Review – Mission Impossible: Rogue Nation (2015)

Regie: Christopher McQuarrie
Cast: Alec Baldwin, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Jeremy Renner, Ving Rhames & Tom Cruise
Genre: Thriller, actie, avontuur
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum: 5 augustus 2015

Review
De Mission Impossible-franchise is al gedurende een aantal decennia een echte vaste waarde binnen de filmwereld. Sinds 1999, het jaar waarin de eerste film van de reeks uitkwam, worden we geregeld getrakteerd op een spetterende Tom Cruise die samen met zijn team het schijnbaar onmogelijke tot een goed einde kan brengen. Ook in deze vijfde film in de franchise is niets minder waar. Tom Cruise en zijn team schitteren en nemen je mee naar alle uithoeken van de wereld.

In Mission Impossible: Rogue Nation krijgt Ethan Hunt (Cruise) misschien wel de gevaarlijkste opdracht ooit. Hij moet een geheime en voor velen onbekende organisatie ‘Het Syndicaat’ proberen op te sporen en zien te vernietigen. Dit alles lijkt echter helemaal onmogelijk wanneer de baas van de CIA beslist het IMF, de Impossible Mission Force, voor eens en voor altijd op te doeken. Hij gelooft namelijk niet dat ‘Het Syndicaat’ bestaat en denkt dat het IMF zo probeert hun acties te legitimeren. Hunt blijft echter niet bij de pakken zitten en beslist alleen op zoek te gaan naar de man achter de geheime maar uiterst gevaarlijke organisatie. Het hele team komt al snel weer samen: Brandt (Renner), Benji (Pegg) en Luther (Rhames) staan klaar om Hunt te helpen. Samen met Ilsa Faust, een onbetrouwbare agente van de MI6, proberen ze de slechterik achter ‘Het Syndicaat’ aan te pakken. Wat niemand wist, is dat de organisatie nog groter was dan het leek…

We hoeven het niet te verstoppen: de actiefilms van Tom Cruise behoren tot de absolute top in het genre. De kwaliteit van deze prent hoeft dan ook vast en zeker niet onder te doen. Van het begin tot het einde slaagt de film erin je mee te nemen en wordt je door de grote spanningen soms zelf erg nerveus. Reken dus zeker op een resem aan ‘op het puntje van je stoel zitten’-momenten. Rogue Nation doet wat de andere Mission Impossible-prenten ook deden: het combineert actie met humor en doet dat voortreffelijk.

Het regiewerk in de film is erg dynamisch. Achtervolgingen en actiescènes zijn prachtig in beeld gebracht. Dat was natuurlijk ook te verwachten aangezien de regie in handen is van Christopher McQuarrie, de man achter die andere film met Cruise: Jack Reacher (2012). Bovendien verschiet de kijker soms van de plaatsen waar de camera’s staan. Zo kijk je soms mee vanuit een hoek waarvan je zelf nooit had verwacht dat het kon. De shots zijn mooi en dat maakt ook dat deze film zo kwaliteitsvol is. De nieuwe Mission Impossible ontspant maar vergt inspanning. Je bent immers voortdurend een beetje opgedraaid omdat je wil dat het allemaal goed afloopt. Zoals in elke film zien we ook hier dat het allemaal niet lijkt te lukken, maar uiteindelijk komt alles goed.

Als je echt een opmerking over de film wil hebben, dan zou je kunnen zeggen dat de film misschien een beetje diepgang mist. Je amuseert je voortdurend, maar je kijkt naar een echte actiefilm. Er is dus geen tijd voor een beetje drama of liefde. Diepgang is er natuurlijk niet, omdat er geen tijd gemaakt hoeft te worden om de personages voor te stellen. We kennen de figuren immers reeds uit de vorige films. We weten wat hen drijft en voor welk doel ze vechten. Zoals eerder gezegd kijk je naar een op-en-top actiefilm. Dan moet je je  natuurlijk ook afvragen of het in dit geval echt nodig is om drama en liefde in het verhaal te implementeren. Dit lijkt geen goed idee, aangezien dat het verhaal zwakker zou maken en zou afwijken van het doel dat de film echt wil bereiken.

Mission Impossible: Rogue Nation behoort tot de absolute top. De film zit vol met gigantische namen, biedt de ene ontploffing na de andere en schotelt schietscènes én vechtscènes voor. Bovendien is er in de prent een perfect evenwicht tussen humor en actie, wat het nog aangenamer maakt om de film te kijken. Het regiewerk is feilloos en zorgt voor een verrassende beeldvoering. Wil je je ontspannen en hou je van kwaliteitsvolle actie? Rep je dan nu naar de bioscoop, want deze is een must! Kijk snel de trailer en bekijk enkele foto’s van de nieuwe film van actieheld Tom Cruise.

Ga jij deze film kijken? Wat doet je overtuigen of wat zorgt ervoor dat je wat twijfelt? Laat het weten!