Review – Mary Queen of Scots (2019)

Regie: Josie Rourke
Cast: Margot Robbie, Saoirse Ronan, Jack Lowden, David Tennant & Guy Pearce
Genre: Biografisch en historisch drama
Releasedatum bioscoop: 27 februari 2019
Releasedatum DVD: 10 juli 2019

Momenteel zijn er twee jonge vrouwelijke actrices die aan de top staan. Uiteraard zijn er vele andere fijne schouwspeelsters, maar toch zijn het vooral Margot Robbie en Saoirsie Ronan die iedereens interesse bij elke nieuwe prent beet hebben. Beiden genomineerd voor een Oscar, jong en bomvol talent hebben ze Hollywood de laatste jaren helemaal veroverd. Maar wat gebeurt er als je een film maakt met de twee topactrices in een hoofdrol? Dan krijg je het interessant ogende kostuumdrama Mary Queen of Scots. De film over een woelige periode in de Engelse en Schotse geschiedenis verscheen eerder dit jaar in de bioscoop en ligt sinds een aantal weken ook in de winkelrekken. Is de film de moeite waard om thuis te bekijken of toch niet helemaal? Tijd om dat eens te onderzoeken.

Het is 1561. Het Engelse koninkrijk wordt geregeerd door de grote Elizabeth, dochter van Koning Henry VIII en Anna Boleyn. Er heerst een rustige vrede, tot de Schotse Mary terug naar huis komt. De charismatische en vooral heel dappere vrouw werd op haar zestiende koningin van Frankrijk, maar besloot terug naar Schotland te gaan wanneer haar Franse echtgenoot sterft. Ze eist nu de Schotse troon op en wil van het koninkrijk wederom het belangrijkste van het eiland maken. Als rasechte Stuart heeft zij immers het meeste aanspraak op de Engelse troon. Terwijl Elizabeth er alles aan doet om Mary van de troon te stoten, wordt de macht van de jonge Schotse alleen maar groter. Maar macht brengt ook verraad met zich mee. Zal Mary de troon voor zich kunnen houden of moet ze voortdurend op haar hoede zijn?

Toen bekend werd dat zowel Margot Robbie als Saoirsie Ronan in dit boeiende kostuumdrama zouden schitteren, werd de interesse bij nagenoeg iedere cinefiel bijzonder groot. Het verhaal dat debuterend regisseur Josie Rourke presenteert is immers ook niet het mist ambitieuze dat er is. En het moet gezegd: Rourke doet haar uiterste best om alles zo goed mogelijk te brengen. Na een goede start, valt het verhaal echter een beetje in panne en komt het nooit terug op gang. Mary Queen of Scots is vooral een heel trage film die veel langer lijkt te duren dan twee uur. Hoewel het verhaal over de twee vrouwen die in de zestiende eeuw hun troon willen behouden zeker niet saai is, bereikt de film nauwelijks echt een hoogtepunt. Dat is jammer, maar slecht wordt het gelukkig nooit.

Rourke heeft immers geluk dat de hoofdrollen gespeeld worden door de twee strafste jonge vrouwen die op dit moment in Hollywood vertoeven. Margot Robbie is perfect als de bijzondere Koningin Elizabeth en ondergaat doorheen het verhaal een prachtige metamorfose. Toch is het vooral de fantastische Saoirsie Ronan die met alle eer gaat lopen. De actrice imponeert met haar rol als Mary, de Koningin van de Schotten die iedereen wilt verenigen en daar eigenlijk maar moeilijk in slaagt. Ronan leidt de cast perfect en maakt het hele verhaal nog boeiender. Verder schitteren in de prent ook David Tennant, Jack Lowden en Guy Pearce in fijne ondersteunende rollen. Echt iedereen doet het goed en daardoor vergeet je het trage verhaal uiteindelijk wel een beetje.

Met Margot Robbie en Saoirsie Ronan in de hoofdrollen kon Mary Queen of Scots eigenlijk al geen misbaksel van een film meer zijn. Regisseur Josie Rourke presenteert een heel smakelijke debuutfilm, maar echt foutloos is het kostuumdrama over de Schotse en Engelse koninginnen helemaal niet. Het verhaal is veel te traag, maar door het fijne acteerwerk van de voltallige cast kan je dat nog wel vergeten. Visueel is Mary Queen Of Scots ook zeker een streling voor het oog: de kostuums zijn prachtig, de locaties zijn perfect en de regie en montage is ook helemaal in orde. Hou je van kostuumdrama’s en heerlijk acteerwerk? Dan is deze prent absoluut iets voor jou. Mary Queen of Scots wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de indrukwekkend knappe trailer nu.

Interesseren de grote verhalen over de Engelse en Schotse vorsten jou wel of laat het je allemaal maar koud? Heb je Mary Queen of Scots al gekeken of ben je dat nog van plan? Wat denk je van het acteerwerk in de film? Deel je mening hier onder in een reactie.