Review – The Grudge (2020)

Regie: Nicolas Pesce
Cast: Andrea Riseborough, Demián Bichir, Lin Shaye, John Cho & Joel Marsh Garland
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 15 januari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 mei 2020

Het horrorgenre is een genre dat door cinefielen maar al te graag bekeken wordt. Het is dan ook om die reden dat tal van filmdistributeurs – ook Disney nu het met de films van Fox een andere toer kan opgaan – investeren in lucratieve horrorprojecten. De laatste jaren zijn er dan ook tal van horrortitels verschenen die iedereen zich wellicht nog herinnert. Denk bijvoorbeeld maar aan Midsommar (2019), de films in de Conjuring-franchise enzovoort. Begin dit jaar verscheen er dan weer een nieuwe film binnen een andere bekende horrorfilmreeks: The Grudge. De razendspannende en ongelooflijk enge horrortitel uit 2004 jaagt veel mensen nog steeds de stuipen op het lijf. Kan regisseur Nicolas Pesce hetzelfde gevoel opwekken met zijn versie van het verhaal?

2006, Cross Creek, Pensylvania. Detective Muldoon is samen met haar zoontje verhuisd na de plotse dood van haar echtgenoot. Om haar zorgen te vergeten gaat ze meteen aan de slag in het lokale politiebureau. Niet veel later ontdekt ze samen met haar collega Goodman een lijk en na een beetje onderzoek blijkt dat er een verband is met een cold case die Goodman en zijn voormalige partner nooit hebben kunnen oplossen. Muldoon bijt zich vast in de zaak en trekt naar 44 Reyburn Drive, een plaats waar de vorige zaak meermaals werd onderzocht. Het enige wat ze niet weet is dat het huis bezeten is door een kwaadaardige geest en ze er helemaal niet gemakkelijk van verlost zal geraken. Muldoon moet alles doen om zichzelf en haar zoontje zo goed als mogelijk te beschermen. Zal het haar lukken om een bloederige afloop te vermijden?

Veel horrorfans zijn het er over eens dat The Grudge (2004) tot één van de meest angstaanjagende horrortitels van de laatste decennia behoort. Dat Sony Pictures besloot om een nieuwe film in de reeks te maken, is dan ook helemaal geen slecht idee. De nieuwe versie begint immers ook bijzonder aangenaam en lijkt aanvankelijk heel erg veelbelovend. Nicolas Pesce, eerder verantwoordelijk voor het bizarre Piercing (2019), presenteert vast en zeker een duistere en sfeervolle horrortitel. Het probleem is evenwel dat de man geenszins clichés ontwijkt. Dat leidt er dan ook toe dat je nooit schrikt en dat je nooit echt onder de indruk bent van het hele gebeuren. Bovendien is het verhaal ook gewoon net iets te oppervlakkig en voorspelbaar.

Hetzelfde kan je zeggen van de personages die je in het verhaal ziet rondlopen. Detective Muldoon is een typische moeder die rouwt om haar overleden man en plots oog-in-oog staat met één of ander bijzonder kwaad. Het lijkt allemaal te veel op wat eerder nog al gemaakt werd. Op het acteerwerk van Andrea Riseborough – je kent haar onder meer van Mandy (2018) – kan je echter maar weinig aanmerken. Ze draagt de film helemaal en tilt hem nu en dan zelfs naar een hoger niveau. Ook de prestaties van Demián Bichir, Lin Shaye en John Cho kan je maar weinig aanmerken. Alleen zijn ook hun personages verre van echt interessant. Zonde is dat.

Wat betreft het horrorgenre kunnen we met grote zekerheid zeggen dat we de laatste jaren erg hard verwend werden. Er zijn immers heel wat steengoede films de revue gepasseerd. Dat zorgt er dan ook voor dat een film als The Grudge eigenlijk wat onzichtbaar wordt. Hoewel regisseur Nicolas Pesce zijn uiterste best doet om goede cinema te brengen, kan je niet anders dan vaststellen dat het allemaal iets te flauw is. De sfeer zit goed, maar de personages en het verhaal zijn niet altijd even overtuigend. Daardoor komt ook het goede acteerwerk van Andrea Riseborough en haar collega’s niet altijd even goed binnen. The Grudge is dus niet meer dan een typische horrorfilm die je je niet lang zal herinneren. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 29 mei 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Herinner jij je nog de versie van The Grudge uit 2004? Heb je de nieuwe film al gekeken in de bioscoop of heb je de film inmiddels thuis al ontdekt? Wat is jouw verdict? Laat het ons weten door snel een reactie te plaatsen met jouw bevindingen erin. We zijn benieuwd!