Review – Brightburn (2019)

Regie: David Yarovesky
Cast: Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn, David Denman, Meredith Hagner & Matt Jones
Genre: Sciencefiction, horror
Releasedatum bioscoop: 26 juni 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 oktober 2019

Met de overname van Fox door Disney ziet het er naar uit dat de Grote Muis in de toekomst nog meer superheldenfilms gaat maken. Nu zitten immers ook de X-Men en Fantastic Four in de portefeuille van het gigantische bedrijf. Terwijl ook DC steeds betere films op de markt lijkt te brengen, – kijk bijvoorbeeld naar het recente Joker (2019) – is het toch steeds uitkijken naar een superheldenfilm die zich niet binnen één van de twee grotere werelden afspeelt. In 2019 kregen we zo bijvoorbeeld Brightburn te zien, een film waarvan het verhaal verdacht veel gelijkenissen vertoont met dat van Superman. Met producer-scenarist James Gunn, de man achter de Guardians of the Galaxy-franchise, aan het roer, is je enthousiasme meteen enorm groot. Maar is dat ook terecht? Is Brightburn de moeite waard?

Tori en Kyle Breyer hebben niet zo heel veel geluk. Hoewel de twee best tevreden zijn met het leventje dat ze hebben, slagen ze er maar niet in een kind te krijgen. Wanneer op een doodgewone avond echter een vreemde meteoriet uit de lucht valt en het een ruimteschip met een baby blijkt, voelt het koppel zich dolgelukkig. Ze besluiten het arme kindje te adopteren en kunnen nu echt zorgen voor hun eigen zoon. Twaalf jaar later, rond de verjaardag van de mysterieuze Brandon, verandert het leven van de Breyers helemaal. Brandon begint vreemde dingen te doen en jaagt zijn ouders daarmee de stuipen op het lijf. Wanneer de jonge puber niet veel later te horen krijgt dat hij helemaal niet van een adoptiebureau geadopteerd werd, worden zijn ‘symptomen’ nog feller. Wat is er aan de hand met Brandon? Is de jongen gewoon aan het puberen of speelt er meer? Één ding is zeker: dit hadden Tori en Kyle nooit verwacht.

Als je de korte inhoud van Brightburn leest, kan je bijna niet anders dan de vergelijking maken met Superman. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je van meet af aan vol nieuwsgierigheid naar het scherm zit te staren. Het begin van de film wakkert je enthousiasme bovendien mooi aan. Toch kan je de prent niet meteen een schot in de roos noemen. Brightburn lijkt immers een afgeslankte versie van een veel groter verhaal – de film duurt slechts 90 minuten, wat weinig is voor een superheldenfilm vandaag de dag – en dat is vanzelfsprekend helemaal niet positief. Het verhaal is eentonig en vergeet de kijker een echt ‘wauw’-gevoel te geven. Hoewel het zeker fijn is om eens een superheldenfilm te bekijken die niet van Marvel of DC is, moet je concluderen dat dit geen topkwaliteit is. Zonde, zeker omdat je weet dat de film mede geschreven en geproduceerd werd door James Gunn.

Naast het feit dat het verhaal veel te mager is, heeft Brightburn ook nog een ander groot probleem. De personages die je voorgeschoteld krijgt zijn immers helemaal niet zo goed uitgewerkt. Tori, Kyle en Brandon mogen dan wel deel uitmaken van hetzelfde gezin, maar op geen enkel moment heb je echt een idee van wie ze zijn. Hun persoonlijkheden worden nooit blootgelegd en daardoor blijft de afstand tussen jou en de personages immens. De rollen worden wel goed vertolkt door Elizabeth Banks, David Denman en de jonge Jackson A. Dunn, al voel je meermaals dat ook zij gevangen zitten binnen de beperkingen van de personages die ze brengen. Tot slot versterken Meredith Hagner en Matt Jones de cast als Noah en Merilee McNichol, twee totaal vergeetbare personages.

Hoewel Brightburn alles in zich heeft om een fijne op zich staande superheldenfilm te zijn, gaan James Gunn en regisseur David Yarovesky helemaal de mist in. De sciencefiction-horrorfilm is geenszins de verademing waar je op hoopte. Het verhaal is flauw en eentonig en ook de personages zijn weinig interessant. Gunn en zijn mede-filmmakers mogen van geluk spreken dat ze onder andere Elizabeth Banks konden strikken voor een hoofdrol, want alleen dankzij de cast is de film nog enigszins de moeite waard. Brightburn was op papier een uiterst interessante topfilm, maar blijkt uiteindelijk niet meer dan een flauwe en typische horrorprent. Kortom: niet helemaal de moeite waard, tenzij je per se al het werk van James Gunn wil blijven volgen. Birghtburn wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 30 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Was jij ook zo enthousiast toen je de synopsis van Brightburn zag én de eerste trailers? Stelde de film je uiteindelijk ook zo fel teleur? Of werd je net enthousiast van wat je zag? Laat het ons weten door hier onder in een reactie je mening met de wereld te delen.