Review – Into the Labyrinth (2021)

Regie: Donato Carrisi
Cast: Dustin Hoffman, Valentina Bellè, Vinicio Marchioni, Toni Servillo & Katsiaryna Shulha
Genre: Mysterie, horror, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 juni 2021

Het gebeurt wel vaker dat een grote acteur of actrice tegen het einde van zijn of haar carrière – of toch minstens wanneer het grootste deel van iemands carrière reeds achter de rug ligt – enkel nog verschijnt in kleine en vaak kwalitatief minder interessante prenten. Denk bijvoorbeeld maar aan Bruce Willis, die zijn dagen momenteel enkel nog lijkt op te vullen met middelmatige actieprenten. Ook Nicolas Cage heeft de laatste jaren veel moeite om nog in echt interessante films de revue te passeren. Dezelfde vlieger gaat op voor Dustin Hoffman, de 84-jarige Amerikaan die groot werd door zijn performances in films als Rain Man (1988). Een tijdje terug verscheen de man in de Italiaanse thriller Into the Labyrinth, een film die op veel vlakken erg interessant oogt.

Net zoals vele landen wordt het prachtige Italië nu en dan geplaagd door schijnbaar onoplosbare verdwijningszaken. Zo verdween ruim vijftien jaar geleden de jonge Samantha. Niemand had ooit kunnen denken dat ze nog gevonden zou worden, tot nu… Plots wordt de jonge vrouw teruggevonden, totaal verweesd en compleet gedesoriënteerd. Onder politiebewaking wordt ze ondergebracht in het Sint-Catharinaziekenhuis, waar ze door de bekende dokter en profiler Green geholpen wordt om zich beetje bij beetje te herinneren wat er gebeurd is. Intussen probeert ook gepensioneerd rechercheur Bruno Genko antwoorden te zoeken op vragen die hij zich vijftien jaar geleden ook stelde. Zal de politie kunnen achterhalen wat er destijds gebeurd is?

Into the Labyrinth – origineel getiteld: L’uomo del Labirinto – is een Italiaanse productie die gebaseerd is op de gelijknamige internationale bestseller. Opvallend is dat de film neergepend én geregisseerd is door de schrijver van de thriller, waardoor het al snel duidelijk wordt dat over alles nog meer nagedacht is dan normaal. Het moet gezegd: Into the Labyrinth is een erg spannende, mysterieuze en eigenzinnige film die op veel vlakken echt indruk maakt. Visueel is de prent immers echt straf. Toch kan je het verhaal niet helemaal sterk noemen. Hoewel de thriller- en horrorelementen absoluut je interesse wekken, blijft het mysteriegehalte van de film veel te hoog. Het einde van de film laat je dan ook vol vragen achter, net terwijl je dacht dat je effectief alles begrepen had.

Misschien is dat ook helemaal de bedoeling van regisseur-scenarist Donato Carrisi, maar echt goed werken doet het niet. Dat neemt evenwel niet weg dat de personages én het acteerwerk van een erg degelijk niveau zijn. Dustin Hoffman en Valentina Bellè doen het erg goed als respectievelijk dokter Green en de plots teruggekeerde Samantha Andretti. De personages zijn erg mooi uitgewerkt en zijn dan ook aangenaam om te blijven volgen. De show wordt echter volledig gestolen door de Italiaanse topacteur Toni Servillo – bekend van onder meer La Grande Bellezza (2013) en Gommora (2008) – die echt indruk maakt als de terminale oud-rechercheur Bruno Genko. Servillo doet het uitstekend en tilt de film in zijn eentje naar een erg aangenaam niveau.

Veel films verschijnen in België en Nederland nooit op het grote scherm. Daardoor bereiken ze in onze contreien uiteraard een veel kleiner publiek. Dat is ongetwijfeld ook het geval voor de mysterieuze Italiaanse horror-thriller Into the Labyrinth. De prent is absoluut te niche voor het grote publiek, maar bevat meer dan zeker heel wat indrukwekkende elementen. Jammer genoeg weet regisseur-scenarist Donato Carrisi zijn eigen roman niet helemaal goed vertalen naar het scherm, waardoor het geheel net iets te mysterieus blijft. Gelukkig maakt acteur Toni Servillo dat voor een groot deel goed. Into the Labyrinth is dus interessant, maar geen voltreffer. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 11 juni 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat denk jij van deze eigenzinnige Italiaanse productie met niemand minder dan Dustin Hoffman in één van de hoofdrollen? Heb je de film al gekeken en vond je de film indrukwekkend? Of deel je onze bedenkingen? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.