Review – Mad Max: Fury Road (2015)

Cast: Nicholas Hoult, Charlize Theron, Hugh Keays-Byrne & Tom Hardy
Genre: Actie, avontuur, sci-fi
Distributeur: Warner Bros. Pictures
Bioscooprelease: 14 mei 2015
Home Video-release: 14 oktober 2015, op DVD, Blu-Ray, 3D Blu-Ray en Video-On-Demand

Review
Ruim 30 jaar is het geleden dat de vernieuwende George Miller ons voor het eerst meenam naar de post-apocalyptische woestenij waarin politieman Mad Max, toen gespeeld door de geweldige Mel Gibson, door de vernielde wereld een motorbende achtervolgde. Na de afsluiter van de trilogie in 1985 duurde het maar liefst drie decennia tot de droge wereld vol kommer en kwel weer het daglicht zag. Dit jaar liet George Miller opnieuw een Mad Max-film op de wereld los en hij was een schot in de roos. Drie elementen beschrijven de film perfect: actie, energie en adrenaline. Tijd voor een bespreking van het fenomenale Mad Max: Fury Road.

© 2015 Warner Bros. Entertainment Inc. Alle Rechten Voorbehouden.

In Mad Max: Fury Road maken we opnieuw kennis met Max Rockatansky (Hardy), die dit keer niet door Gibson maar door de talentvolle Tom Hardy gespeeld wordt. Hij zwerft als een eenzaat door de woeste wereld en is voortdurend op zoek naar een doel dat juist aanvoelt. De wereld is compleet verwoest en de mensen die er nog leven zijn krankzinnig. Wanneer Max gevangen wordt, lijkt hij zijn doel gevonden te hebben. De op hol geslagen Imperator Furiosa (Theron) beslist om niet langer de bevelen van de in te Citadel heersende tiran Immortan Joe (Keays-Byrne) op te volgen. Ze beslist zijn zogenaamd ‘kweekvoer’, een aantal knappe vrouwen dus, te schaken en ze uit zijn handen te redden. Wanneer Max de kans ziet om zich te bevrijden, besluit hij zich aan te sluiten bij Furiosa en beslissen ze om samen te vluchten. Wat begint als een klopjacht om Max en Furiosa op te sporen, eindigt als een race naar vrijheid. Zal het Max lukken om iedereen veilig te krijgen?

De nieuwste film van regisseur George Miller is in één woord gewoonweg fenomenaal. Alles in de film is geweldig. De eerste scène, een soort van monoloog door Max, zet onmiddellijk erg mooi en duidelijk de toon voor de gehele film. Je kan je verwachten aan een film die je vanaf de eerste minuut tot de laatste milliseconde een geweldig grote portie adrenaline zal bezorgen. En zoals verwacht, is dat ook zo. Mad Max: Fury Road serveert de toeschouwer de ene actiescène na de andere en is het allerknapste staaltje van entertainment sinds jaren. Spanning is er voortdurend en verveling blijft gedurende twee uur compleet uit.

Fury Road is niet alleen een knappe film door de voortdurende actie. Hij maakt ook komaf met de gedachte dat een film opgevuld moet zijn met nutteloze en onnodig lange dialogen. In deze film wordt enkel gepraat wanneer dat nodig is voor het verhaal en worden opvullende dialogen compleet geband. Daardoor voel je je als kijker op geen enkele manier bedot. Mad Max: Fury Road levert volledig wat je van de film mag verwachten. De omslag van de film alleen al doet je beseffen dat je een knaller van een film gaat aanschouwen. Bovendien is de film ook sterk door zijn perfecte cast. De knappe Charlize Theron, die we kennen van blockbusters als Prometheus (2012) en Snow White and the Huntsman (2012), is in deze film zo angstaanjagend en tegelijkertijd sexy, dat je gewoon alleen al geboeid bent door de sterkte en de indruk die het personage nalaat. Ook Tom Hardy, steracteur in onder andere Inception (2010) en The Dark Knight Rises (2012), vertolkt de rol van Max subliem, al is het soms moeilijk om te achterhalen wat de man juist drijft. Maar misschien is het ook net de bedoeling dat wij, net zoals Max zelf, niet weten wat hem aanzet tot zijn daden.

Natuurlijk zijn films als deze beklijvend dankzij de speciale effecten die we te zien krijgen. Toch is deze film erg artistiek. Er werd immers zo weinig mogelijk gebruik gemaakt van CGI. De crashes in de film, de stunts en de ontploffingen: ze zijn allemaal echt. Het enige wat met CGI werd weggewerkt zijn kabels die gebruikt werden bij stunts en er werden geregeld achtergronden toegevoegd. Dat maakt de film nog spectaculairder dan hij reeds is. Bovendien maakt Miller in de film gebruik van een mooi effect in het beeld, waardoor het grauwe en droge van de woestenij nog beter tot zijn recht komt.

Tot slot is het ook niet misplaatst om regisseur George Miller te vermelden. Zijn film mag gerust de filmgeschiedenis ingaan als een fenomeen. Mad Max: Fury Road is een visueel spektakel en dat mede dankzij de goede regie van Miller. De prent is prachtig en dynamisch geregisseerd en dat maakt het ook zo leuk om naar te kijken.

Mad Max: Fury Road is een geweldige film voor de die-hard actiefilmfan en personen die gewoon graag knallers van films kijken. De prent laat je geen minuut met rust en biedt de kijker twee volle uren actie. De speciale effecten zijn geweldig, het acteerwerk is proper en de regie is gewoonweg fantastisch. De film heeft het doel om de kijker te entertainen en slaagt daar voor een volle 100 procent in. Vanaf 14 oktober ligt de film in je favoriete winkel en vanaf dan is hij ook te zien op VOD. Save the date! Laat je alvast helemaal meeslepen in de wereld van Mad Max door de trailer.

Heb jij deze Mad Max: Fury Road al gezien of wacht jij tot 14 oktober om hem bij je thuis te kunnen kijken? Waarom wil jij deze film met o.a. Tom Hardy en Charlize Theron kijken of wat spreekt je zo aan? Laat het ons weten door hieronder te reageren!