Review – Game Of Thrones: seizoen 5 (2015)

Hoe moeilijk het ook is: dit is een spoilervrije recensie.

Het blijft toch enorm vervelend voor vele trouwe kijkers. Een jaar wachten we vol ongeduld en spanning, verlangend naar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen. En dan krijgen we maar, ja maar, 10 afleveringen van de beste televisieserie ter wereld voorgeschoteld. Elk jaar weer vliegt het seizoen voorbij als een hogesnelheidstrein. Ook deze keer treurde je als kijker wanneer de laatste eindgeneriek van dit seizoen van het scherm afliep. Het was een bewogen seizoen met speciale wendingen en verrassende taferelen. Game of Thrones is en blijft één van ’s werelds meest baanbrekende series maar lijkt dit seizoen wat pluimen te verliezen. De speciale effecten en kwaliteit werden door nog geen enkele serie voorgedaan. Het is dan ook geen mirakel dat één aflevering van de blockbusterserie maar liefst zes miljoen dollar kost. Een bedrag dat enorm hoog ligt, maar wel zijn vruchten afwerpt.

De eerste aflevering kijkend is het steeds weer even plaatsen wie wat doet, wie waar zit en wie nu weer baat heeft bij wat. Dat de serie ondertussen meer dan een miljoen – ja, dat is een terecht overstatement – personages heeft, maakt het af en toe moeilijk om je in Westeros te oriënteren. Maar eens op het juiste pad, wijk je er nog nauwelijks vanaf. Net zoals alle andere seizoenen van Game of Thrones, zien we onze favoriete personages de revue passeren, alsook de karakters die we terecht haten. En van de makers is immers bekend dat ze niet terug deinzen om één van de meest geliefde of gehate personages op een stomme manier van kant te maken. Dat het ook in dit seizoen het geval is, kan iedereen blindelings voorspellen. Niemand verwachtte uiteraard de dood van… Daarvoor moeten je maar zelf kijken.

De serie blijft terecht baanbrekend en enorm sterk, maar toch leek het mij persoonlijk of Game of Thrones een valse start nam dit jaar. Tot ongeveer de vijfde aflevering gebeurde er niet echt dingen waarvan je zegt: “Wauw!” Het is pas na het midden van het seizoen dat de personages op dreef zijn en ze weer met verwijten, modder, zwaarden of draken naar elkaar gooien. Het lijkt mij persoonlijk dan ook of de makers een lang verhaal willen breien aan de climax die zich zoals altijd in de laatste aflevering manifesteert. Entertainment is het wel, maar soms wordt alles erg langdradig en geraak je als kijker afgeleid. Bovendien valt op dat dit seizoen een pak minder gewelddadig is dan de voorafgaade. Maar dat maakt de serie niet minder dodelijk. Er wordt meer gebruik gemaakt van listen en psychologische kwelling, wat erg interessant is. Denk echter niet dat je je niet mag verwachten aan een echte vechtscene, want die zijn er heus wel. Tenslotte biedt ook dit seizoen mooi vrouwelijk schoon, met kleren of zonder.

GOT
© Home Box Office (HBO)

Zoals elk jaar lijkt het op het internet en de sociale media na afloop wel een Westeros’ slagveld. Kritieken en bezwaren worden gespuid door iedere fan, maar dat neemt niet weg dat iedereen nu reeds uitkijkt naar wat het volgende seizoen zal brengen. Zal er ooit een einde komen aan de strijd der tronen?

Wat vond jij van het vijfde seizoen? Probeer spoilervrij te reageren uit respect voor zij die nog niet de kans hadden te kijken. Wie zou jij trouwens eens graag op de ‘Iron Throne’ zien zitten?