Review – Evil Dead Rise (2023)

Regie: Lee Cronin
Cast: Alyssa Sutherland, Lily Sullivan, Gabrielle Echols, Morgan Davies & Noah Paul
Genre: Horror
Releasedatum bioscoop: 19 april 2023
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 juli 2023

We zitten intussen al enkele jaren in het tijdperk van heuse reboots, late sequels enzovoort. Die trend is intussen in zowat alle filmgenres binnengeslopen, zo ook in de wereld van de horrorprenten. Gedurende de afgelopen jaren zagen we immers al nieuwe films passeren in de Scream en Halloween-franchise, die opnieuw heel wat cinefielen naar de bioscoopzalen wisten te lokken. Eerder dit jaar verscheen een reboot van een heel andere franchise: Evil Dead Rise. De film beloofde één van de meest bloederige en met gore gevulde prenten in jaren te zijn én beloofde ook gewoon een rasechte horrorprent te worden. De box office cijfers tonen aan dat de film een heuse cinemahit werd, maar maakte hij ook alle andere beloftes waar? Nu de film eindelijk ook op DVD en Blu-Ray te bewonderen is, is het hoog tijd om dat eens na te gaan.

Ellie is een alleenstaande moeder die samen met haar kinderen Danny, Bridget en Kassie in een niet al te luxueus appartement in Los Angeles woont. De drie krijgen plots bezoek van Ellies zus Beth, die al enkele jaren mee op tournee is met een populaire rockband als gitaartechnicus en eigenlijk nooit veel van zich heeft laten horen. Wanneer de drie kinderen terugkomen van de lokale pizzatent, gebeurt er echter iets eigenaardig: er vindt een enorme aardbeving plaats die in de ondergrondse parking een geheime kamer blootlegt met allerhande bijzondere, religieuze en angstaanjagende artefacten. Na wat onderzoek besluit Danny om de artefacten mee naar boven te nemen en ze verder te bestuderen. Alleen beseft Danny niet dat hij het kwaad in hoogsteigen persoon in zijn leven heeft binnengelaten. Niet veel later gebeuren er plots allerhande onverklaarbare dingen die uitmonden in één grote nachtmerrie. Zullen ze dit overleven?

Wanneer grote filmstudio’s aankondigen dat ze werken aan een reboot, sequel of spin-off van een erg geliefde film of franchise, zijn er doorgaans twee reacties mogelijk. Ofwel wordt iedereen dolenthousiast, ofwel draait iedereen meteen met zijn of haar ogen. Wat Evil Dead Rise betreft, was het zeker die eerste reactie, des te meer toen bekend geraakte dat niemand minder dan Sam Raimi als producer betrokken was. Fans konden immers meteen op hun beide oren slapen en dat was meer dan terecht: Evil Dead Rise surft immers volledig verder op de kwaliteit van de vorige films in de franchise en stelt daardoor geenszins teleur. Een verbluffend geniaal verhaal krijg je niet voorgeschoteld, maar dat wordt meer dan goed gecompenseerd door de spannende scènes met een enorm hoog horror-gehalte en het vele bloed. Dit is horror pur sang.

Wie horror zegt, denkt meestal ook aan ietwat magere personages. Het klopt inderdaad dat het gros van de horrorprenten niet al te fel focussen op de personages die erin rondlopen (vaak omdat ze gaandeweg toch een vreselijke dood sterven). Dat is met Evil Dead Rise gelukkig niet het geval. Hoewel de personages niet al te diepgaand worden verkend, voelt alles toch inhoudelijk nog redelijk goed aan. Zo krijg je door een inleidende scène meteen een goed beeld van Beth en weet je door kleine details best veel over de achtergrond van Ellie. Hetzelfde geldt voor de drie kinderen, die duidelijk worstelen met opgroeien zonder vaderfiguur. Tot slot stelt ook het acteerwerk niet teleur. Beth en Ellie worden immers sterk vertolkt door respectievelijk Lily Sullivan en Alyssa Sutherland, twee actrices die hun talent nogmaals tentoon kunnen spreiden.

Ben je op zoek naar een echte horrorfilm die je met open mond naar het scherm doet staren en nu en dan ook doet wegkijken door de vreselijke horrortaferelen die je voorgeschoteld krijgt? Zoek dan niet langer, want dan is Evil Dead Rise helemaal dé geknipte film voor jou. De prent van regisseur Lee Cronin, geproduceerd door niemand minder dan Sam Raimi, geeft horrorfans alles wat ze van een goede genrefilm kunnen verwachten, zonder daarbij evenwel het verhaal en de personages uit het oog te verliezen. Het resultaat is een goed gebalanceerde, heerlijk bloederige en duistere horrorprent met sterke performances van Sullivan, Sutherland én de verschillende kindacteurs. Kortom: zorg dat je deze film niet mist. Evil Dead Rise ligt vanaf 12 juli 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu (als je durrrrrft)!

Wat denk jij van Evil Dead Rise? Heb jij van de film genoten? Kon je naar de beelden kijken zonder je handen voor je ogen te houden of vond je dat het allemaal heus nog wel wat enger kon? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.