Review – Jurassic World: Dominion (2022)

Regie: Colin Trevorrow
Cast: Laura Dern, Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Sam Neill & Jeff Goldblum
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 9 juni 2022
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 19 oktober 2022

2022 was voor velen tot nu toe al een bijzonder jaar. Zo was het het eerste jaar dat niet meer volledig in het teken van het coronavirus stond, waarin Poetin besloot om een laffe oorlog te ontketenen in Oekraïne enzovoort. Ook op filmvlak was 2022 voor een aantal cinefielen een groot jaar. Zo kwam dit jaar, na zes goede en minder goede afleveringen, een (voorlopig?) einde aan de geliefde Jurassic Park-filmreeks. De bombastische films, die sinds 1999 om de paar jaar voor fantastisch vertier in de bioscoopzalen zorgden, deden ons opnieuw kennismaken met grote dinosaurussen en waren voor velen dan ook bijzonder leerrijk. Jurassic World: Dominion, de laatste aflevering in de reeks, probeert alles wat we in de zes films te zien kregen bij elkaar te brengen én daardoor dus een verdiend slot aan de reeks te breien. Maar is dat regisseur Colin Trevorrow ook echt gelukt?

De wereld is helemaal veranderd… Na de catastrofe die heeft plaatsgevonden in Jurassic World, het grote park dat jaarlijks miljoenen toeristen wist te beroeren, lopen dinosaurussen intussen gewoon rond tussen de mensen. Terwijl iedereen zich daaraan stilaan lijkt aan te passen, zorgt de situatie jammer genoeg ook voor veel dierenleed. Daarom besluit het biomedische bedrijf Biosyn Corporation zich te ontfermen over de grote prehistorische dieren en een heus reservaat op te richten in de Italiaanse Dolomieten. Het duurt echter niet lang alvorens de bekende wetenschapster Ellie Sattler en haar team achterhalen dat Biosyn iets te verbergen heeft. Ze besluit dan ook om haar oude collega Alan Grant op de hoogte te brengen van wat er allemaal gaande is. Samen proberen ze het grote bedrijf te onderzoeken, maar dat brengt alles en iedereen nog meer in gevaar….

De grote Jurassic Parc– en Jurassic World-prenten hebben bijzonder veel mensen naar de bioscoopzalen getrokken. Twee van de Jurassic World-afleveringen pronken immers in de lijst van highest grossing movies of all time. Met Jurassic World: Dominion probeerde regisseur Colin Trevorrow – die de regie van de laatste Star Wars-prent liet passeren voor deze prent nota bene – dat publiek een allerlaatste keer te imponeren. En het moet gezegd: tot op een zekere hoogte lukt dat volledig. Dat hij en zijn team erin geslaagd zijn om oude personages zoals Alan Grant, Ellie Sattler én Ian Malcolm samen terug te brengen in één prent is voor fans van het eerste uur immers echt geweldig. En toch gaat Trevorrow halverwege de mist in. Jurassic World: Dominion mag dan wel garant staan voor bombastisch blockbusterplezier, verhaaltechnisch wordt de prent nooit indrukwekkend.

De filmmakers willen immers veel te veel vertellen met deze (wellicht toch niet zo) finale franchisefilm. Zo gaat de film niet alleen over de zoektocht van Sattler en Grant, maar ook over de heldhaftige reddingsactie van Owen Grady en voormalige Jurassic World-CEO Claire Dearing. Ook die verhaallijn kan je op z’n minst intrigerend noemen, maar gaat verloren in het grotere geheel. Zonde… Gelukkig zorgen de filmmakers zoals steeds wel voor fijne personages. Zo blijven Grady en Dearing, uitstekend vertolkt door Chris Pratt en Bryce Dallas Howard, een heerlijk duo. Pratt en Howard hebben bovendien een heerlijke chemie die echt van het scherm spat. Vanzelfsprekend maken de terugkeer van Ellie Sattler, Alan Grant en Ian Malcolm het allemaal nog leuker. Het is immers fantastisch om Laura Dern, Sam Neill en Jeff Goldblum opnieuw in de huid te zien kruipen van de geweldige personages.

2022 is het jaar waarin de grote Jurassic World– (en Jurassic Park-)franchise ten einde kwam (dat is althans toch wat ze ons willen doen geloven). Universal Pictures presenteert wederom een prent die je nu en dan met open mond naar het scherm doet staren: visueel is alles verbluffend, de CGI is fenomenaal en de spanning is met momenten te snijden. Toch kan je niet volledig enthousiast worden van deze schijnbaar finale franchisefilm. Colin Trevorrow bewijst immers nogmaals dat hij geen uitstekende verhalenverteller is en dat hij nog steeds de neiging heeft om zijn verhalen té vol te duwen. Gelukkig maken Pratt, Howard, Dern, Neill en de geweldige Jeff Golblum dat deels goed. Mis Jurassic World: Dominion dus zeker niet, maar verwacht daarbij op geen enkel moment te veel. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 19 oktober 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu

Wat vind jij van Jurassic World: Dominion? Vond je de recentste film van regisseur Colin Trevorrow ook leuk, maar niet geweldig straf? Heb je genoten van deze nieuwe trilogie? Is het voor jou intussen genoeg geweest of verlang je naar nog meer dino’s op het grote scherm? Laat het ons weten door hier onder te reageren.