Review – QT8: The First Eight (2020)

Regie: Tara Wood
Met bijdragen van: Jamie Foxx, Jennifer Jason Leigh, Tim Roth, Eli Roth, Stacey Sher, Christoph Waltz en nog veel meer
Distributeur: Periscoop Film
Releasedatum bioscoop: 16 september 2020

Volg jij de programmatie van bioscopen op de voet? Dan is het jou vast en zeker ook wel opgevallen dat er binnenkort een aantal steengoede topfilms van regisseur Quentin Tarantino terug in de zalen te bewonderen zulllen zijn. Zo verschijnen onder meer Django Unchained (2012), Jackie Brown (1997) en Pulp Fiction (1994) opnieuw op het grote scherm. Waarom gebeurt dat exact nu? Wel, dat alles heeft te maken met de release van QT8: The First Eight, een documentaire die vanaf woensdag 16 september 2020 in de zalen draait. Is het de moeite waard om af te zakken naar de bioscoop voor een documentaireprent? Is QT echt zo’n interessante persoonlijkheid? Lees snel verder als je dat te weten wil komen.

Sinds 2014 werkt regisseur Tara Wood aan boeiende documentaires waarin ze inzoomt op de persoonlijkheden van grote filmmakers. Haar eerste documentaireprent ging over Richard Linklater, de man achter onder meer Boyhood (2014) en het recente drama Where’d You Go, Bernadette (2020). De tweede grote Hollywoodnaam waarop ze focuste werd Quentin Tarantino, de geweldige regisseur die beloofde om in zijn leven slechts tien cinemaprenten te maken. Welke invloed heeft de Amerikaanse topper gehad op Hollywood en de mensen die met hem hebben samengewerkt? Hoe is de situatie na zijn acht films die stuk voor stuk gigantische hits geworden zijn? Die vragen legt Wood voor aan iedereen die mee wilde werken aan dit boeiende portret.

Zo keren we samen met Tim Roth en Michael Madsen terug naar 1992, het jaar waarin QT’s eerste topprent Reservoir Dogs het daglicht zag. De twee acteurs, net zoals producer Richard Gladstein en Stacey Sher, vertellen over het uitzonderlijke talent van een man die barst van de liefde voor alles wat met cinema te maken heeft. Het is immers geen geheim dat nagenoeg alles wat Tarantino aanraakt uiteindelijk vervelt tot heuse filmmagie, zo meent ook Christoph Waltz. Nagenoeg iedereen die met hem samenwerkte kan maar moeilijk zijn of haar eigen trots wegstoppen. Diane Kruger en Jamie Foxx beschouwen het zelfs als een half levensdoel. Dat is volkomen begrijpelijk. Tarantino’s scenario’s voelen immers aan als ijzersterke romans waar echt iedereen een deel van zou willen uitmaken.

Uiteraard focust regisseur Wood niet enkel op de professionele gaven van de Amerikaanse topcinéast. De kijker krijgt immers ook mooi inzicht in de persoonlijkheid van de regisseur, die er hoe dan ook om bekend staat erg zacht van aard te zijn. Zoë Bell, één van Tarantino’s vaste stuntactrices, kan maar amper haar bewondering wegstoppen. Ze merkt op dat QT diep vanbinnen een vrouw is én ook Afro-Amerikaans. “Hoe kan het anders dat hij zulke fenomenale vrouwenrollen en rollen voor zwarten neerpent?”  QT8: The First Eight maakt over de gehele lijn duidelijk dat Tarantino intermenselijk heerlijk is. Zijn vriendelijkheid en zorgzame karakter leiden dan ook tot nog meer bewondering. Het moge zeker zijn dat de affaire rond Harvey Weinstein, met wie QT gedurende jaren erg goed bevriend was, erg diepe wonden heeft geslagen.

Regisseur Tara Wood poogt met QT8: The First Eight een zo goed en vooral volledig mogelijk beeld te scheppen van Quentin Tarantino, een regisseur die Hollywood keer op keer weet te verbazen met zijn ijzersterke scenario’s en fantastische regieskills. Door de getuigenissen van onder meer Tim Roth, Eli Roth, Jamie Foxx, Jennifer Jason Leigh, Kurt Russell en zo veel meer personen die met hem samengewerkt hebben, wordt ook jouw bewondering als cinefiel voor de man stukken groter. Tarantino is immers een echte artiest met een hart van goud. Iedere anekdote voelt aan als fantastisch entertainment, wat maakt dat deze docu geen seconde verveelt. Onze conclusie? Zorg dat je deze glorieuze topfilm echt niet mist! QT8: The First Eight wordt verdeeld door Periscoop Film en draait vanaf 16 september 2020 in de Belgische zalen. Bekijk de trailer van de documentaire nu.

Heb jij zelf ook zo veel respect voor Quentin Tarantino? Vind je zijn werk ook zo schitterend? Wist je dat de Amerikaan zo’n aimabel man was? Ben je van plan om QT8: The First Eight in de zalen te gaan ontdekken? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.