Review – The Sisters Brothers (2018)

Regie: Jacques Audiard
Cast: Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Riz Ahmed, Jake Gyllenhaal & Carol Kane
Genre: Avontuur, criminaliteit, komedie
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 24 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 februari 2019, verdeeld door Remain in Light

Er zijn filmgenres die telkens weer voor fantastische cinema zorgen. Zo zijn historische dramaprenten, epische fantasyverhalen of grootse sciencefictionprojecten steeds weer de moeite waard. Maar ook het bekende westerngenre waarin cowboys met pistolen in het rond slingeren en indianen worden opgejaagd, brengt vaak indrukwekkende cinema met zich mee. In 2018 kwam The Searchers op de proppen met The Sisters Brothers. De gloednieuwe Belgische coproductie van regisseur Jacques Audiard, de man achter het beklijvende Dheepan (2015), oogt fenomenaal en ook de schitterende cast doet vermoeden dat deze prent één is om in te kaderen. Nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om dat eens even na te gaan…

Het is 1850 en het Wilde Westen staat in rep en roer omwille van de goudkoorts. Ook in het stadje Oregon, waar de onbekende Eli en Charlie Sisters hun thuisbasis hebben, zorgt de zoektocht naar het kostbare edelmetaal voor spannende momenten. De Sisters-broers krijgen de opdracht van de Commodore, de baas in de stad, om op zoek te gaan naar Hermann Kermit Warm, een chemicus die een stof uitgevonden heeft om sneller goud te vinden. De twee vertrekken snel en ontdekken al gauw dat hun vriend John Morris van kamp is veranderd. Zullen ze Warm uiteindelijk nog kunnen vinden of zullen ook zij bezwijken voor de blinkende gele kleur van het metaal dat iedereen zo graag bemachtigt. Terwijl hun queeste alleen maar gevaarlijker wordt, ontstaat er ook meer onenigheid tussen de twee broers. Zal dit uiteindelijk allemaal tot een goed einde komen?

Met een fantastische beginscene – die uitstekend in beeld is gebracht – trapt topregisseur Jacques Audiard zijn allereerste Hollywoodproductie af. De man toont meteen waarom hij de perfecte regisseur is voor dit soort films: de focus ligt immers niet alleen op het avontuurlijke en de misdaad, maar ook op de relaties tussen de verschillende personages en de effecten van bepaalde gebeurtenissen op hun persoonlijkheid. Dat was ook iets dat Dheepan, de Gouden Palm-winnaar van een aantal jaren terug, kenmerkte. The Sisters Brothers is een uitstekende film die bijzonder evenwichtig is en niet trapt in de typische valkuilen van een westernfilm. Audiard behoudt het overzicht gedurende de hele prent en dat kan je alleen maar toejuichen. Af en toe wordt het misschien wel een beetje traag, maar dat maakt de film eigenlijk alleen maar sterker.

Er is in The Sisters Brothers dus een enorme focus op de personages. De gebroeders Sisters zijn interessante persoonlijkheden die je op geen enkel moment verveeld naar het scherm doen staren. Het feit dat de hoofdpersonages tevens broers zijn, maakt het uiteindelijk allemaal nog straffer. De twee zielsverwanten worden indrukwekkend straf naar het scherm gebracht door Joaquin Phoenix en John C. Reilly, die elkaar perfect aanvullen en ervoor zorgen dat hun personages een mooie diepgang krijgen. Maar ook de andere persoonlijkheden die je op gespierde paarden ziet rondsnellen zijn interessant. John Morris wordt gespeeld door de getalenteerde Jake Gyllenhaal en Hermann Kermit Warm krijgt gestalte door de steeds verrassende Riz Ahmed. Één ding is zeker: The Sisters Brothers barst van de interessante namen én fijne personages.

Je had het misschien al voelen aankomen, maar The Sisters Brothers is absoluut een uitstekende westernprent. De sfeer zit over de hele lijn goed en ook het verhaal is van A tot Z heel interessant. Het tempo is hier en daar misschien net iets te traag, maar daardoor kan regisseur Jacques Audiard wel de tijd nemen om zijn personages uit te diepen. Visueel is de prent ronduit fantastisch. De personages zijn interessant en gelaagd en bovendien worden ze vertolkt door sterke namen zoals Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Riz Ahmed en Jake Gyllenhaal. Kortom: The Sisters Brothers heeft alles in zich om jou volledig te betoveren en is dus veel meer dan de moeite waard. De prent van The Searchers ligt sinds 26 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de prachtige trailer nu.

Vind je rasechte westernfilms ook zo indrukwekkend en heb je The Sisters Brothers al gekeken? Wat vond jij van deze nieuwe film van regisseur Jacques Audiard? Of wachtte je tot je de film thuis kon ontdekken? Laat het weten door hier onder te reageren.