Review – Men in Black: International (2019)

Regie: F. Gary Gray
Cast: Tessa Thompson, Chris Hemsworth, Liam Neeson, Rafe Spall & Emma Thompson
Genre: Komedie, actie, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 16 juni 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 oktober 2019

Door de overname van Fox door Disney ziet het er naar uit dat we in de nabije toekomst nog meer reboots van grote franchises te zien zullen krijgen. Zo staat er een reboot van X-Men gepland en zullen er vast en zeker ook nog nieuwe Alien– of Predator-films op ons afgevuurd worden. Filmstudio’s zijn al langer dan vandaag bezig met het opnieuw lanceren van franchises. Dat zagen we bijvoorbeeld eerder al met Jurassic World in 2015. Eerder dit jaar probeerde Sony Pictures een geliefde filmreeks opnieuw aan de man te brengen: Men in Black. F. Gary Gray, de regisseur van de recentste Fast and Furious-prent, kreeg de taak om humor en actie perfect met elkaar te verweven. Op papier leek de film een voltreffer, maar uiteindelijk bleek dat niet het geval. Waar ging Men in Black: International dan eigenlijk de mist in?

Ons universum kent nog andere wezens dan alleen de mens. Dat is ook iets wat Molly, een jonge vrouw uit de States, maar al te goed weet. Zij was als kind immers getuige van een spannende interventie door de Men in Black, een geheime organisatie die zich bezig houdt met het leven in ons universum helemaal in balans te houden. Wanneer Molly er op een dag door een gigantische hackingsoperatie in slaagt contact te zoeken met MIB en ze vervolgens ook aangenomen wordt, gaat ze door het leven als Agent M. Samen met H, de knapste en meest getalenteerde agent binnen de organisatie, moet ze een belangrijke opdracht uitvoeren. Het duurt alleen niet lang tot ze doorheeft dat er binnen MIB een mol zit. M moet zich meteen bewijzen en proberen te achterhalen wie de onbetrouwbare schakel is, maar dat is niet zonder gevaar…

Een geliefde franchise opnieuw lanceren, het is geen eenvoudige taak. Je moet er als filmmaker immers voor zorgen dat vertrouwde elementen aanwezig blijven, terwijl je ook tal van nieuwe dingen moet introduceren. Op het eerste gezicht lijkt dat ook mooi gelukt. Men in Black: International voelt immers heerlijk humoristisch aan, zonder belachelijk te worden, en trakteert de kijker bovendien op goede actie die nooit verveelt. Het vernieuwende aan deze prent – en dat is helemaal terecht – ligt in de grotere aandacht voor de vrouwen binnen MIB. Agent M krijgt immers snel respect en ook Agent O, één van de bazen, weet haar ‘vrouwtje’ te staan binnen de vooral mannelijke wereld. Toch is niet alles perfect. Het verhaal voelt veel te flauw aan en net daardoor werden critici niet bijzonder enthousiast.

Qua personages stelt de film ook net iets te hard teleur. Hoewel je als kijker wel meekrijgt wie Molly – later Agent M – is, komt het personage nooit echt heel dichtbij. Regisseur F. Gary Gray en zijn team van scenaristen hadden hier veel beter op moeten toezien. Aan het acteerwerk ligt het in ieder geval niet, want de rol wordt speels en goed neergezet door Tessa Thompson. Zij kan weer naast Chris Hemsworth schitteren, met wie ze ook al in Thor: Ragnarok (2017) de pannen van het dak speelde. Hemsworth speelt in deze film de rol van de ijdele en megamannelijke Agent H, die perfect in contrast staat met het personage van M. Maar ook zijn persoonlijkheid is niet steeds even sterk. Verder zie je Liam Neeson, Rafe Spall en de straffe Emma Thompson schitteren als Agent High T, Agent C en Agent O.

De titel van Men in Black: International mag je behoorlijk serieus nemen. De film neemt je immers mee naar iedere uithoek van de wereld en dat maakt het hele gebeuren echt entertainend. De humor en actie zitten goed, maar het verhaal op zich is veel te flauw en voorspelbaar. Ook de personages zijn niet helemaal overtuigend, waardoor het goede acteerwerk van onder andere Tessa Thompson en Chris Hemsworth soms te gekunsteld aanvoelt. Zonde, maar dat neemt geenszins weg dat je je met deze lichte reboot helemaal amuseert. Geen topcinema, maar wel uitstekende ontspanning die je niet mag missen. Je weet dus wat je te doen staat! Men in Black: International wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 30 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de leuke trailer nu.

Wat vond jij van deze nieuwe Men in Black-film? Heb je ook zo genoten van het acteerwerk van Thompson en Hemsworth? Vond je het verhaal ook eerder aan de flauwe kant? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.