Review – Curon: Seizoen 1 (2020)

Regie: Fabio Mollo & Lyda Patitucci
Cast: Fredrico Russo, Margherita Morchio, Luca Lionello, Valeria Bilello & Anna Ferzetti
Genre: Fantasy, horror, mysterie
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 10 juli 2020

Is het tijdperk van de reguliere cinema voorbij? Sinds het ontstaan van de coronacrisis zijn heel wat filmverdelers beginnen denken aan de toekomst en lijken ze steeds meer te beseffen dat filmreleases via VOD en streamingdiensten het nieuwe normaal dreigt te worden. Dat streaminglandschap wordt trouwens steeds diverser. Terwijl we momenteel in België wachten op de lancering van het gloednieuwe Streamz en het langverwachte Disney+, is het voornamelijk Netflix waar veel mensen iedere dag heel wat uren aan spenderen. En dat is terecht. Er is namelijk heel wat interessante content te bespeuren. Zo bracht Netflix eerder deze zomer de Italiaanse duistere dramareeks Curon uit. Heel wat critici zijn dolenthousiast over de serie, maar is dat ook terecht? Lees snel verder als je dat te weten wil komen.

De tweeling Mauro en Daria staat voor een gigantische verandering in hun leven. Hun moeder Anna heeft immers besloten om het drukke stadsleven in Milaan achter zich te laten en met de twee tieners terug te verhuizen naar Curon, het kleine stadje waar ze zelf opgegroeid is. Eens aangekomen hebben Mauro en Daria echter door dat Curon helemaal geen onschuldige plaats is. Er heerst een geheimzinnige sfeer en om één of andere reden ziet niemand hun gezin graag komen. Wanneer niet veel later Anna van de aardbol verdwijnt en niemand weet waar ze heen is gegaan, beginnen er vreemde en angstaanjagende dingen te gebeuren. Hoe zal dit allemaal aflopen? Wat is er aan de hand? Zal de tweeling hun moeder nog terugzien?

Het is altijd goed wanneer een reeks meteen in de allereerste aflevering de kijker beet heeft door een uitstekende spanningsopbouw en sfeerzetting. De makers en schrijvers van Curon ontpoppen zich in de eerste aflevering meteen tot meesters op dat vlak en weten de kijker volledig onder te dompelen in de onheilspellende sfeer die er hangt in het geheimzinnige dorpje. Door de kijker – net als de personages – op een voldoende afstand te houden en niet te veel info te geven, blijf je elke aflevering gebiologeerd naar het scherm staren. Bovendien is het verhaal ook gewoon uitstekend opgebouwd én inhoudelijk erg sterk. Want wat gebeurt er namelijk wanneer onze duistere kant de bovenhand krijgt en we er niet meer vanaf geraken? Wees maar zeker dat daar brokken van komen.

Netflix presenteert met Curon dus een nieuwe, ijzersterke niet-Engelstalige reeks die op veel vlakken helemaal raak schiet. Naast het sterke verhaal en de goede sfeerzetting weten de makers echter ook te scoren met hun personages. Daria, Mauro, Anna, grootvader Thomas, de hopeloos verliefde Micki en de angstaanjagende Lukas… het zijn stuk voor stuk knap uitgewerkte persoonlijkheden die allemaal een psychologische ontwikkeling doormaken doorheen het verhaal. En als dat nog niet genoeg is: ook het acteerwerk is ijzersterk. Fredrico Russo en Margherita Morchio zijn een geloofwaardige en sterke tandem en brengen Mauro en Daria uitstekend tot leven. Hetzelfde kan gezegd worden van Valeria Bilello en Luca Lionello, die met klasse Anna en grootvader Thomas voor hun rekening nemen. Curon kan dus ook rekenen op een fantastische cast.

Wie een Netflixabonnement heeft, weet maar al te goed dat er enorm veel content te bespeuren valt en dat niet alles even schitterend is. Met Curon brengt Netflix echter een fantastisch sfeervolle, spannende en inhoudelijk sterke Italiaanse topreeks die schitterend in beeld gebracht is. De makers weten helemaal hoe ze de kijker moeten blijven entertainen en verwennen ons bovendien met sterke personages die je gedurende alle zeven afleveringen graag blijft volgen. Als je daarnaast ook  nog eens kan genieten van heerlijk acteerwerk, heb je eigenlijk geen reden meer nodig om deze reeks zo snel mogelijk te bewonderen. Curon staat sinds 10 juni 2020 integraal op Netflix en is dus meer dan de moeite waard. Bekijk de trailer van de reeks nu.

Wat vind jij van duistere en ietwat bovennatuurlijke series à la Curon? Heb je de mysterieuze Italiaanse topserie al een kans gegeven of ben je dat na deze recensie zeker van plan? Laat het ons weten door nu te reageren.