Review – Mary (2020)

Regie: Michael Goi
Cast: Gary Oldman, Emily Mortimer, Stefanie Scott, Manuel Garcia-Rulfo & Owen Teague
Genre: Horror
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum DVD: 16 september 2020

Er zijn slechte, middelmatige, goede en indrukwekkend straffe acteurs terug te vinden over de gehele wereld. Een naam die absoluut onder die laatste categorie valt, is die van Gary Oldman. De Britse topacteur heeft immers al heel wat interessante rollen op zijn palmares staan en won in 2018 voor zijn rol als Winston Churchill in Darkest Hour (2018) de Oscar voor Beste Acteur. Toch is het opvallend dat de acteur de laatste jaren niet meteen in grote prestigieuze en steengoede projecten te vinden is. Zo was hij te zien in de hersenloze actieprent The Courier (2020) en leidde hij de cast van Mary, een horrorfilm over een vreemde boot. Die laatste ligt sinds vandaag op DVD in de winkelrekken. Is het een kleine topprent die je gezien moet hebben of slaat Oldman de bal compleet mis met zijn nieuwe rol?

David is een kapitein die werkt voor een klein toeristisch ferrybedrijfje in Florida. Hij heeft het echter gehad met het hongerloon en zoekt naar een manier om financieel te groeien. Wanneer zijn oog tijdens een bootveiling valt op de oude Mary, een boot die al een tijdje in de haven dobbert, is hij meteen verkocht. De boot heeft immers dezelfde naam als zijn jongste dochtertje. Hij koopt het gevaarte en renoveert het samen met zijn vrouw Sarah. Na maanden van hard werk is iedereen klaar voor een eerste testrit richting het prachtige Bermuda. Alles verloopt geweldig, tot er plots vreemde dingen gebeuren op de boot. Wat is er aan de hand? Bestaat de vervloekte Bermudadriehoek echt of is er iets anders aan de hand. Één ding is zeker: dit loopt anders dan het gezin had gehoopt…

De meeste horrorfilms die we vanuit allerlei hoeken te zien krijgen focussen op een vervloekte persoon, een vervloekt dier of een huis waarin ooit akelige dingen voorgevallen zijn. Regisseur Michael Goi en scenarist Anthony Jaswinski, die mede verantwoordelijk was voor het scenario van The Shallows (2016), slaan die weg totaal niet in. Het zorgt er dan ook voor dat je interesse in deze kleine horrorprent aanvankelijk erg groot is. Ga het maar eens na: zo veel horrorprenten op boten zijn er niet. Jammer genoeg is dat enthousiasme na een dik kwartiertje flink geslonken. Mary voelt na verloop van tijd immers behoorlijk typisch aan en kan de kijker maar nauwelijks verrassen. Bovendien wordt het hele gebeuren nooit echt eng door de belachelijke voorspelbaarheid. Zonde is dat.

Het scenario is dus niet al te geweldig. Toch neemt Jaswinski de tijd – al duurt de film kort en blijft alles behoorlijk oppervlakkig – om de personages voldoende uit te werken. Zo zijn David en Sarah absoluut geen lege persoonlijkheden, hetgeen ook geldt voor hun dochters Mary en Lindsey. Bovendien is het acteerwerk van Gary Oldman en Emily Mortimer meer dan geloofwaardig. Ook Owen Teague en Manuel Garcua-Rulfo leveren degelijke performances. Ondanks het magere verhaal weet regisseur Goi de kijker dus toch nog enigszins te boeien, al heeft dat weinig met zijn eigen verdiensten te maken.

Gary Oldman is de laatste jaren vaak te zien in kleinere prenten die bij ons zelfs niet in de bioscoopzalen draaien. Dat is vreemd voor een Oscarwinnaar, maar het betekent niet meteen dat zijn films niet te moeite waard zijn. Met Mary voegt de Brit echter een heel magere horrorprent toe aan zijn filmpalmares. Ondanks de leuke start kan je immers niet anders dan vaststellen dat de film van regisseur Michael Goi nagenoeg alle horrorvalkuilen vergeet te ontwijken. Het verhaal is mager en dat is zonde, zeker omdat het acteerwerk van Mortimer en Goldman behoorlijk goed overkomt. Mary is dus een prent die je niet per se hoeft te bekijken. De film wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 16 september 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij al vaak een horrorfilm gezien die zich afspeelde op een boot? Was je interesse in Mary aanvankelijk ook zo groot? Heb je de film al gekeken en wat vond jij ervan? Ben je van plan hem een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder te reageren.