Review – Holmes & Watson (2019)

Regie: Etan Cohen
Cast: Will Ferrell, John C. Reilly, Ralph Fiennes, Rebecca Hall, Pam Ferris & Kelly Mcdonald
Genre: Avontuur, komedie, mysterie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 april 2019

Sommige verhalen zijn zo groots en zo bekend dat ze steeds op tal van nieuwe manieren (her)verteld worden. Één daarvan is het immens bekende verhaal rond Sherlock Holmes en zijn assistent Watson, neergepend door de briljante Arthur Conan Doyle. Zo zagen we al schitterende Hollywoodfilms van Guy Ritchie met Robert Downey Jr. in de hoofdrol en speelde er lange tijd een fantastische reeks van de BBC met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol. Ook in 2018 speelde er een hele nieuwe versie van het verhaal in de Belgische zalen: de knotsgekke komedie Holmes en Watson met Will Ferrell en John C. Reilly. De twee zijn bekende komedie-acteurs en dat doet vermoeden dat ook deze vertelling absoluut de moeite waard is. Maar kunnen Ferrell en Reilly je ook echt doen lachen?

Het is 1881 en Londen is niet langer een erg veilige stad. Een golf van misdaden plaagt de stad en daarom zijn uitstekende detectives van vitaal belang. Één daarvan – en meteen ook de meest bekende – is Sherlock Holmes, die keer op keer de moeilijkste zaken tot een goed einde weet te brengen. Alleen is het deze keer veel serieuzer: Holmes moet het immers opnemen tegen professor James Moriarty, zijn allergrootste vijand. Wanneer die laatste de Britse Queen bedreigt en Holmes maar een aantal dagen heeft om het allemaal op te lossen, moeten hij en zijn assistent Watson er alles aan doen om Moriarty te ontmaskeren. Holmes gebruikt zijn speciale methodes en hoopt zo snel een antwoord te vinden. Maar hoe belangrijk is de hulp van zijn trouwe vriend Watson?

De verhalen rond Sherlock Holmes zijn en blijven altijd geweldig om naar te kijken. Het lijkt immers alsof het personage geschreven is voor het witte doen. Aanvankelijk ben je dan ook dolenthousiast over deze grappige versie. Jammer genoeg wordt dat enthousiasime redelijk snel getemperd door het gigantisch lage niveau van de film. Holmes & Watson is een platvloerse komedie met weinig momenten die je echt doen lachen. Bovendien is de film diepgeworteld vrouwonvriendelijk, hetgeen eigenlijk niet meer kan in een post-#MeToo tijdperk. Er zijn zo veel elementen verkeerd aan deze film en dat verklaart wellicht ook waarom de film een wereldwijde flop was. En het verhaal? Dat is ook niet bepaald het meest sterke.

Dat Sherlock Holmes en zijn assistent Watson uitstekende personages zijn, wist je misschien al wel langer dan vandaag. De personages zijn immers verzonnen door meesterauteur Arthur Conan Doyle. In deze versie van Etan Cohen – bekend van het al even belachelijk slechte Get Hard (2015) – is er echter niets interessants aan de hoofdpersonages. Net zoals het verhaal zijn ze slecht uitgewerkt en dat betekent dat je als kijker al gauw ongeïnteresseerd naar de prent begint te staren. Het miserabele acteerwerk van Will Ferrell en John C. Reilly wordt nooit een meerwaarde. Sterker nog: na verloop van tijd begin je zelfs bijna te huilen van miserie. Gelukkig zie je nu en dan wat flarden van Ralph Fiennes, die met zijn stijlvolle uiterlijk en finesse een mini-lichtpuntje in de film blijkt.

Holmes & Watson hoort absoluut in het lijstje van slechtste films van 2018. Hoewel verhalen rond Sherlock Holmes in de regel altijd interessant en entertainend zijn, kan je deze film maar amper amusant vinden. Het verhaal en de personages zijn slecht geschreven en ook de mopjes – die eigenlijk geen mopjes zijn – zijn totaal niet grappig. Etan Cohen presenteert opnieuw een barslechte film en ook Will Ferrell en John C. Reilly weten de kijker niet meteen te boeien met hun over the top acteerwerk. Conclusie van het hele gebeuren: zorg dat je je tijd niet verdoet met deze film. Holmes & Watson is immers geen enkele seconde van je tijd waard. Wil je het toch proberen? De prent van Sony Pictures ligt sinds 17 april 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van het werk van Will Ferrell en John C. Reilly en heb je Holmes & Watson al in de bioscoop gezien? Vond je de film wel goed? Ben je van plan de DVD of Blu-Ray te kopen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.