Review – I Still Believe (2020)

Regie: Andrew en Jon Erwin
Cast: K.J. Apa, Britt Robertson, Melissa Roxburgh, Nathan Parsons & Terry Serpico
Genre: Muzikaal biografisch drama
Releasedatum bioscoop: 1 juli 2020, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 oktober 2020

Momenteel raast het coronavirus door vrijwel elk land van de planeet. Er zijn dan ook maar weinig landen waar er niet minstens enkele coronadoden gevallen zijn. Ook in ons land zijn er jammer genoeg heel wat onnodige sterfgevallen geweest. Zo ken ook jij wellicht wel iemand die aan COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het coronavirus, gestorven is. Laat ons in deze vreemde periode evenwel niet vergeten dat ook andere ziekten nog steeds voor veel overlijdens zorgen. Zo blijft ook kanker vandaag de dag nog steeds één van de meest frequente doodsoorzaken in ons land. Wie zelf nog nooit in aanraking is gekomen met de ziekte, zal maar moeilijk weten hoe het voelt om daaraan iemand te verliezen. Net daarover gaat I Still Believe, een kleine dramaprent die een tijdje terug in de zalen te bewonderen was.

Jeremy heeft zijn middelbare school afgerond en is helemaal klaar om naar de universiteit te gaan. Met zijn gitaar en zijn enthousiasme trekt hij naar Californië, waar hij vol interesse begint aan zijn studies. Door zijn interesse in muziek wordt hij al gauw opgemerkt door Jean-Luc, een succesvolle artiest die zelf ook aan de universiteit studeerde. De meeste aandacht krijgt hij echter van Melissa, een jong meisje met wie hij bijzonder snel heel close wordt. Jeremy weet zich binnen en mum van tijd op te werken in de muziekindustrie en staat op het punt een grote popster te worden. Maar net dan slaat het noodlot  toe bij Melissa. Het meisje wordt geveld door een agressieve kanker die zich razendsnel verspreid over haar hele lichaam. Jeremy doet zijn uiterste best om om te gaan met haar ziekte en betrekt daarbij zijn honderdduizenden fans. Maar zal Melissa haar gevecht tegen de vreselijke ziekte winnen?

I Still Believe is gebaseerd op het bijzondere leven van Jeremy Camp, een bij ons redelijk onbekende popster die in de Verenigde Staten een gigantische fanbase heeft. Die context doet je dan ook met grote belangstelling naar de film kijken. Jammer genoeg moet je na een dik kwartiertje vaststellen dat de nieuwe film van regisseurs-scenaristen Andrew en Jon Erwin verre van indrukwekkend is. Hoewel het verhaal zeker rakend en boeiend oogt, slagen de makers van de film er geenszins in je echt mee te laten voelen met de personages. De grote sprongen in het verhaal en de ongeloofwaardige wendingen maken het dan ook moeilijk om als kijker geïnteresseerd te blijven. Bovendien is de boodschap van de film bovenmatig christelijk – iets dat in onze contreien eigenlijk niet werkt – waardoor je interesse nog verder wegloopt.

Het niet al te indrukwekkende scenario brengt dus onder meer met zich mee dat je eigenlijk niet kan meevoelen met Jeremy en Melissa, een op het scherm geloofwaardig ogend koppel. Dat is bijzonder, zeker als je weet dat de film op waargebeurde feiten gebaseerd is. Het probleem ligt geenszins bij het acteerwerk, want K.J. Apa – bekend van onder meer Riverdale – en Britt Robertson – die een tijdje terug naast George Clooney schitterde in Tomorrowland (2015) – zit behoorlijk goed. Het duo is geloofwaardig en dat maakt veel goed. Het probleem is gewoonweg dat hun personages te weinig achtergrond mee hebben gekregen. Zonde, want als dat iets beter had gezeten was I Still Believe zeker aanzienlijk beter geweest. Tot slot zie je ook nog Nathan Parsons, Terry Serpico Melussa Roxburgh de revue passeren.

I Still Believe is een waargebeurde romantische tienerdramafilm over twee studenten die elkaar op de universiteit leren kennen en vervolgens zware beproevingen moeten doorstaan. Hoewel het verhaal waargebeurd is en je aanvankelijk met interesse naar het scherm kijkt, moet je vaststellen dat regisseursduo Andrew en Jon Erwin de kijker maar matig kunnen boeien. Het scenario is immers ver van foutloos en ook de personages hebben niet de nodige aandacht gekregen. Door het meer dan degelijke acteerwerk van K.J. Apa en Britt Robertson wordt dat wel deels goedgemaakt, maar echt indrukwekkend kan je deze kleine prent nooit noemen. Kortom: I Still Believe is niet echt de moeite waard. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 30 oktober 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Lees de recensie van de film nu.

Wat vond jij van I Still Believe? Vond je het verhaal van de film boeiend en goed geschreven of ben je het eens met onze kritiek? Ben je van plan om de film nog te kijken? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.