Review – Bäckström: Seizoen 1 (2020)

Regie: Amanda Adolfsson & Jonathan Sjöberg
Cast: Kjell Bergqvist, Livia Millhagen, Agnes Lindström Bilmgren, Filip Berg & Linus Wahlgren
Genre: Criminaliteit, mysterie, drama
Originele zender: C More
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD: 22 mei 2020, sinds 1 mei 2020 ook te bewonderen via lumiereseries.com

Het ziet er naar uit dat we de komende periode in België nog steeds niet veel zullen kunnen doen buiten ons huis. We blijven dan ook beter nog een paar weken echt in ‘ons kot’. Wat je dan wel kan doen? Genieten van een spannende serie of een ijzersterke topfilm. Maar welke titels zijn nu echt de moeite waard en welke niet? Een tijdje terug bracht Lumière de gloednieuwe Zweedse misdaadreeks Bäckström uit via lumiereseries.com en binnenkort ook op DVD. De korte reeks van zes afleveringen heeft alles in zich om de volgende pakkende Scandinavische crimireeks te worden, maar is dat ook echt het geval? Is dit toptelevisie die je elke avond aan het scherm doet kleven? Hoog tijd om dat snel samen met ons te ontdekken.

Evert Bäckström is wereldberoemd in Zweden. Als bekende detective wordt hij immers wekelijks uitgenodigd in Spaning, een televisiemagazine dat ingaat op de meest recente criminele actualiteit. Wanneer op een verlaten eiland voor de kust van het land een schedel wordt gevonden, staan Bäckström en zijn team echter voor een gigantisch raadsel. Het slachtoffer blijkt immers al een aantal jaren terug overleden te zijn in Thailand en bovendien zijn er niet meteen sporen van moord terug te vinden. De toprechercheur voelt dat er iets niet klopt en begint samen met Edvin, zijn erg jonge onderbuur, de hele zaak op te lossen. Wanneer procureur Hanna Hwass zich echter komt moeien en start met een intern onderzoek naar Bäckström, ziet het ernaar uit dat deze zaak nooit opgelost zal worden. Zullen Evert, Edvin en alle andere collega’s van het politieteam ook deze case kunnen kraken?

Dat ze in Scandinavië maar al te goed weten hoe ze crimireeksen moeten maken, staat al langer vast dan vandaag. Denk bijvoorbeeld maar aan toptitels zoals Trapped of Follow the Money. Met Bäckström presenteert Lumière wederom een titel die op het eerste gezicht erg veelbelovend lijkt. Toch kan je de eerste afleveringen van deze miniserie maar moeilijk sterk noemen. Het scenario voelt aanvankelijk immers erg rommelig en saai aan, waardoor je het al gauw dreigt op te geven. Je geduld wordt op de proef gesteld, maar dat is eigenlijk wel terecht. Na de derde aflevering herpakken de makers van Bäckström zich immers volledig en wordt dit wederom een staaltje sterke en spannende Zweedse misdaadtelevisie die je echt niet mag missen. Het is alleen echt zonde dat het begin zo zwakjes aanvoelt. Daardoor haken immers veel geïnteresseerden snel af.

Niet alleen het scenario is aanvankelijk een beetje flauw. Ook het acteerwerk voelt in de eerste afleveringen niet meteen overtuigend aan. De rol van Evert Bäckström wordt vertolkt door Kjell Bergqvist, die je eerder al fenomenaal zag schitteren in Springvloed. Zijn acteerwerk voelt aanvankelijk heel gemaakt aan, al moet je wel vaststellen dat de acteur zich naar het einde toe volledig herpakt. Tijdens de finale kan je immers alleen maar zien dat Bergqvist een echte klasbak is. Verder schitteren in deze Zweedse reeks ook Anges Lindström Bolmgren, Livia Millhagen, Linus Wahlgren en Filip Berg in fijne rollen. Alleen voelen ook zij in het begin van de reeks niet echt schitterend aan.

Bäckström is een Zweedse crimireeks die gedurende drie volle afleveringen de tijd neemt om volledig op gang te komen. Vanzelfsprekend is dat helemaal geen goede zaak. Het scenario en het acteerwerk voelen zwak aan, maar daar komt gaandeweg veel verbetering in. De tweede helft van de reeks is immers echt sterk en fantastisch geacteerd, hetgeen je wederom doet beseffen waarom Scandinavische reeksen zo geweldig zijn. Kjell Bergqvist is aanvankelijk niet overtuigend, maar herpakt zich naar het einde toe helemaal en zorgt ervoor dat je je finaal geen seconde verveelt. De vraag is alleen of iedereen zo geduldig is en wacht tot de reeks echt interessant wordt. Bäckström wordt verdeeld door Lumière en ligt vanaf 22 mei 2020 op DVD in de winkelrekken. De serie is ook te bewonderen via lumiereseries.com. Bekijk de veelbelovende trailer nu.

Spreken Scandinavische reeksen je ook zo aan en keek je ook zo uit naar de release van Bäckström? Heb je de reeks met Kjell Bergqvist al bewonderd of ben je dat nog van plan? Wat denk jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.