Review – The Mauritanian (2021)

Regie: Kevin McDonald
Cast: Tahar Rahim, Jodie Foster, Benedict Cumberbatch, Shailene Woodley & Zachary Levi
Genre: Drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 14 juli 2021, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 oktober 2021

Wanneer landen geconfronteerd worden met een zware terroristische aanval, zoals dat in 2016 bij ons in Brussel gebeurde, groeit er razendsnel een terecht gevoel in de maatschappij dat de verantwoordelijke personen ervoor moeten boeten. Dat was ook het geval in 2001, toen George W. Bush nagenoeg meteen na 9/11 de heuse war on terror afkondigde. De VS zouden zich quasi permanent stationeren in Afghanistan en er werd met man en macht gezocht naar iedereen die iets met de aanslagen te maken had. In de VS ging die klopjacht ook gepaard met vreselijke horror die zich steeds weer afspeelde binnen de muren van het akelige Guantanamo Bay, een gevangenis die bewust offshore gelegen was zodat daar alle remmen los konden gaan. Maar wat als je daar volkomen onschuldig al het leed moet ondergaan? Daarover gaat The Mauritanian, een boeiende dramaprent met de grote Jodie Foster in een fantastische glansrol.

Het is 2005. Van een bevriende advocaat krijgt advocate Nancy Hollander een nieuwe zaak toegespeeld. Het zou gaan om een man uit Mauritanië, die volledig onterecht binnen de muren van Guantanamo Bay verblijft. Samen met haar medewerkster Teri Duncan besluit ze om de man, Mohamedou Ould Slahi genaamd, te bezoeken. Nagenoeg meteen ontdekken ze dat Slahi een aangename man is die volkomen onterecht in de Amerikaanse gevangenis op Cuba verblijft. Nancy ziet de kans om het Amerikaanse gevangenissenbeleid eindelijk aan de kaak te stellen en probeert op alle manieren om info te vergaren, maar stoot daarbij steeds weer op een enorme muur. Zal het haar lukken om Slahi vrij te krijgen? Één ding is zeker: eenmaal ze de doodeerlijke getuigenis van Slahi te lezen krijgt, kan ze haar tranen niet langer bedwingen…

Ieder jaar komen er vanuit Hollywood een aantal films overgewaaid die je van meet af aan een krop in de keel geven omdat je weet dat wat volgt heel pakkend zal zijn. Dat is met The Mauritanian niet anders. De film, ingeblikt door topregisseur Kevin McDonald, vertelt immers het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ould Slahi, een man die maar liefst 14 (!) jaar volledig onschuldig in de allervreselijkste Amerikaanse gevangenis ooit zat. Alleen al dat bezorgt je het ergste kippenvel dat je je maar kan bedenken. McDonald probeert zo goed mogelijk het verhaal van Slahi te vertellen, maar slaagt er natuurlijk nooit volledig in om alles bloot te leggen. Daarvoor is het lange verhaal veel te uitgebreid. Maar wat je te zijn krijgt doet je finaal met een misselijk onrechtvaardigheidsgevoel beseffen dat de Verenigde Staten gewoonweg degoutant zijn.

McDonald en zijn scenaristen doen dus hun best om het verhaal zo pakkend mogelijk te brengen en daar slagen ze echt in. Maar de grote troeven voor deze film zijn Jodie Foster en Tahar Rahim. De twee acteurs zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en brengen hun levensechte personages ook gewoon uitstekend tot leven. Van Foster, die voor haar rol trouwens ook een Golden Globe in de wacht sleepte, wisten we al langer dat ze uitstekend acteerde, maar Rahim is en blijft een formidabele verrassing. Eerder zag je de man trouwens ook al als terrorist de revue passeren in de ijzersterke topreeks The Looming Tower. Naast hen zie je ook de getalenteerde Shailene Woodley als Teri Duncan en een geweldige Benedict Cumberbatch als openbare aanklager Stuart Couch. Ook zij bezorgen je meermaals kippenvel door hun beklijvende performances.

Guantanamo Bay is een plaatst die niemand van ons ooit aan de binnenkant zou willen zien. Dat is jammer genoeg wel wat Mohamedou Ould Slahi, een doodgewone en vriendelijke man uit Mauritanië, overkwam. Maar liefst 14 jaar lang werd de man dagelijks vernederd, gepest, emotioneel gechanteerd enzoverder. Dat vreselijke verhaal probeert regisseur Kevin McDonald zo goed mogelijk naar je scherm te brengen. Daar slaagt hij in, al zal zelfs het grootste bioscoopscherm ter wereld nooit kunnen capteren hoe het echt geweest moet zijn voor Slahi. De performances van Jodie Foster, Tahar Rahim, Shailene Woodley en de geweldige Benedict Cumberbatch zijn fantastisch en maken van The Mauritanian een staaltje topcinema dat je echt gezien moet hebben. Mis de film dus niet. The Mauritanian wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 29 oktober 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Wist jij dat het er zo vreselijk aan toe ging in Guantanamo Bay en kende je het verhaal van Mohamedou Ould Slahi al voor je van The Mauritanian had gehoord? Heb je de film gekeken en was je net zoals wij echt onder de indruk? Of niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.