Review – Escape at Dannemora: Seizoen 1 (2019)

Regie: Ben Stiller
Cast: Benicio Del Toro, Paul Dano, Patricia Arquette, Eric Lange & David Morse
Genre: Biografisch drama, criminaliteit
Originele zender: Showtime
Belgische zender: Canvas
Releasedatum DVD: 2 oktober 2019

Het mag dan misschien wel geen veelvoorkomende zaak zijn, maar ook bij ons ontsnappen er nu en dan gevangenen uit goed bewaakte instellingen. Zo slaagden er in december 2019 een vijftal gedetineerden in de gebouwen van de gevangenis van Turnhout op ongemerkte wijze te verlaten ok in de VS vinden er nu en dan gelijkaardige gevallen plaats. In juni 2019 wisten Richard Matt en David Sweat te ontsnappen uit de Clinton-gevangenis in New York, waarna een groot onderzoek en een heuse klopjacht op gang kwam. Het hele grapje kostte de maatschappij zo’n 23 miljoen dollar. Over dat hele gebeuren maakte Ben Stiller, acteur en regisseur, nog niet zo heel lang geleden de dramareeks Escape at Dannemora. Met grote namen als Benicio Del Toro, Paul Dano en Patricia Arquette oogt de reeks bijzonder interessant.

Het is 2015. Joyce ‘Tilly’ Mitchell, een verbitterde vrouw op leeftijd, is verantwoordelijke van het naaiatelier in de Clinton-gevangenis in New York. Terwijl ze zich voornamelijk focust op al het snit- en naadwerk houdt ze er ook van om intiem te worden met een aantal gevangen. Zo laat ze haar oog vallen op David Sweat, een stille harde werker die tevens de verantwoordelijke is van alle gevangenen die in het atelier werken. Wanneer Sweat niet veel later overgeplaatst wordt naar een ander atelier, weet Mitchell niet meer wat ze moet doen. Tilly krijgt na verloop van tijd echter  aandacht van Richard Matt, een oudere gevangene en tevens goede vriend van Sweat. Matt besluit Tilly’s lusten te bevredigen in ruil voor allerhande tools. Matt en Sweat zijn immers van plan om de Clinton-gevangenis voor eens en voor altijd te verlaten en broeden op een meesterplan waar Tilly een belangrijk deel van uitmaakt. Zal het hen allemaal lukken zonder dat iemand erachter komt?

Escape at Dannemora is een reeks die gebaseerd is op een redelijk recente ontsnapping uit de gelijknamige gevangenis in 2015. Met zijn nieuwe televisieserie probeert Ben Stiller het boeiende verhaal van twee gevangenen en een verbitterde ongelukkige vrouw naar het scherm te brengen. En het moet gezegd: Stiller slaagt daar helemaal in. Met de hulp van zijn goede scenaristen merk je immers al gauw dat Escape at Dannemora een parel van een reeks is. Hoewel het tempo hier en daar niet iets te laag ligt en niet iedere aflevering even interessant aanvoelt, wordt alles naar het einde toe toch aangenaam spannend. Het is bijzonder om te zien hoe het leven er in een gevangenis echt aan toe gaat en hoe twee gevangenen er alles aan doen om het kot te verlaten. Dit is Prison Break, maar dan in het echt.

Één van de allerbeste elementen van de minireeks betreft de dynamiek tussen de personages. Ben Stiller en zijn team van televisiemakers hebben immers ongelooflijk interessante personages naar het scherm gebracht. Zowel Matt als Sweat zijn interessante persoonlijkheden, hetgeen ook gezegd kan worden van de niet zo gelukkige Tilly. De rollen worden nagenoeg perfect naar het scherm gebracht door respectievelijk Benicio Del Toro, Paul Dano en Patricia Arquette. De drie dragen de reeks compleet en vullen elkaar schitterend aan. Dankzij hun acteerwerk wordt de reeks naar een fantastisch hoog niveau getild. Verrassend is het dan ook geenszins dat Arquette voor haar performance vorig jaar aan de haal ging met een Golden Globe. Ook de performance van Eric Lange is fenomenaal straf.

Escape at Dannemora is over de hele lijn een bijzonder interessante en spannende reeks. Alles mag dan misschien wel ietwat traagjes op gang komen, na twee afleveringen ben je helemaal mee. De sfeer zit goed, de regie is sterk en ook op het vlak van de personages weet de reeks van Ben Stiller helemaal te scoren. Het acteerwerk van Del Toro, Arquette en Dano is schitterend en zorgt ervoor dat de reeks nog beter wordt. Kortom: als je houdt van series die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten én je fan was van de razendspannende Fox-reeks Prison Break, dan is deze reeks ook een absolute must voor jou. Escape at Dannemora wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 2 oktober 2019 op DVD in de winkelrekken.

Had jij al gehoord over de ontsnapping van Richard Matt en David Sweat in juni 2019? Heb je Escape at Dannemora al gekeken en vond je de reeks ook zo goed? Of interesseerde het je niet echt? Laat het ons weten door hier onder te reageren.