Review – Wonka (2023)

Regie: Paul King
Cast: Timothée Chalamet, Olivia Colman, Hugh Grant, Rowan Atkinson, Keegan-Michael Key & Calah Lane
Genre: Familie, komedie, fantasy, musical
Releasedatum bioscoop: 13 december 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 24 april 2024

Er zijn momenteel enkele namen in Hollywood die ook jij best in de gaten houdt de komende jaren. Daarbij denken wij spontaan meteen aan Florence Pugh, Jenna Ortega, Bella Ramsey en Kelvin Harrison Jr. Dé grootste naam die in dat lijstje thuishoort is echter die van Timothée Chalamet. De Amerikaanse acteur, bij het grote publiek vooral bekend sinds zijn optreden in Call Me By Your Name  (2017) van de Italiaan Luca Guadagnino, schitterde intussen al in verschillende topprenten. Fans van het betere sciencefictiongenre zullen immers niet ontkennen dat Chalamet een ijzersterke performance neerzette als Paul Atreides in Dennis Villeneuves’ uitstekende sciencefictionfranchisefilms Dune (2021) en Dune: Part Two (2024). Tijdens de kerstperiode van 2023 was de topacteur bovendien ook te bewonderen in Wonka, een prequelfilm over Roald Dahl’s jonge Willy Wonka en zijn droom om de beste chocoladefabriek van de planeet te openen. Hoog tijd om na te gaan of Chalamet ook in die film weet te verbluffen.

Willy Wonka is een geboren dromer. Sinds het overlijden van zijn moeder, tientallen jaren geleden, droomt de jongeman van een chocoladewinkel in de chique Galeries Gourmet in Londen. Na een lange reis van zeven jaar én een zoektocht naar de beste delicatessen van onze planeet, strijkt Wonka eindelijk neer in de Britse hoofdstad, klaar om zijn droom in vervulling te zien gaan. Al snel merkt hij echter dat het openen van een winkel in de prestigieuze galerij allesbehalve een gemakkelijke zaak zal zijn, zeker wanneer de drie concurrenten Slugworth, Prodnose en Fickelgruber er alles aan lijken te doen om Wonka’s droom tegen te werken én een slim plan hebben bedacht om de chocolademarkt te beheersen. Wanneer Wonka niet veel later ook nog wordt opgelicht door hotel- en wasserijuitbaatster Mrs. Scrubbit, ziet het er naar uit dat Wonka’s droom verder weg lijkt dan ooit. Hoe loopt dit af? Zal Willy Wonka ooit écht zijn winkel in Londen kunnen openen?

Het is altijd tricky wanneer een filmstudio aan de slag gaat met een erg geliefd verhaal en al helemaal wanneer het gaat over personages uit Charlie and the Chocolate Factory, voor het laatste verfilmd door Tim Burton én met Johnny Depp in de hoofdrol. Het is echter helemaal goed wanneer je als kijker doorhebt dat de nieuwe film over dat personage op alle vlakken een schot in de roos is. Want, ja: dat is Wonka voor de volle honderd procent. Paul King, de man die de hartverwarmende Paddington-films regisseerde in 2014 en 2017, presenteert in zijn geheel eigen, liefdevolle en frivole stijl opnieuw een absolute topfilm met een verhaal dat van meet af aan een brede glimlach op je gezicht tovert. Net zoals bij de Paddington-films is King erin geslaagd om een verhaal naar het scherm te brengen dat op alle vlakken bevredigt en dat jong én oud met veel plezier naar het scherm laat staren. De film gaat immers niet alleen over een speelse chocoladerivaliteit, maar ook over vriendschap, bedrog, kartelvorming en tal van andere volwassen thema’s.

Één van de meest verrassende en sterke elementen in Wonka is het musicalaspect. Het feit dat Wonka een musicalprent is, is dus allesbehalve storend. Sterker nog: het zorgt er net voor dat bepaalde gevoelens van de hoofdpersonages nog sterker geuit kunnen worden, zonder hiervoor vervelende dialogen te moeten doorploeteren. Die personages en dialogen zijn trouwens ook uitstekend uitgewerkt, net zoals de verschillende aanstekelijke oorwurmen die je ongetwijfeld nog enkele weken zullen bijblijven. De jonge Willy Wonka is minstens zo interessant als de oudere en dat heeft natuurlijk voor een groot deel ook te maken met Timothée Chalamet. De charismatische topacteur verbluft ook in deze familiefilm met zijn acteerwerk en is de perfecte Willy Wonka. Chalamet betovert jong én oud en toont nog maar eens dat hij een echte klasbak is. Ook de overige personages, zoals de jonge Noodle, Mrs. Scrubbit en de Oempa-Loempa Lofty, zijn trouwens gé-wel-dig geschreven en worden perfect vertolkt door Calah Lane, Olivia Colman en Hugh Grant. Tot slot passeert ook Rowan ‘Mr. Bean’ Atkinson perfect de revue als de chocoladeverslaafde Eerwaarde Julius.

Na acteurs Gene Wilder en Johnny Depp is het aan niemand minder dan Timothée Chalamet om in de huid te kruipen van Willy Wonka, een grote dromer die niets liever doet dan een chocoladewinkel openen in de prestigieuze Galeries Gourmet in Londen. Chalamet is uitstekend in Wonka, een topprent die al even uitstekend geregisseerd is door topregisseur Paul King. Wonka is een fantastische familiefilm die vanaf de eerste seconde tot het allerlaatste frame de allerbreedste glimacht op je gezicht tovert en een verhaal vertelt dat je geen seconde verveelt. Paul King toont nog maar eens aan wat voor een geweldige cinematovenaar hij is én maakt slim gebruik van de star power die Chalamet intussen meedraagt. Dat alles vormt de perfecte cocktail voor een uitstekende cinemaprent die ook jij zo snel mogelijk moet kijken. Wonka wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 24 april 2024 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de leuke trailer van de film nu.

Heb jij Timothée Chalamet zien schitteren in Wonka toen je de film in de bioscoop ging kijken? Of wachtte je tot je de film bij je thuis kon ontdekken? Vond je de film van Paul King ook zo leuk of kon de prent je niet helemaal overtuigen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.