Review – Vault (2020)

Regie: Tom DeNucci
Cast: Theo Rossi, Clive Standen, Samira Wiley, Don Johnson, Vincent Pastore & Chaz Palminteri
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 februari 2020

Als er één genre is dat zich uitstekend leent tot ijzersterke cinema, dan is het wel de misdaadfilm. Het is immers niet zomaar dat enkele van de grootste klassiekers spannende crimiprenten zijn. Denk bijvoorbeeld aan Goodfellas (1990) en The Godfather (1972). Volgens heel wat critici mag je daarbij bovendien ook nog The Irishman (2019) van Martin Scorsese rekenen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat lang niet elke film in het genre vergeleken kan worden met één van bovenstaande titels. Sommige films zijn immers gewoon veel te klein. Zo bracht Dutch FilmWorks in februari het waargebeurde Vault uit op DVD en Blu-Ray. De film verscheen niet in de Belgische zalen, maar oogt wel degelijk interessant. Is dit cinema van een fantastisch straf niveau of niet?

Het is 1975. In Rhode Island, één van de bloeiende Amerikaanse staten, ontpoppen Chucky en Deuce, beste vrienden die elkaar al kennen sinds hun 15e, zich tot meesterovervallers. Wanneer één van hun plannen echter misloopt, belanden ze in de gevangenis. Daar duurt het niet lang tot ze in contact komen met Gerry – De Fransman – Ouimette. Die doet de twee makkers een fantastisch aanbod: als ze één klus tot een goed einde brengen, kunnen ze hun criminele leven voorgoed achter zich laten. Alleen blijkt dat ook meteen het allergevaarlijkste dat Chucky en Deuce ooit zullen moeten doen. Het gaat immers om één van de centrale maffiabanken van de beruchte Italiaanse maffia La Cosa Nostra. De twee misdadigers kunnen steenrijk worden, maar dat is niet zonder gevaar. Zullen de twee hier ongeschonden uit geraken?

Misdaadfilms bezorgen filmfans meestal cinema die bijzonder goed uitgebalanceerd is. Het merendeel van de films bestaat immers uit een precair evenwicht van actie, drama, mysterie en thriller. Het is dan ook geen wonder dat dat exact is wat je van Vault verwacht. De film van regisseur Tom DeNucci – bekend van voornamelijk flauwe B-films – begint absoluut veelbelovend. Na een schitterende openingsscène ben je dan ook dolenthousiast voor wat gaat komen. Hoewel het verhaal waargebeurd is en eigenlijk best interessant had kunnen zijn, maakt DeNucci de verkeerde keuzes. Er is weinig ‘spectaculariteit’ te spotten in deze misdaadprent en bovendien voelt alles veel te langdradig aan. Wees dan ook niet verrast als je interesse na een half uurtje helemaal zoek is. DeNucci zorgt echter wel voor goeie beelden, wat de pijn ietwat lichter maakt.

Op het vlak van het acteerwerk kan je eigenlijk maar weinig negatiefs zeggen. De rollen van Deuce en Chucky worden immers uitstekend vertolkt door respectievelijk Theo Rossi en Clive Standen. Rossi – bekend van onder andere de topreeks Sons of Anarchy – is een natuurlijke performer en komt van meet af aan goed over. Hetzelfde geldt voor Standen, die je eerder al zag opduiken als Rollo in Vikings. Ook hij doet het goed. Het is alleen zonde dat hun personages aan de magere kant zijn, hetgeen er wederom voor zorgt dat je interesse niet steeds even sterk is. Ter ondersteuning van de twee heren zie je ook nog Don Johnson, Samira Wiley en Chazz Palminteri de revue passeren. De cast is zeker degelijk, maar de personages laten nu en dan te wensen over.

Het misdaadfilmgenre is misschien wel één van de allermoeilijkste genres. Een goeie genrefilm vraagt immers voor uitstekend talent, iets waar regisseur Tom DeNucci (voorlopig) nog een beetje te weinig pap van heeft gegeten. Vault begint sterk, maar tuimelt vervolgens in de valkuil van de klassieke B-film. Het interessante verhaal wordt saai gebracht en dat is natuurlijk nooit goed. Het niveau van de prent wordt her en der opgemonterd door het leuke acteerwerk van Theo Rossi en Clive Standen, maar dat wordt ook weer getemperd door de veel te oppervlakkige personages. Conclusie: Vault is een erg middelmatige misdaadfilm die veel te traag vooruitgaat. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 28 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Vault al gekeken of kende jij het verhaal van de bank van La Cosa Nostra al? Ga je de film bekijken of is je enthousiasme getemperd door het lezen van onze recensie? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.