Review – De Slag om de Schelde (2021)

Regie: Matthijs Van Heijningen Jr.
Cast: Susan Radder, Teuntje Visser, Jan Bijvoet, Gijs Blom, Jamie Flatters, Tom Felton & Marthe Schneider
Genre: Oorlog, drama
Distributeur: September Film, in samenwerking met Netflix
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 oktober 2022, ook te bewonderen op Netflix

Tijdens de twee grote wereldoorlogen die onze contreien tot nu toe hebben gekend werd er ook in België en Nederland zwaar gevochten. Iedereen kent immers wel de verhalen van de heldhaftige soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog, onder leiding van koning Albert I, een dappere strijd voerden rondom de IJzer. Andere verhalen lijken dan weer totaal vergeten te zijn. Zo werd er tijdens de Tweede Wereldoorlog, net over de grens met Nederland, ook zwaar gevochten rond de Schelde. Het was immers daar dat de geallieerden een belangrijke doorbraak konden forceren om zo verder op te rukken richting Berlijn. Maar hoe is dat precies allemaal gelopen? Daarover gaat De Slag om de Schelde, de ambitieuze oorlogsprent van regisseur Matthijs Van Heijningen Jr.

In 1944 rukken de geallieerden geleidelijk aan op richting Duitsland en slagen ze erin om belangrijke delen van het Europese continent, met inbegrip van België, te bevrijden van het schrikbewind dat de Nazi’s al jaren voeren. Wanneer de Britse en Canadese soldaten echter verder willen doorstoten richting het noorden, stoten ze op een belangrijk natuurlijk obstakel: de Schelde. Terwijl de mensen in Zeeland proberen om te overleven, hetzij door verzet, hetzij door enige vorm van collaboratie, plannen de Britten en Canadezen, mede onder leiding van de dappere Tony Turner, een briljante aanval die het Scheldegebied volledig zou moeten bevrijden. Dat blijkt alleen veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zullen Turner en zijn team de aanval tot een goed einde kunnen brengen? Of was alles van meet af aan al gedoemd om te falen?

Nederlandse en Belgische oorlogsprenten komen niet al te vaak voor, mede omwille van het dure prijskaartje dat daarmee gepaard gaat. Wanneer een grote streaminggigant als Netflix echter besluit om mee te investeren in een film én de prent daardoor een budget krijgt van zo’n 14 miljoen euro, wekt dat vanzelfsprekend meteen je interesse. En dat is volledig terecht. De Slag om de Schelde is van meet af aan visueel immers een streling voor het oog. De film is briljant geregisseerd door Matthijs Van Heijningen Jr., die eerder ook al de niet onaardige remake van The Thing (2011) voor zijn rekening nam. Van Heijningen presenteert immers een erg strakke oorlogsprent met bombastische vechtscènes die recht uit een Amerikaanse blockbusterprent of televisiereeks à la The Pacific zouden kunnen komen. Knappe cinema dus, dat staat vast.

Toch is de film niet helemaal een schot in de roos. Het scenario van Paula van der Oest is verre van middelmatig, maar dat verhindert de film wel van écht helemaal indrukwekkend te zijn. De Slag om de Schelde wilt immers op een te korte tijd té veel vertellen, waardoor het hele gebeuren nu en dan net iets te veel dreigt stil te vallen. Daardoor moet je als kijker iedere keer opnieuw de draad oppikken, iets wat best vermoeiend aanvoelt. Maar vergis je niet: De Slag om de Schelde is en blijft de moeite waard, zeker ook dankzij het steengoede acteerwerk. Zo maakt Susan Radder indruk als Teuntje Visser, een dochter van collaborerende arts (die overigens briljant wordt vertolkt door Jan Bijvoet). Verder draven ook Gijs Blom, Jamie Flatters, Harry Potter-acteur Tom Felton en onze Marthe Schneider op in boeiende en goed uitgewerkte personages. Qua cast en personages stelt de film dus geenszins teleur.

Met haar budget van 14 miljoen euro is De Slag om de Schelde, na Paul Verhoevens internationaal gelauwerde WOII-drama Zwartboek (2006), de tweede duurste Nederlandse film ooit gemaakt. Dat zie je dan ook meteen. De beelden die je van regisseur Matthijs Van Heijningen Jr. voorgeschoteld krijgt zijn van een onevenaarbaar hoog niveau, waardoor je visueel van A tot Z op je wenken wordt bediend. Ook het acteerwerk van de volledige cast, geleid door onder meer Gijs Blom en Tom Felton, is uitstekend. Qua scenario kan de film je jammer genoeg niet helemaal imponeren, maar laat dat vooral de pret niet bederven. De Slag om de Schelde is heerlijke lokale cinema die iedereen echt gezien moet hebben. Mis de film dus niet! De Slag om de Schelde wordt verdeeld door September Film en ligt sinds 5 oktober 2022 op DVD & Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de topfilm nu.

Heb jij ook genoten van De Slag om de Schelde, maar deel je onze kritiek omtrent het scenario? Vond je de film visueel ook zo indrukwekkend? Heb je de prent al gekeken op Netflix of ben je dat nog van plan? Deel jouw mening met de wereld door hier onder een reactie te plaatsen.