Review – La Casa de Papel: Seizoen 5 (2021)

Regie: Jesus Colmenar, Koldo Serra e.a.
Cast: Álvaro Morte, Úrsula Corberó, Itziar Ituño, Pedro Alonso, Jaime Lorente & Esther Acebo
Genre: Actie, criminaliteit, drama, mysterie
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 3 september 2021 (deel 1) & 3 december 2021 (deel 2)

Het einde van een televisie- of filmreeks betekent ook altijd het einde van een heus tijdperk. Jarenlang hebben fans immers steeds weer uitgekeken naar de ene nieuwe film of dat ene nieuwe seizoen waar ze zo lang op hebben gewacht. Dat was zo onder meer met The Lord of the Rings, Harry Potter, The Hunger Games, Prison Break of Game of Thrones. Één van de reeksen die de laatste jaren de hele wereld rond haar vinger wist te draaien is La Casa de Papel. De Spaanse topreeks over een bende sympathieke bankovervallers werd immers in een mum van tijd een enorme wereldhit. Eerder deze maand kwam er aan het spannende verhaal echter een definitief einde. Heeft de reeks het einde gekregen dat ze verdiende of was alles toch wat teleurstellend?

De spanning is te snijden in de Banco de España, de nationale bank van Spanje waar de bende van El Professor al geruime tijd verschanst zit en probeert om al het goud zo geruisloos mogelijk naar buiten te loodsen. Terwijl het binnenin de bank steeds warmer en gevaarlijker wordt voor Rio, Denver, Stockholm, Palermo en alle andere overvallers, wordt het er ook aan de andere kant bij El Professor niet gemakkelijker op. Al gauw blijkt immers dat de politie een slotoffensief beraamt om zo eindelijk een einde te kunnen stellen aan de gekste overval die Spanje ooit meemaakte. Wanneer iedereen, inclusief de slimme professor, verrast wordt door de nieuwe tactiek van de overheid, moet er snel geschakeld worden. Maar zal dat ook lukken? En wat met al het goud dat de bende nog uit de bank moet zien te krijgen?

La Casa de Papel was van meet af aan een erg verfrissende reeks die over de gehele lijn enorm wist te intrigeren. Ook wat volgde na het eerste seizoen – ook al was het eigenlijk steeds meer van hetzelfde – bleef enorm entertainend om naar te kijken. Dat is met dit allerlaatste seizoen, opgedeeld in twee delen geenszins anders. Zoals steeds blijven de spannende verhalen van El Professor en zijn sympathieke overvallers enorm intrigerend. Wat deze allerlaatste afleveringen echter nog indrukwekkender maakt, is dat je echt merkt dat dit het einde is. Netflix heeft dan ook alle registers opengetrokken om er samen met seriemaker Alex Piña een spetterend topeinde van te maken. En wees er maar zeker van: dat is ook helemaal gelukt. De laatste aflevering doet je dan ook met spijt in het hart afscheid nemen van je geliefde personages.

Die personages zijn ook in dit seizoen weer één van de sterktes van La Casa de Papel. Het team van scenaristen onder leiding van de intelligente Alex Piña slaagt erin om ook nu ieder personage weer verrassend uit de hoek te laten komen. Uiteraard is dat voornamelijk het geval voor El Professor, die nog meer dan in de andere seizoen moet proberen om verrassend uit de hoek te komen zodat de overval hopelijk goed afloopt. Het is leuk om telkens weer getuige te kunnen zijn van de hersenkronkels van de intelligente man. Zoals steeds wordt de rol trouwens fantastisch gebracht door Álvaro Morte, die de reeks in zijn eentje perfect weet te dragen. Uiteraard zijn en blijven ook Tokio, Denver, Stockholm, Berlin en overloopster Raquel Murillo uitstekende personages die fantastisch worden vertolkt. Wat een cast, wat een reeks, wat een mooi afscheid…

Een reeks als La Casa de Papel verdient het allermooiste afscheid dat je je maar kan inbeelden, al is het alleen al om de miljoenen fans die de reeks jarenlang heeft gehad met respect te behandelen. Seriemaker Alex Piña is er samen met zijn team in geslaagd om de reeks een entertainend, spetterend, emotioneel en vooral razendspannend einde te geven dat je steeds weer met volle goesting naar het scherm doet staren. Ergens is het goed dat de verhalen van El Professor definitief ophouden, maar iets in ons zal toch ieder jaar blijven verlangen naar een nieuw totaal van de pot gerukt bankovervalverhaal. We gaan het missen. Het laatste seizoen van La Casa de Papel is dus een echte must see. Je kan alle afleveringen van de reeks sinds 3 december 2021 op Netflix bewonderen. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook al jaren fan van La Casa de Papel en keek je ook ieder jaar weer uit naar nieuwe (onrealistische) afleveringen van de reeks? Vond je de avonturen van El Professor en zijn bende ook zo geweldig? Laat ons weten wat jij van deze nieuwe afleveringen denkt door hieronder te reageren.