Review – True History of the Kelly Gang (2020)

Regie: Justin Kurzel
Cast: George McKay, Essie Davis, Charlie Hunnam, Thomasin McKenzie & Russell Crowe
Genre: Biografisch drama, criminaliteit
Distributeur: Remain in Light – The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 september 2020

Doorheen de geschiedenis zijn er heel wat bijzondere individuen de revue gepasseerd en dat heeft ook Hollywood goed gezien. Jaarlijks komen er heel wat goede en minder goede biografische films van over de VS overgewaaid en dat zal de komende jaren zeker ook nog blijven. Zo raakte gisteren bekend dat Ridley Scott samen met Joaquin Phoenix werkt aan een nieuwe biopic over de Franse Napoleon Bonaparte. Ook in 2020 gingen er zonde COVID-19 normaal gezien een aantal interessante biopics verschijnen. Één daarvan is True History of the Kelly Gang, een prent die het verhaal vertelt van de beruchte Australische bushranger Ned Kelly. Met tal van interessante topsterren in de cast en regisseur Justin Kurzel aan het roer kan de film niet tegenvallen, toch?

Het is 1867. Het leven in Australië is allesbehalve gemakkelijk, zeker op het droge platteland in het centrum van het land. In een klein huis diep in de woestenij woont de familie Kelly, een gezin dat geplaagd wordt door allerhande problemen. Zo zorgt de arrogante sergeant O’Neil ervoor dat de jonge Ned en zijn broers en zussen een vreselijke jeugd moeten doorstaan. Wanneer ook zijn vader sterft en de bekende Harry Power hem probeert te leren hoe hij een man moet zijn, loopt alles verkeerd. Ned belandt als jonge knaap in de gevangenis. Jaren later probeert hij om samen met zijn broer Dan en goede vriend Joe Byrne een nieuw leven te beginnen, maar daar steekt politieagent Fitzpatrick een serieus stokje voor. Ned Kelly groeit al gauw uit tot een symbool van het vogelvrij Australië en dat zorgt voor tal van bloederige taferelen.

In onze contreien is Ned Kelly niet meteen één van de meest bekende mensen ter wereld. Toch is de man in Australië een levende legende, al is het wel om zijn criminele activiteiten. Met zijn nieuwe prent probeert Justin Kurzel, eerder verantwoordelijk voor Assassin’s Creed (2016) en de sterke Shakespeare-prent Macbeth (2015), op zo’n uitvoerig mogelijke wijze de persoonlijkheid van de Australische bushranger bloot te leggen. En daar slaagt de man met glans in. True History of the Kelly Gang is immers inhoudelijk en stilistisch een bijzonder staaltje cinema. Door de kijker heel dicht bij de personages te laten komen, zuigt Kurzel je als het ware van meet af aan mee in het verhaal. Bovendien zorgt hij visueel voor een erg unieke ervaring die je tot op de laatste seconde met interesse doet volgen. Zag jij bijvoorbeeld ooit al outlaws in lange kleedjes rondhuppelen?

Één element dat True History of the Kelly Gang zo indrukwekkend maakt, is de enorme focus op de personages. Kurzel heeft zich duidelijk verdiept in het hele verhaal rond Ned Kelly en zijn bende en dat heeft voor uitstekende filmpersoonlijkheden gezorgd. Ned Kelly is immers geen doetje. Kurzel legt schitterend bloot hoe de man doorheen zijn leven werd gevormd en capteert uitstekend diens persoonlijkheid. De rol wordt fantastisch gebracht door de getalenteerde George McKay, de jonge Brit die je eerder al zag schitteren in de Oscarwinnende topfilm 1917 (2020) en die zich met deze performance nog verder op de kaart zet in Hollywood. Ook O’Neil, moeder Kelly, de eigenwijze Harry Power en politieman Constable Fitzpatrick zijn sterke personages die worden neergezet door sterke acteurs. Zo zie je Charlie Hunnam, Essie Davis, Russell Crowe en Nicholas Hoult de pannen van het dak spelen. De meest aangename verrassing in deze film is evenwel de jonge Thomasin McKenzie, die ook eerder al verblufte met haar rol in Jojo Rabbit (2020).

Je had het wellicht al verwacht, maar True History of the Kelly Gang is een erg unieke filmervaring die je eigenlijk echt niet mag missen. Justin Kurzel presenteert je een diepgaande en boeiende karakterschets van één van de meest beruchte misdadigers in de Australische geschiedenis ooit. De film is briljant verteld en zit ook op visueel vlak helemaal goed. Kurzel en zijn cameraman Ari Wegner zorgen immers meermaals voor prachtige shots. De personages zijn sterk uitgewerkt en komen door het acteerwerk van de voltallige cast uitstekend tot hun recht. Zorg er dus voor dat je deze biografische dramaprent zo snel mogelijk bekijkt. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 16 september 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Kende jij het verhaal van de gevreesde Ned Kelly al en wist je dat de man zo’n gewelddadige Australiër was? Heb je True History of the Kelly Gang al gekeken en vond je de film ook zo straf? Of ben je minder enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.