Review – Rambo: Last Blood (2019)

Regie: Adrian Grunberg
Cast: Sylvester Stallone, Adriana Barraza, Yvette Monreal, Joaquín Cosío & Sergio Peris-Mancheta
Genre: Actie, avontuur, thriller
Releasedatum bioscoop: 25 september 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 januari 2020

Sommige filmpersonages zijn ronduit legendarisch. Denk bijvoorbeeld maar aan James Bond, Ethan Hunt, Katniss Everdeen, Indiana Jones, Luke en Leia Skywalker enzovoort… Hoewel de meeste personages wellicht nog vers in je geheugen zitten, zijn er ook een aantal die we al heel wat jaren niet meer in de bioscoopzalen gezien hebben. Tot voor kort hoorde daar John Rambo, het personage dat sinds de jaren ’80 vertolkt wordt door Sylvester Stallone, ook bij. In 2019 kwam er echter een einde aan de jarenlange stilte rond het personage en kregen we voor een allerlaatste keer een avontuur van Rambo op het grote scherm voorgeschoteld. Wat voorspeld werd, werd jammer genoeg ook realiteit: Rambo: Last Blood was allesbehalve een succes. Critici noemden de film zelfs een grote ramp. Wat is daar van aan? Hoog tijd om het snel even zelf te ontdekken.

John Rambo, de bekende Vietnamveteraan, gaat door het leven als gepensioneerde paardenvriend en pleegvader van de lieve Gabriela. Samen met de zorgzame Maria wonen de twee in een prachtige ranch in Arizona. Gabriela is echter vastberaden om haar biologische vader te vinden. Wanneer ze eindelijk nieuws over hem krijgt, besluit ze in haar eentje naar Mexico te gaan en hem te ontmoeten. Rambo en Maria horen vervolgens dagen niets meer van haar. Het jonge meisje is verdwenen en niemand lijkt haar te hebben gezien of gehoord. John is ervan overtuigd dat ze ontvoerd is en beslist zelf naar Mexico te gaan, waar hij geconfronteerd wordt met een moordlustige bende mensenhandelaars en pooiers. Zal hij Gabriela kunnen redden? Één ding is zeker: Rambo moet nog één keer alles uit de kast halen…

Het is wellicht geen onwaarheid als we stellen dat eigenlijk echt niemand zat te wachten op een nieuwe film rond Rambo. Het personage dat in de jaren ’80 bijzonder populair was en in 2008 ook nog op het grote scherm te zien was, staat immers niet helemaal bekend om de inhoudelijk sterke prenten. Dit valt je dan ook meteen op wanneer je Rambo: Last Blood kijkt. Het verhaal is veel te oppervlakkig en voorspelbaar, waardoor je als kijker al gauw besluit om je interesse de laan uit te sturen. Alles wat je in deze actieprent te zien krijgt is middelmatig tot ronduit slecht. Niets voelt vernieuwend aan. De film van regisseur Adrian Grunberg heeft zelfs niet de ambitie om clichés uit de weg te gaan. Je vraagt je met andere woorden al snel af waarom de film überhaupt gemaakt werd.

Op het vlak van de personages is Rambo: Last Blood net zo miserabel. Hoewel Grunberg en zijn scenaristen proberen om een dramatisch beeld van Rambo te schetsen, kan je niet meer dan vaststellen dat dit geenszins werkt. Wellicht komt dat ook deels door het acteerwerk van Sylvester Stallone, die erom bekend staat niet de meest indrukwekkende acteur te zijn. Stallone is perfect als actieheld, maar meer ook niet. Over de jonge Yvette Monreal, die bijzonder natuurlijk de rol van de verdwenen Gabriela voor haar rekening neemt, kan je wel geen enkel slecht woord spreken. De actrice doet het meer dan degelijk. Ook is haar personage net iets interessanter, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Tot slot wordt de cast aangevuld met Adriana Barraza en Sergio Peris-Mancheta.

Rambo: Last Blood is het type film dat beter op het laagste rek in de koelkast was blijven liggen. De film doet het hoofdpersonage oneer aan en zorgt ervoor dat de hele franchise met een valse noot eindigt. Sylvester Stallone probeert het opnieuw waar te maken met zijn vertrouwde personage, maar slaagt daar geenszins in. Hetzelfde geldt voor regisseur Adrian Grunberg, die op geen enkel vlak een goede film weet te presenteren. Om een lang verhaal kort te maken: zorg er gewoon voor dat je Rambo: Last Blood op elk moment weet te vermijden. De film is niet meer dan puur tijdverlies. Wil je de film toch zelf nog een kans geven? Goed nieuws dan, want Dutch FilmWorks bracht de actiefilm op 24 januari 2020 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Wat vond jij van deze laatste film in de franchise rond de heldhaftige oorlogsveteraan Rambo? Vond jij Stallone ook zo goed in de rol en vind je het ook jammer dat het zo moet eindigen? Of kon Rambo: Last Blood jou wel bekoren? Laat het ons weten door hier onder te reageren.