Review – The Current War (2020)

Regie: Alfonso Gomez-Rejon
Cast: Benedict Cumberbatch, Michael Shannon, Katherine Waterston, Nicholas Hoult & Tom Holland
Genre: Biografisch en historisch drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 oktober 2020

Doorheen de geschiedenis zijn er heel wat belangrijke momenten gepasseerd die de levenskoers van de mensheid drastisch veranderd hebben. Zo waren er de ontdekking van het internet, het vinden van aardolie en het ontdekken van vaccins tegen het huidige coronavirus. Één moment heeft echter heel erg veel impact gehad: de ontdekking van elektriciteit. Van de ene dag op de andere was er immers niet langer gas en vuur nodig om huizen en andere plekken te verlichten. Iedereen in de wereld denkt voor die ontdekking wellicht meteen aan Thomas Edison, de man die wij steevast linken met de gloeilamp. Toch was de ontdekking van elektriciteit in de VS een veel woeligere periode dan je zou kunnen denken. Daarover gaat de gloednieuwe dramaprent The Current War. Is de film met Benedict Cumberbatch en Michael Shannon een leerrijk schot in de roos of een veel te saaie vertelling?

Het is 1880 en het leven in de VS staat op het punt om volledig te veranderen. Er breekt immers een heel nieuw tijdperk aan wanneer Thomas Edison elektriciteit ontdekt en erin slaagt om hele steden van licht te voorzien. Dat is echter volledig tegen de zin van George Westinghouse, een rijke industrieel die onder meer treinen van remmen voorziet door een ingenieus gassysteem. Westinghouse probeert meteen een antwoord te bieden op het systeem van Edison, die op zijn beurt beweert dat zijn systeem het meest veilige is. Er ontstaat een spannende stroomstrijd waarbij zowel Edison als Westinghouse hun uiterste best doen om het leven van de Amerikanen beter te maken. Maar wie van de twee heren zal winnen?

Biografische dramafilms over grote gebeurtenissen in de geschiedenis van de mensheid zijn altijd een waar feest om naar te kijken. Dat is niet anders met The Current War, een film die eigenlijk al in 2017 uitkwam en die pas nu bij ons in de winkelrekken ligt omwille van het verdwijnen van The Weinstein Company. Vanaf de eerste minuut heb je immers door dat de film van regisseur Alfonso Gomez-Rejon, die zijn eerste ervaring opdeed met Glee, echt interessante en entertainende cinema is. Het is immers echt boeiend om te zien hoe Edison en Westinhouse tegen elkaar hebben gestreden met quasi gelijke wapens. Het scenario van Michael Mitnick is niet foutloos, maar zorgt er wel voor dat je voortdurend met interesse naar het scherm kijkt. Ook visueel is The Current War helemaal geen misse prent.

De stroomoorlog was natuurlijk niet alleen een strijd tussen twee verschillende elektriciteitssystemen. Het was ook – en misschien wel voornamelijk – een strijd tussen twee erg boeiende persoonlijkheden die zichzelf de beste vonden. Het is dan ook geen verrassing dat The Current War uitstekend de persoonlijkheden van Edison en Westinhouse blootlegt. Beide kampen krijgen immers even veel aandacht en zijn minstens even interessant. Dat komt vanzelfsprekend ook door de sterke cast. De rol van Thomas Edison wordt immers fantastisch vertolkt door Benedict Cumberbatch, net zoals Michael Shannon het uitstekend doet als de voor ons minder algemeen bekende George Westinghouse. De twee vullen elkaar schitterend aan. Ook de andere leden van de cast, met onder meer Tom Holland, Katherine Waterston en Nicholas Hoult, maken de film nog aangenamer.

De stroomoorlog bezorgde de Verenigde Staten van Amerika een woelige periode die eigenlijk voor niemand echt goed was. Met zijn nieuwe film presenteert Alfonso Gomez-Rejon een boeiende cinemaprent over twee sterke persoonlijkheden die alles doen voor hun eigen elektriciteitssysteem. Dat brengt natuurlijk interessante taferelen met zich mee en die worden in The Current War uitstekend gebracht. Visueel is de film helemaal in orde, maar ook qua acteerwerk hoeft de film niet onder te doen. Met namen als Cumberbatch, Waterston, Shannon en Holland kan dat natuurlijk niet anders. The Current War is dus een interessante en entertainende film die je niet mag missen. De film van Remain in Light ligt sinds 21 oktober 2020. Bekijk de trailer van de film nu.

Wist jij dat Thomas Edison zo heeft moeten opboksen tegen zijn tijdgenoten en dat er een hele stroomoorlog ontstond? Heb je The Current War al gekeken en vond je de film ook zo interessant? Laat het ons weten door hier onder te reageren.