Review – Far From the Madding Crowd (2015)

Cast: Michael Sheen, Tom Sturridge, Carey Mulligan & Matthias Schoenaerts
Genre: Romantisch drama
Distributeur: 20th Century Fox
Bioscooprelease: 20 mei 2015
Home Video-release: 16 september 2015, op DVD, Blu-Ray en VOD

Review
Sinds de introductie van Matthias Schoenaerts in Amerika dankzij het met een Oscar genomineerde Rundskop (2011) van Vlaams topregisseur Michaël R. Roskam, zijn de ogen in Hollywood duidelijk gericht op onze getalenteerde superster. Zo zagen we Schoenaerts schitteren naast bekende acteurs in de projecten die op het Vlaamse succes volgden. In 2012 schitterde hij naast de fenomenale française Marion Cotillard in De Rouille et d’Os. In het jaar dat volgde schitterde de Antwerpenaar dan weer in het wel erg middelmatige Blood Ties, maar dat wel naast de wereldberoemde Clive Owen en de Russisch-Amerikaanse Mila Kunis. Dit jaar lijkt hij ook weer niet van het scherm weg te denken. We zagen hem in Erik van Looy’s The Loft en bovendien speelde hij naast Michelle Williams in Suite Française. Al deze films hebben Matthias geïntroduceerd. Nu lijkt onze nationale trots eindelijk klaar voor het grote werk. In de komende maanden zullen we hem zien in Maryland en het veel grotere The Danish Girl. Ook met deze Far From the Madding Crowd wordt duidelijk dat Schoenaerts op geen enkel vlak overschat wordt.

In Far From the Madding Crowd, een romatisch drama dat zich afspeelt in het Victoriaanse Engeland, zien we Schoenaerts als de schapenherder Gabriël Oak. Wanneer zijn ogen vallen op het knappe buurmeisje Bathsheba Everdene (Mulligan), weet hij het meteen: met haar moet hij trouwen. Toch dreigt het echter niet te lukken en is de man genoodzaakt om het geluk elders te zoeken. Ondertussen erft mevrouw Everdene een grote mooie boerderij van haar overleden oom. Zoals het lot het wil, belandt Oak opnieuw bij zijn oude geliefde. Nu lijkt het echter helemaal onmogelijk om met haar in het huwelijksbootje te stappen. Oak gaat immers aan het werk op de boerderij en Everdene is zijn overste. Vele mannen zien het succes van de vrouwelijke zakenvrouw en al snel zijn er enkele aanbidders die haar maar al te graag als echtgenote zouden willen. Wanneer geen van hen de juiste blijkt te zijn, lijkt het geschikte moment gekomen voor Oak om zijn liefde opnieuw te verkondigen.

Als regisseur heeft Far From the Madding Crowd de Deense topper Thomas Vinterberg. Hem kennen we van The Hunt (2015) – of in het Deens Jagten. Het hoeft dan ook geen verbazing te zijn dat deze film weer met een duidelijke precisie geregisseerd wordt. Op het regiewerk is er weinig of niets aan te merken. Het romantische drama gaat erg mooi vooruit, maar gaat niet te snel. Het zorgt er voor dat je net lang genoeg kan meevoelen met alle personages. Naast het inhoudelijke is de film op zich gewoon een knap staaltje cinema. De cast is perfect, het verhaal zit goed in elkaar, maar wat het hardst opvalt, is dat er voor deze film prachtige locaties gekozen werden in het Verenigd Koninkrijk.

Het verhaal gaat dus erg goed vooruit. Daardoor valt de film nog harder in de smaak. Het valt immers vaak voor dat dramafilms de neiging hebben allerhande oninteressante scènes onnodig lang uit te rekken. Far From the Madding Crowd heeft deze valkuil volledig weten te ontwijken.  De film wordt nooit saai en blijft de kijker tot op de laatste seconde boeien.

Naast het verhaal, is ook het acteerwerk erg goed. Sinds Rundskop (2011) is deze prent misschien wel de eerste waarin Matthias Schoenaerts écht schittert en mooi tot zijn recht komt. Schoenaerts lijkt immers en echt goede tegenspeler nodig te hebben om zijn talenten te laten floreren. In dit geval is dat de meesterlijke Carey Mulligan. Zij speelt zo krachtig en vertolkt haar rol alsof het de beschrijving van haar eigen leven is. Door haar acteertalent komt ook Schoenaerts, die natuurlijk een pak minder lang op topniveau acteert, mooi tot zijn recht. Ze dragen de film heel mooi en laten de kijker als het ware meereizen doorheen het verhaal.

Sinds Rundskop (2011) is deze Far From the Madding Crowd ongetwijfeld de beste film waarin we onze Vlaamse trots Matthias Schoenaerts zagen schitteren. Het verhaal boeit en is erg mooi. Het is niet het soort film dat je echt doet huilen of achterlaat met een slecht gevoel. Dat wil wel niet zeggen dat je gevoelloos naar het beeld ligt te staren. De gevoelens komen immers mooi tot hun recht en dat op een erg geloofwaardige manier. Naast het verhaal is er ook op het regiewerk erg weinig aan te merken. Vanaf 16 september is Far From The Madding Crowd beschikbaar op blu-ray, DVD en VOD. Ben je nog niet overtuigd? Bekijk dan snel even de trailer.

Heb jij Far From the Madding Crowd al in de bioscoop gezien? Of kan je niet wachten tot je hem op DVD of Blu-ray kan kopen? Laat het weten! En wat vond je er trouwens van?