Review – The Upside (2019)

Regie: Neil Burger
Cast: Bryan Cranston, Kevin Hart, Nicole Kidman, Tate Donovan & Golshifteh Farahani
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 mei 2019

Het tijdperk van de reboots, remakes en erg late sequels is al een aantal jaren geleden aangebroken. Grote filmstudio’s durven amper nog echte risico’s te nemen en kiezen er daarom resoluut voor om bekende titels of verhalen in een nieuw kleedje te stoppen. In 2019 verscheen de mooie dramakomedie The Upside in de Amerikaanse zalen. De film met Bryan Cranston en Kevin Hart in de hoofdrollen was een remake van de succesvolle en hartverwarmende Franse film Intouchables (2011). Critici waren niet meteen te spreken over een Amerikaanse remake van de geliefde Franse film, maar de prent werd tegen alle verwachtingen in toch een succesvolle hit. Een tijdje geleden bracht Remain in Light de film ook hier uit op DVD en Blu-Ray. De moeite waard of toch maar een ‘flauw afkooksel’ van het originele?

Dell Scott heeft geen gemakkelijk leven. Nog niet zo heel lang geleden heeft hij de gevangenis verlaten en nu moet hij zijn weg opnieuw zoeken in de echte wereld. Wanneer hij een formaliteit in orde moet brengen voor zijn reclasseringsambtenaar, belandt hij bij de steenrijke Philippe Lacasse. De quasi volledig verlamde miljonair is op zoek naar een nieuwe zorgpersoon en ziet in Dell de uitstekende kandidaat. Die besluit niet veel later om de job aan te nemen, al weet hij zelf dat het heel moeilijk zal worden. Hij heeft immers geen ervaring. De twee mannen leren elkaar al gauw kennen en worden snel hechte vrienden. Dell zorgt er immers voor dat Phillip helemaal terug openbloeit, terwijl Phillip van Dell een betere mens maakt. Maar wat gebeurt er wanneer de vriendschap tussen de twee onder druk komt te staan?

Intouchables was in 2011 een geweldige hit die uiteindelijk een Golden Globe-nominatie in de wacht wist te slepen. Dat was terecht, want de film stuurde iedereen die hem bekeek met een brede glimlach en een hart vol warmte naar huis. Het doet dan ook goed om te zien dat The Upside absoluut hetzelfde met de kijker doet. De film weet dezelfde gevoelige snaar te raken en brengt met gemak dezelfde warmte bij je naar boven. Het verhaal verschilt niet echt veel van de originele prent, maar mist wel de Franse ‘touch’. The Upside is immers bijlange niet zo subtiel als de originele film. Maar vergis je niet: de Amerikaanse remake is absoluut geen misbaksel. Integendeel, de film entertaint je over de gehele lijn.

Dat komt zonder twijfel ook door de fijne personages. Dell Scott is een mooie persoonlijkheid die aanvankelijk niet weet wat te doen met zijn leven. Dankzij Phillip wordt hij een betere mens en het is mooi om die psychologische ontwikkeling te zien. De rol wordt trouwens ook mooi gebracht door Kevin Hart, die zoals steeds helemaal zichzelf is en weet hoe hij jou aan het lachen moet brengen. Ook de steenrijke Phillip Lacasse is interessant en wordt prachtig vertolkt door Bryan Cranston, die helemaal overtuigt als de verlamde miljonair. De twee zijn geweldig op het scherm en doen je meermaals met een gigantische glimlach naar het scherm staren. Verder zie je Nicole Kidman als de ietwat stijvere Yvonne en passeert Golshifteh Farahani als de bevallige Maggie.

Ben je nog op zoek naar een fijne, niet al te zware en vooral heel erg entertainende dramakomedie? Zoek dan niet langer, want met The Upside ben je meer dan aan het goede adres. Het mooie verhaal over de vriendschap tussen een voormalige crimineel en een verlamde miljonair is prachtig verteld en blijft ook nu – ondanks het feit dat het om een remake gaat – uiterst mooi om naar te kijken. Bryan Cranston en Kevin Hart palmen je vanaf de allereerste seconde helemaal in als Phillip en Dell en weten je ook tot in het allerlaatste beeld te boeien. The Upside is voor de volle honderd procent een feelgoodfilm en daar is absoluut niets mis mee. Zorg gewoon dat je de film niet mist. De remake van Intouchables (2011) wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 7 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Is Intouchables (2011) ook één van je favoriete Franse films van de laatste jaren? Heb je de Amerikaanse remake met Kevin Hart en Byan Cranston al gekeken en was je ook zo onder de indruk? Of spreekt het je allemaal niet zo aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.