Review – Maggie (2015)

Regie: Henry Hobson
Cast: Douglas M. Griffin, Joely Richardson, Abigail Breslin & Arnold Schwarzenegger
Genre:Β Drama, horror
Distributeur:Β Splendid Film
Releasedatum:Β sinds 27 augustus op DVD, blu-ray en in de TV-Theek van Telenet

Review
Sinds zijn comeback naar de filmwereld, zagen we Schwarzenegger in kleinere producties van minder grote filmstudio’s verschijnen. Met dezeΒ Maggie en zijn recente verschijning inΒ Terminator: Genisys lijkt de voormalige bodybuilder weer helemaal de oude. Ook in dezeΒ Maggie staat de Oostenrijkse Amerikaan centraal.

Maggie neemt ons mee naar een soort van post-apocalyptisch Amerika. Wade Vogel (Schwarzenegger) woont samen met het kind van zijn overleden vrouw, zijn nieuwe vrouw en hunΒ twee kinderen. Enkele jaren geleden brak er in “The Land of the Brave and the Free” een virus uit, dat mensen langzaam doet transformeren inΒ hongerige zombies. Wanneer Wade’s dochter Maggie (Breslin) belt en zegt dat hij haar niet moet komen zoeken, weet de man dat er iets aan de hand is. Gedurende twee weken zoekt hij zijn dochter op en wanneer hij ze in een ziekenhuis vindt, ziet hij dat ook zij met het virus besmet is. Wetende dat Maggie ook langzamerhand zal veranderen in diezelfde moordlustige zombie als de rest van de geΓ―nfecteerden, zal er voor Wade uiteindelijk een moeilijke tweestrijd komen: zijn dochterΒ in quarantaine plaatsen of ze laten sterven.

Schwarzenegger speelt in deze prent uitzonderlijk goed. De hele film draait eigenlijk om zijn personage. We krijgen inzicht in de gevoelens van Wade, we zien hoe hij omgaat met de nakende dood van zijn geliefde dochter. Ook Breslin slaagt erin een mooie acteerprestatie neer te zetten. Toch valt het op dat de film net iets te veel draait rond Wade. Soms volgen we de man bijvoorbeeld op een veld en staren we een ruime twee minuten naar een man die wandelt op een veld. Op zich is dat niet storend, maar wanneer dit doorheen de film een aantal keren voorkomt, begin je je toch vragen te stellen bij de keuze van de regisseur. Doet hij dit om meer nadruk te leggen op het drama van de film?

Β© Splendid Film GmbH.
Β© Splendid Film GmbH.

Maggie slaagt er wel erg goed in het horrorgenre als het ware te vernieuwen. Vaak zien we horror in combinatie met actie, thriller of mysterie. Het komt echter niet vaak voor dat een film het enge horrorgenre combineert met drama. Zo krijgen we in deze film inzicht in hoe mensen omgaan met een besmetting en niet zozeer in het bestrijden ervan. Dit praat dan misschien wel de lange scènes met Schwarzenegger goed. Op die manier probeert de regisseur immers iets nieuws op de kijker los te laten. Toch is het verhaal niet super sterk. De film begint erg krachtig en verrast zelfs, maar naar het einde toe vergeet de film te boeien. Je hoopt immers dat Wade erin slaagt een oplossing te vinden, maar dit is tevergeefs. De film eindigt erg plots en dat zorgt ervoor dat je als kijker even teleurgesteld achterblijft.

Hoewel regisseur Hobson relatief nieuw is in de regiewereld, valt het toch op dat de man ervaring heeft in de grotere filmwereld. Zo zagen we de man achter de schermen aan het werk voor producties als Fright Night (2011), The Thing (2011) en Snow White and the Huntsman (2012). De film is dan ook erg mooi geregisseerd en het lijkt dan ook zo goed als zeker dat we Hobson snel weer op de regisseursstoel zullen zien.

Maggie is een degelijke horrorfilm, die vooral interessant is aangezien het een mooie portie drama bevat. Hoewel de shots soms wat vervelend zijn, zorgt de film toch voor een leuke ontspannende avond of namiddag. Het is wel jammer dat de film heel erg plots en onverwachts eindigt. Toch is MaggieΒ een aanrader en zal je je niet vervelen. Horrorfan of niet: zorg dat je de film in huis haalt! Bekijk hieronder de trailer.

Heb jijΒ Maggie al gezien? Ga je hem nog zien? Laat dan zeker weten wat jij ervan vond of zeg waarom je hem wel of niet wil zien!