Review – Daglicht (2013)

Regie: Diederik van Rooijen
Cast: Angela Schijf, Fedja van Huêt, Monique van de Ven, Daniel Verbaan & Matteo van der Grijn
Genre: Thriller, drama, mysterie
Distributeur: A-Film Benelux
Releasedatum: 11 april 2013

Review
In België kennen we Angela Schrijf zo goed als alleen van de hitserie Flikken Maastricht, die al gedurende enkele jaren op Eén loopt. De actrice speelde in 2013 in de mysterie-thriller Daglicht, een spannende film die je doet beseffen hoe goed en straf Schijf wel niet acteert.

In Daglicht maken we kennis met Iris (Schijf), een alleenstaande moeder die verdrinkt in het werk. Ze schippert voortdurend tussen haar rol als mama en haar rol als strafpleiter in heuse rechtszaken. Haar zoontje (Verbaan) lijdt aan autisme, wat het allemaal nog een pak zwaarder maakt. Wanneer haar moeder op reis vertrekt en Iris op het huis moet passen, doet ze een ontdekking. Iemand praat zijn mond voorbij en zegt dat Iris’ zoontje gelijkt op haar broer. Het probleem is echter, dat ze helemaal geen weet heeft van een broer. Gedurende heel haar leven werd dat zorgvuldig verzwegen, maar nu dreigt het haar hele leven om te gooien. Ze beslist naar hem op zoek te gaan en vindt hem snel: zijn naam is Ray en net zoals haar zoon lijdt de arme man aan autisme waardoor hij verblijft in een instelling. In een poging het familiegeheim te ontrafelen en haar arme broer uit de instelling te bevrijden, ontdekt Iris nog meer verschrikkelijke dingen die de familie liever nooit boven water had willen zien verschijnen…

Daglicht, een film die gebaseerd is op het gelijknamige boek van  Marion Pauw, neemt ons vanaf de eerste minuut mee in een boeiende rollercoaster van gebeurtenissen en gevoelens en weet ons ook tot op de laatste seconde mee te sleuren. Het regiewerk is uitstekend, waardoor de spanning perfect opgebouwd wordt. Als kijker voel je je immers echt aanwezig wanneer Iris allerhande nare ontdekkingen doet. Spanning is er op twee manieren in de film. Enerzijds begint de film licht, maar naar mate de film vordert, valt het op dat hij steeds donkerder en donkerder wordt. Meer en meer gebeurtenissen beginnen zich ’s nachts af te spelen. Anderzijds is er ook een enorme hoge mate van spanning op bepaalde momenten, wat deze film erg interessant maakt.

Het acteerwerk in deze prent is gewoon voortreffelijk. Angela Schijf, die de rol van de ambitieuze Iris voor zich neemt, speelt erg goed. Ze is in de film een pittige vrouw die alles tot op het bot wil onderzoeken. Ze zal niet slapen alvorens ze weet hoe de vork aan de steel zit. Bovendien speelt Fedja van Huêt, de acteur die Ray speelt, fenomenaal. Een autistisch persoon spelen is dan ook erg moeilijk en al snel lijkt het ongeloofwaardig te worden. Van Huêt weet deze valkuilen te omzeilen en slaagt erin een puike acteerprestatie neer te zetten. Naast deze twee kleppers, speelt de voltallige cast erg goed en natuurlijk.

Daglicht is een uitstekende film. Het combineert mysterie met drama en is op die manier ook een perfecte film voor man én vrouw. De spanning wordt heerlijk opgebouwd en doet je op bepaalde momenten haast in je broek plassen. Je bent voortdurend met Iris mee op zoek naar het waarop en waaraan, waardoor je je geen moment verveelt. Daglicht is dus een echte aanrader, enerzijds omdat hij gewoon geweldig is en anderzijds omdat wij, Vlamingen, zulke films niet snel de revue zullen zien passeren in ons eigen medialandschap. Laat je hier alvast door de spannende trailer en enkele foto’s verleiden én kijk de film gewoon.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Daglicht is nu te bekijken op Netflix en overal te koop op DVD en Blu-Ray. Waarom denk jij er aan om de film (niet) te kijken? Laat het weten!