Review – Aquaman and the Lost Kingdom (2023)

Regie: James Wan
Cast: Jason Momoa, Yahya Abdul-Mateen II, Nicole Kidman, Amber Heard, Patrick Wilson & Temuera Morrison
Genre: Actie, avontuur, fantasy, sciencefiction
Releasedatum bioscoop:
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 1 mei 2024

Het zit er intussen helemaal op met het eens zo grootse DC Extended Universe. De franchise, die volgens het stramien van het grote Marvel Cinematic Universe, moest een hit worden en ging van start met de geliefde Superman-film Man of Steel (2013), waarin Henry Cavill voor het eerst optrad als de ijzersterke superheld. Jammer genoeg ging het daarna – op enkele hoogtepunten zoals Shazam! (2019) en Wonder Woman (2017) na – enkel maar bergaf. Het is dan ook weinig verrassend dat Warner Bros. besloot om het bestaande DCEU op te doeken en met een propere lei , onder leiding van niemand minder dan James Gunn, te herbeginnen. Toch kregen we dit jaar nog één allerlaatste film in de franchise op ons bord: het langverwachte Aquaman and the Lost Kingdom. Een waardige afsluiter of een superheldenprent die je best links laat liggen?

Na de gebeurtenissen uit Aquaman (2018) leeft Arthur Curry samen met zijn zoontje en vrouw Mera in de vuurtoren van zijn vader. Hun leven wordt echter door elkaar geschud wanneer Arthur – in zijn alter ego van Aquaman – in actie moet komen omdat een onbekende kracht het prachtige Atlantis dreigt te vernietigen. Al snel wordt duidelijk dat deze kracht wordt aangestuurd door niemand minder dan Manta, die vastberaden blijkt om de dood van zijn vader te wreken én maar één doel heeft: alles wat Arthur Curry liefheeft met de grond gelijkmaken. Wanneer blijkt dat Manta een eeuwenoud en allesvernietigend wapen heeft bemachtigd, moet Arthur beroep doen op een oude bekende in de hoop de vernietiging van alles wat hij liefheeft tegen te kunnen gaan. Zal het Aquaman opnieuw lukken om de oceanen te beschermen?

Naast Shazam! (2019) en Wonder Woman (2017) was Aquaman (2018) ongetwijfeld ook één van de topprenten in het DCEU. De film van James Wan combineerde op perfecte wijze het superheldengenre met komedie en bleek daardoor een schot in de roos. Toen bleek dat de film bovendien een kassucces van meer dan één miljard dollar was, kon Warner Bros. niet anders dan een vervolg bestellen. De productie van dat vervolg liep echter allesbehalve van een leien dakje. De ene vertraging volgde de andere op, het proces tussen Amber Heard en Johnny Depp gooide roet in het eten én de lange stakingen in Hollywood kwamen er als een kerst op de taart bovenop. Dat alles belooft weinig goeds, en toch is Aquaman and the Lost Kingdom allesbehalve een miserabele superheldenprent.

Toegegeven: het niveau van Aquaman uit 2018 kan regisseur-scenarist James Wan met deze sequel nooit evenaren. Hoe je het ook draait of keert, het nieuwe is ervan af en daardoor heb je meermaals het gevoel dat je alles in dit vervolg al wel een keertje hebt gezien. Aquaman and the Lost Kingdom voelt dus meermaals aan als ‘een beetje meer van hetzelfde’, maar vergeet nooit om je als kijker te entertainen. Wan en zijn team presenteren je dus zeker opnieuw een entertainend topspektakel, hoewel ze door die focus vergeten om ook echt een sterk verhaal te vertellen. Anders dan in de film uit 2018 blijft het in deze sequel immers allemaal net iets té oppervlakkig. Je volgt de hoofdpersonages met plezier tijdens hun queeste om de oceanen te redden, maar inhoudelijk boeiend wordt het nooit echt. Wel positief is dat James Wan op een slimme manier de hele klimaatproblematiek in zijn nieuwe prent binnenfietst, waarmee de doorwinterde filmmaker absoluut enkele punten extra scoort.

De oppervlakkigheid waarvan we eerder spraken zie je uiteraard ook snel terug in de personages. Waar de eerste prent nog kon rekenen op het nieuwe van alle personages, is dat met dit vervolg helemaal anders. Filmmakers die aan de slag gaan met een sequel, weten dat ze de bestaande en vaak geliefde personages gedeeltelijk moeten heruitvinden opdat de kijker geboeid naar het scherm kan blijven staren. Aan die belangrijke taak verzaken Wan en consorten echter grotendeels. Zo maakt Arthur ‘Aquaman’ Curry – afgezien van het feit dat hij intussen een zoontje heeft en alles zou doen om zijn gezin te beschermen – doorheen de prent weinig interessante psychologische ontwikkelingen door. Hetzelfde geldt voor Black Manta, Orm, Atlanna en Arthurs vader Tom. Ook zij blijven over de gehele lijn aan de oppervlakte dobberen. Gelukkig worden de rollen wel feilloos vertolkt door respectievelijk Jason Momoa, Yahya Abdul-Mateen II, Patrick Wilson, Nicole Kidman en Temuera Morrison. En Amber Heard in de rol van Mera? Die werd duidelijk zo veel mogelijk ingeperkt…

Aquaman and the Lost Kingdom is het allerlaatste hoofdstuk in de eens zo geliefde DCEU-franchise, afgetrapt door de films van Zack Snyder. Regisseur James Wan en zijn hele creatieve team presenteren opnieuw een spannend en actievol onderwateravontuur dat je visueel meer dan prikkelt. Het verhaal dat je dit keer voorgeschoteld krijgt is leuk om volgen, maar slaagt er – afgezien van het feit dat de klimaatproblematiek meermaals aangesneden wordt – niet in om ook écht interessant te zijn. Het geheel is behoorlijk oppervlakkig en dat geldt ook voor de personages. Het is dan ook voornamelijk de erg charismatische Jason Momoa die ervoor kan zorgen dat deze sequel opnieuw de moeite waard is. Wie fan is van sciencefiction-, fantasy- én superheldenfilms komt dus zeker aan zijn of haar trekken, maar inhoudelijk is het allemaal een stukje minder indrukwekkend. Aquaman and the Lost Kingdom wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 1 mei 2024 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Vind jij het jammer dat het DC Extended Universe met Aquaman and the Lost Kingdom aan een einde is gekomen? Wat vond jij van deze tweede Aquaman-film met Jason Momoa? Deel je onze kritiek of vond je de film toch een regelrecht schot in de roos? Laat het ons weten door hier onder te reageren.