Review – The Divergent Series: Insurgent (2015)

Regie: Robert Schwentke
Cast: Kate Winslet, Ansel Elgort, Theo James, Jai Courtney & Shailene Woodley
Genre: Avontuur, thriller, sci-fi
Releasedatum: 18 maart 2015

Review
2015 mogen we gerust het jaar noemen van de young-adult avonturenfilms. We zagen de voorlaatste Hunger Games, de eerste film in de Maze Runner-saga én deze tweede film uit The Divergent Series. Lionsgate, de studio die ook achter het grote succes van The Hunger Games en sequels zit, heeft met Insurgent en zijn voorganger Divergent een tweede groot succes binnengehaald. Maar zijn deze twee franchises evenwaardig?

Insurgent volgt meteen op de gebeurtenissen van Divergent. Na de aanval op Eruditie, waar het hoofdkwartier van de slechte Jeanine (Winslet) ligt, vluchten Tris (Woodley) en Four (James) naar de factie Vriendschap. Wanneer Jeanine echter de zoektocht naar de Divergents, zij die bij te veel facties horen waardoor het systeem zogezegd uit balans is, start, komen ze al gauw uit bij de factie waar de Divergents zich schuilhouden. Ze moeten opnieuw vluchten en belanden zo bij de Factielozen. Tijdens hun zoektocht naar nieuwe bondgenoten en antwoorden op al hun vragen, proberen de twee er achter te komen waarom de ouders van Tris een speciale doos met hun leven beschermden tegen de elite van Eruditie. Wanneer blijkt dat Divergents niet zijn wat ze denken, lijkt alles nog gevaarlijker te worden.

Robert Schwentke is een goede maar erg jonge – in de zin van ‘nog niet zo lang bezig’- regisseur, en dat valt op. De manier waarop hij het verhaal naar het scherm brengt, is af en toe ietwat slaapwekkend. De film komt dan ook erg traag op gang, waardoor je aandacht compleet verzwakt. Bovendien gebeurt er in Insurgent aanzienlijk minder dan in Divergent, wat ervoor zorgt dat je wat op je honger blijft zitten. Waar zijn die leuke scènes? Waar is gevoel van amusement dat je bij Divergent had maar dat bij Insurgent ongelooflijk hard zoek is? Mist de film niet de regisseur van de eerste film, Neil Burger, die ook successen als The Illusionist (2006) en Limitless (2011) op zijn palmares heeft staan.?

Spoilers in deze alinea – Voorts zijn er in de film een heleboel ongeloofwaardige dingen te bespeuren. Zo komen we de moeder van Four tegen, die in de film immers even oud lijkt als Four zelf. Daarnaast lijken de motieven van Tris erg vreemd.  In het begin van de film herhaalt ze immers een aantal keer dat ze Jeanine dood wil, maar uiteindelijk is het niet Tris zelf die Jeanine vermoord. Ten slotte stel ik me vragen bij het einde van de film. Je hebt namelijk het gevoel dat het allemaal afgelopen is: de machthebbers zijn afgezet, er is gebroken met het factiesysteem en er lijkt nu een echte vrede te komen. Toch gaan we nog twee films zien, die mijns inziens het verhaal een beetje gaan uitmelken.

Erg opvallend is dat Insurgent – en eigenlijk de gehele Divergent-franchise – enorm veel weg heeft van die andere grote franchise: The Hunger Games. We zitten immers opnieuw te kijken naar iemand die wil breken met een systeem, die vernieuwing wil. Tris (Woodley) is in die zin de ‘mockingjay’ van deze reeks. Of het daadwerkelijk geoorloofd is de twee franchises even naast elkaar te leggen, is een goede vraag. Het is overduidelijk dat Divergent en zijn sequels de diepgang missen die we in The Hunger Games wel vinden.

Insurgent is en blijft een interessante prent om te bekijken. De speciale effecten en het acteerwerk zijn geloofwaardig en de film is gewoon leuk. Toch zijn er bij nader inzien hier en daar twijfelachtige dingen waarbij de kijker zich vragen stelt. Bovendien kan je de films van The Divergent Series erg goed vergelijken met The Hunger Games, waardoor het af en toe wel wat storend wordt. Insurgent is dus een erg middelmatige, maar daarom niet minder interessante film. Bekijk hieronder enkele foto’s en de trailer.

‘Insurgent’ is vanaf 19 augustus verkrijgbaar op Blu-ray, DVD en Video On Demand. Vanaf 19 augustus is de film ook beschikbaar in ‘Film à la Carte’ van Telenet. Wil jij deze prent kijken? Waarom wel, waarom niet? Laat het weten!

Deze recensie is mogelijk dankzij de samenwerking met pr-bureau Day One MPM, dat de persrelaties van Belga Home Entertainment verzorgt.