Review – Alita: Battle Angel (2019)

Regie: Roberto Rodriguez
Cast: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Ed Skrein, Keean Johnson, Mahershala Ali & Jennifer Connelly
Genre: Sciencefiction, actie, avontuur
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 13 februari 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 augustus 2019

James Cameron is een gigantische naam in Hollywood en ver daarbuiten. De man staat er immers om bekend onmogelijke, bombastische en vooral visueel schitterende spektakels naar het scherm te brengen. Dat was onder meer al het geval met Titanic (1999) en tien jaar later ook met Avatar (2009). Momenteel werkt de regisseur-scenarist aan de vier vervolgen op die laatste film, maar eerder dit jaar verscheen er nog een ander liefdesproject van Cameron. Alita: Battle Angel werd aangekondigd in 2003, liep vertraging op door de hele Avatar-onderneming en zag eindelijk in 2019 het licht doordat Cameron de regie overliet aan zijn goede vriend Roberto Rodriguez. De film werd geen gigantisch succes, maar beloofde wel een prachtig spektakel te zijn…

In deze 26e eeuw gaat het helemaal niet zo goed met de aarde. Na de Val, een grote oorlog, was er nog maar één stad die het overleefde en nu is nagenoeg al het leven van mensen, dieren en cyborgs daar geconcentreerd. Terwijl de geniale en bekende dokter Ibo in de lokale vuilnisbelt op zoek is naar onderdelen voor cyborgs, vindt hij tussen alle rommel een nog levende cyborg. Ibo voelt meteen dat hij iets unieks heeft gevonden, besluit om de cyborg te redden en geeft haar de naam Alita. De jonge nieuweling blijkt al gauw nog interessanter dan Ibo gedacht had, maar dat wekt ook de interesse van de gevaarlijke Vector en zijn volgelingen. Alita moet zich snel aanpassen aan de nieuwe wereld waarin ze beland is en beseft dat haar leven van vroeger misschien wel van pas kan komen. Maar wie is ze eigenlijk? En waar komt ze vandaan?

James Cameron werkte dus heel erg lang aan dit nieuwe sciencefictionspektakel. Het is dan ook geen verrassing dat het eindresultaat gewoon fenomenaal is. Alita: Battle Angel lijkt op zich een gigantisch verhaal te vertellen, maar eigenlijk is het in de kern allemaal enorm klein en lief. Daardoor komt alles geregeld heel dicht bij de kijker en wordt je meteen helemaal in het verhaal ondergedompeld. Alles gaat goed vooruit en daardoor verveel je je geen minuut. Het scenario mag dan misschien wel een beetje minder zijn, door de fantastische speciale effecten – misschien wel één van de meest indrukwekkende van de laatste jaren – is de film voor de volle honderd procent een prachtig schot in de roos. Alita: Battle Angel is een uniek staaltje cinema dat absoluut iedereen kan entertainen.

Wat Alita: Battle Angel nog straffer maakt, zijn de ongelooflijk leuke, geloofwaardige personages en de sterke performances. Zoals de titel doet vermoeden, gaat het hele verhaal over de jonge cyborg Alita die helemaal niet meer weet wie ze is. De rol wordt gewoonweg schitterend naar het scherm gebracht door Rosa Salazar, van wie het uiterlijk door motion capture fel, maar geloofwaardig, aangepast werd zodat de anime-component mooi naar voren komt. Salazar draagt de film compleet en zorgt ervoor dat het personage meermaals heel dicht bij je komt. Naast haar schittert de Oostenrijkse Oscarwinnaar Christopher Waltz als de fijne dokter Ibo en verfrist Keean Johnson als Alita’s vriendje Hugo. Verder wordt de cast aangevuld door Jennifer Connelly, Mahershala Ali en Ed Skrein. Ook zij doen het vanzelfsprekend fenomenaal goed.

Je kan haast niet geloven dat Alita: Battle Angel geen wereldwijd succes is geworden. De film is vanaf de allereerste seconde spannend en entertainend en het verhaal is over de gehele lijn immens menselijk. James Cameron en Roberto Rodriguez presenteren een film die tot in de puntjes verzorgd is, met goede regie en speciale effecten waar nagenoeg iedere prent van de laatste jaren een voorbeeld aan kan nemen. Door de indrukwekkend knappe motion capture van Rosa Salazar en de sterke performances verveel je je geen seconde. Alita: Battle Angel is spektakelcinema van het allerhoogste niveau en biedt je eens wat anders dan een Marvel-prent of Star Wars-aflevering: absoluut de moeite waard dus. De film verdient niet één, maar tal van vervolgen. Alita: Battle Angel wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 7 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Was jij al bekend met het verhaal van Alita: Battle Angel? Heb je ook reikhalzend uitgekeken naar de film of liet het je allemaal maar koud? Heb je de film al gekeken of ben je dat (niet) van plan? Laat het weten door hier onder te reageren.