhont en Polster? Ga je de prent thuis (her)bekijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.