Review – Vikings: seizoen 3

Het zit er weer op voor een tijdje… Ragnar Lothbrok en zijn Vikingbroeders – en zusters verdwijnen weer een jaar uit het oog om ons eind februari van 2016 weer mee te nemen op ontdekkingsreizen doorheen Europa, vertrekkend vanuit hun dorpje Kattegat. Vikings blijft na drie seizoenen een erg sterke serie met enorm veel inhoud. Elk seizoen worden we meegenomen naar bestemmingen die eerder nog niet werden bezocht en ook dit seizoen zorgde dat voor wrijving binnen de ‘heidense’ gemeenschap.

Vikings behoort voor mij tot de absolute top. De setting, de acteurs, het gebrekkige taalgebruik… het klopt allemaal. Het lijkt me dan ook geenszins misplaatst om de serie te vergelijken met die andere meesterlijke serie: Game of Thrones. Hoewel de serie over Westeros mijn voorkeur geniet, is Vikings een geduchte concurrent. De serie deed in het derde seizoen immers wat Game of Thrones in zijn vijfde seizoen niet deed: de kijker in elke aflevering verrassen met opvallende en verschrikkelijke gebeurtenissen. Het is immers als kijker leuker om elke aflevering iets te krijgen. Je moet als het ware niet op je honger blijven zitten, zoals in Game of Thrones. Het vijfde seizoen werkte immers toe naar één climax-aflevering waarin we plots alles zien. Daarin verslaat het derde seizoen van Vikings de HBO-serie verpletterend. Bovendien is de serie van History een pak gemakkelijker te volgen doordat het aanbod aan personages aanzienlijk kleiner is. Er is een betere samenhang, een sterker verhaal waarin we maar een beperkt aantal personages volgen.

Net zoals in Game of Thrones zijn de makers van de serie niet bang om geliefde personages de dood in te jagen. Doorheen de serie raak je meer en meer verbonden met bepaalde personages en het raakt dan ook even als ze naar de eeuwige jachtvelden, of in het Noors Walhalla, vertrekken. Bovendien raak je telkens verbluft wanneer je vechtscènes ziet van de Noormannen. De serie straalt kwaliteit uit op een erg hoog niveau.

Bekijk hier al de eerste teaser van het vierde seizoen:

SPOILER – Hierna volgt de korte inhoud van het derde seizoen van Vikings. Wens je deze niet te lezen, klik dan hier.
Ragnar Lothbrok keerde met veel rijkdom terug uit Wessex en gaat nu terug. Wanneer de man daar aankomt sluit hij een deal met de koning. De Engelsen zouden de Noormannen helpen met het opzetten van boerderijen in Engeland op voorwaarde dat Ragnar met zijn vrienden en krijgers helpen in de strijd van de koning. De Vikingen zijn immers van nature boeren. Zo gezegd, zo gedaan. Maar niet alles loopt volgens plan… Ragnar heeft ook ergens vernomen dat er ergens in een koninkrijk Francia een stad van rijkdom en weelde ligt: Parijs. Gedreven door zijn wil om zo veel mogelijk te hebben, beslist de koning van de Vikingen hierheen te gaan. Maar niemand verwachtte wat daar gebeurde…

Bekijk Vikings via Telenet. Hier de trailer van het derde seizoen:

Ben jij benieuwd naar wat de Vikingen in het vierde seizoen zullen ondernemen?