Review – Godzilla: King of the Monsters (2019)

Regie: Michael Dougherty
Cast: Kyle Chandler, Millie Bobby Brown, Vera Farmiga, Charles Dance & Sally Hawkins
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum: 29 mei 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 oktober 2019

Het is een feit dat filmstudio’s echte stand alone blockbusterfilms steeds minder kans geven. Disney, Warner, Universal en alle andere grote productiehuizen zijn vooral op zoek naar lucratieve filmreeksen die het publiek gedurende jaren naar de cinema weten te lokken. Denk bijvoorbeeld maar aan Fast & Furious of alle films in het Marvel Cinematic Universe. 2019 was een groot jaar voor die laatste franchise, maar ook voor het verhaal rond de grote Godzilla en zijn medemonsters. Na lang wachten kregen we immers eindelijk Godzilla: King of the Monsters te zien. Met namen als Vera Farmiga, Millie Bobbie Brown en Kyle Chandler en Michael Dougherty aan het roer als regisseur kan de film bijna niet meer teleurstellen. Toch waren critici niet al te lovend over de blockbuster. Waar ging het dan mis?

De rust is teruggekeerd na de allesvernietigende strijd tussen Godzilla en een andere Titan in Los Angeles. Monarch, de organisatie die zich bezighoudt met het zoeken en uitschakelen van de grote wezens, is sindsdien vooral bezig met geheime projecten. Één daarvan is ORCA, een apparaat waarmee wetenschappers lijken te kunnen communiceren met de Titans. Wanneer het toestel, gemaakt door Emma Russell, eindelijk af is, duurt het niet lang tot een beruchte terrorist het steelt. Emma en haar dochter Maddie worden ontvoerd en dat is aartsgevaarlijk. Emma is immers de enige die weet hoe ORCA werkt en zou een totale catastrofe kunnen veroorzaken. Monarch schakelt Emma’s ex-man Mark in om de twee op te sporen, terwijl steeds meer Titans uit hun diepe slaap ontwaken. Hoe loopt dit af?

In 2014 was Godzilla, geregisseerd door Garreth Edward, absoluut een verademing. We maakten opnieuw kennis met het gigantische monster dat niet zo kwaadaardig bleek. Fans waren dan ook dolenthousiast dat Warner Bros. aankondigde met een gigantisch MonsterVerse te starten. Godzilla: King of the Monsters moest op z’n minst even goed worden, op papier alleszins. Regisseur van dienst, Michael Dougherty, is immers een getalenteerd man. Op die regie is trouwens ook niets aan te merken. Er is echter een gigantisch probleem met het verhaal. De focus ligt immers voornamelijk op de CGI-blingbling, die trouwens niet overal even straf is, en vergeet om echt te boeien. Bovendien is wat gebeurt weinig verrassend. De goede wetenschapper, de terrorist en gigantisch veel CGI? Dat is exact wat deze film brengt.

Weinig verhaal zorgt er ook voor dat de personages in problemen komen. Centraal in deze film staat het gezin Russell. Vader en moeder, gescheiden, zijn briljante wetenschappers die een schitterend toestel hebben uitgevonden. Dat mag misschien allemaal wel boeiend zijn, maar veel nadruk op de achtergrond van de twee is er nooit. Je hebt de indruk dat je voortdurend staart naar lege persoonlijkheden en dat is eigenlijk ook echt zo. Dat neemt niet weg dat Vera Farmiga en Kyle Chandler absoluut overtuigend overkomen en de film zeker nog de moeite waard maken. Hetzelfde geldt voor Stranger Things-ster Millie Bobby Brown, die entertaint als de eigenwijze Maddie. Het is alleen ontzettend jammer dat ook haar personage weinig interessants te vertellen heeft.

Wie houdt van een gigantische blockbuster met eigenlijk alleen maar CGI gedurende de hele prent, is met Godzilla: King of the Monsters helemaal aan het juiste adres. De kijker wordt getrakteerd op grote monsters – die trouwens wel prachtig gemaakt zijn -, maar de speciale effecten zijn niet altijd even sterk. Ook qua verhaal kan de film niet helemaal overtuigen. Het is weinig vernieuwend en behoorlijk typisch. De personages zijn niet voldoende uitgewerkt en daardoor heb je als kijker soms moeite met bepaalde wendingen in het verhaal. Chandler, Bobby Brown en Farmiga zorgen wel voor goed acteerwerk en maken de film uiteindelijk toch de moeite waard. Godzilla: King of the Monsters wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 2 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de coole trailer nu.

Ben jij een fan van grote blockbusters en ben je ervan overtuigd dat Godzilla: King of Monsters een uitstekend exemplaar is? Of ben je ook niet zo overtuigd door alle elementen in de film? Heb je de film al gekeken of nog niet? Laat het ons snel weten!