Review – De Bende van Jan de Lichte: Seizoen 1 (2020)

Regie: Robin Pront & Maarten Moerkerke
Cast: Matteo Simoni, Charlotte Timmers, Tom Van Dyck, Stef Aerts, Ruth Beecmans & Dirk Rooftooft
Genre: Historisch drama, avontuur
Originele zender: Streamz en Streamz +
Releasedatum: 14 september 2020

Medio september van dit jaar werd het steaminglandschap in ons land grondig door elkaar geschud. De grote macht van Netflix en Amazon Prime werd immers voor eens en voor altijd ingeperkt. In één en dezelfde week lanceerde Disney immers Disney+ en kwamen VTM en Telenet op de proppen met Streamz, een gloednieuw streamingplatform van Vlaamse bodem. De dienst is inmiddels de nieuwe ‘Home of HBO’ geworden, maar wordt ook de thuis van een aantal nieuwe Vlaamse projecten. Naast Fair Trade en de VRT-reeks Black Out vond ook de prestigieuze historische dramareeks De Bende van Jan de Lichte eindelijk een plaats. De reeks met Matteo Simoni in de hoofdrol werd reeds in 2016 en 2017 ingeblikt, maar wachtte op een grootse release. Streamz zag in de reeks dan ook het perfecte paradepaardje. De vraag is alleen of De Bende van Jan de Lichte ook effectief de moeite waard is.

In het begin van de 18e eeuw is het leven in Vlaanderen niet echt gemakkelijk. Wanneer de jonge Jan de Lichte na een aantal jaren dienst als soldaat terugkeert naar zijn heimat Aalst, merkt hij dat er niet echt veel veranderd is. De stad wordt gerund door Jean-Joseph Coffijn, een echte tiran die heel wat van Jans vrienden heeft verbannen uit de stad. Tincke, Marieke, De Schoen… allemaal verblijven ze nu als bannelingen in het bos niet ver van de stad. Niet veel na de aankomst van Jan treedt er in Aalst ook een nieuwe Baljuw aan: Jean-Philippe Baru. Hij is vastberaden om het criminele beleid helemaal anders aan te pakken. Daar trekt Jan zich echter niets van aan. Vanuit zijn gevoeligheid voor onrechtvaardigheid besluit hij om samen met Tincke en zijn kompanen een einde te maken aan de heersende ongelijkheid. Alleen heeft Jan niet goed ingeschat wat de gevolgen hiervan zullen zijn…

Toen een aantal jaren terug bekend gemaakt werd dat er een verfilming van de legendarische roman van Louis Paul Boon zou komen, werden heel wat mensen terecht bijzonder enthousiast. Meteen werd gedacht aan een soort Vlaamse Game of Thrones die kwalitatief een schot in de roos zou zijn. En het moet meteen gezegd: het eindresultaat mag er wezen. De Bende van Jan de Lichte vertelt immers het boeiende verhaal over een Robin Hood-achtige figuur die probeert om van zijn omgeving een betere wereld te maken. Het scenario van de reeks, neergepend door Christophe Dirickx en Benjamin Sprengers, zit behoorlijk goed in elkaar. Alleen is het jammer dat de eerste afleveringen van de reeks je geduld fel testen. Het duurt immers lang alvorens de hele machine echt op gang komt. Maar wees er maar zeker van: eens alles op gang is, is de reeks absoluut geweldige toptelevisie.

Een reeks met de naam van het hoofdpersonage in haar titel kan er maar beter voor zorgen dat dat personages over de gehele lijn interessant is. Dirickx en Sprengers hebben voor die eis aandacht en presenteren een gelaagde Jan de Lichte die doorheen de afleveringen meerdere obstakels moet zien te trotseren. Dat maakt de reeks natuurlijk nog interessanter. Door het fantastische acteerwerk van klasbak Matteo Simoni, die in 2018 op de Berlinale terecht tot European Shooting Star werd gekroond, blijf je doorheen het hele verhaal geboeid naar het scherm kijken. De scenaristen werken natuurlijk ook de andere personages uitstekend uit. Zo zijn er de gewelddadige Tincke, de eigenwijze Héloise, de kersverse baljuw Baru en nog veel meer fantastische personages om op te noemen. En de verdere cast? Die is ook indrukwekkend. Zo zie je Stef Aerts, Charlotte Timmers, Ruth Beeckmans, Manou Kersting, Tom Van Dyck en Dirk Rooftooft het beste van zichzelf geven.

Met De Bende van Jan de Lichte brengt Streamz een indrukwekkend staaltje Vlaamse televisie. Het paradepaardje van de nieuwe streamingdienst heeft internationale allures en is alleen al daarom absoluut de moeite waard. Het scenario van Christophe Dirickx en Benjamin Sprengers neemt enigszins een valse start, maar slaagt erin om je gaandeweg alle mindere elementen te doen vergeten. Finaal wordt de reeks bijzonder sterk en spannend. Robin Pront en Maarten Moerkerke zorgen voor een sterke regie en dat zorgt ervoor dat ieder personage volledig tot zijn recht komt. De cast wordt aangevoerd door een straffe Matteo Simoni, die als de dappere Jan de Lichte compleet de show steelt. Kortom: mis deze Vlaamse topreeks zeker niet. De Bende van Jan de Lichte is sinds 14 september 2020 exclusief te bewonderen via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer van de reeks nu.

Heb jij intussen al een abonnement genomen op Streamz en heb je alle afleveringen van De Bende van Jan de Lichte ook al gekeken? Vond je de reeks ook zo spannend? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw bevindingen.